نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 6 مهر

برنامه‌های جدید دولت برای توزیع عادلانه گوشت

کدخبر: ۴۴۳۶۵۴
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 6 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:انتقاد شدید آیت‌الله مکارم از گرانی‌های اخیر و نابسامانی بازار ارز
برنامه‌های جدید دولت برای توزیع عادلانه گوشت

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

ششم مهر 1371؛برنامه‌های دولت برای توزیع عادلانه گوشت

به‌منظور تنظیم بازار گوشت و جلوگیری از افزایش قیمت‌ها در جهت حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده به مقدار کافی گوشت قرمز از خارج خریداری شده که در صورت همکاری بانک مرکزی برای گشایش اعتبار آنها و همچنین خرید دام از منابع داخلی، در سال‌جاری و اوایل سال آینده در تامین و توزیع گوشت قرمز هیچ مشکلی نخواهیم داشت.

پیش‌بینی می‌کنیم در صورت تامین اعتبار لازم توسط بانک مرکزی برای خرید گوشت از خارج تا پایان امسال هر ماه یک کوپن برای دریافت سهمیه گوشت در شهر تهران اعلام شود و برای سایر استان‌ها نیز براساس هماهنگی‌های انجام‌شده، تعهدات خود را انجام دهیم.

محمدحسین صدیقی، رئیس هیات‌مدیره و مدیرعامل شرکت سهامی گوشت کشور تولید فعلی گوشت کشور را در حدود 600 تا 620 هزار تن ذکر کرد و گفت: در انتهای برنامه پنج ساله میزان تولید گوشت کشور به 650 هزار تن در سال می‌رسد که این میزان افزایش تولید با افزایش مصرف و رشد جمعیت متناسب نیست.

وی با اشاره به اینکه واردات گوشت تحت شرایط و ضوابط بهداشتی توسط بخش خصوصی آزاد شده است، گفت: پیش‌بینی می‌کنیم  امسال در حدود 200 هزار تن گوشت قرمز توسط بخش دولتی و غیردولتی وارد شود. البته امیدواریم بخش خصوصی در این زمینه بیشتر فعال شود تا بتوانیم کمبود گوشت قرمز در کشور را برطرف کنیم.

به گفته صدیقی، برای هر دوره کوپن در شهر تهران با توجه به نوع گوشت بین 6 تا 7 هزار تن گوشت توزیع می‌شود.

وی در همین زمینه ضمن اشاره به استفاده حداکثری از امکانات موجود بخش‌های دولتی و غیردولتی برای عرضه گوشت، ضرورت ایجاد یک نظام عادلانه توزیع گوشت را مدنظر قرار داده و گفت: با توجه به اینکه نظام توزیع گوشت را نمی‌توان جدای از دیگر کالاهای پروتئینی دید لذا با هماهنگی که در مجموعه پروتئینی کشور ازسوی وزیر جهاد سازندگی با تشکیل شورای هماهنگی امور پروتئینی حیوانی کشور به‌وجود آمده، امیدواریم بتوانیم شبکه توزیع گوشت قرمز را در قالب شبکه توزیع مواد پروتئینی با هماهنگی وزارت بازرگانی شکل داده و ایجاد کنیم. بدیهی است با جانشین کردن سایر مواد پروتئینی از قبیل مرغ، تخم‌مرغ، ماهی، شیر و پنیر وارد کردن به موقع آنها در شبکه توزیع باعث کاهش چشمگیر قیمت کاذب گوشت قرمز خواهد شد.

ششم مهر 1381؛ دفتر همکاری‌های کشاورزی ایران در کابل راه‌اندازی می‌شود

در دیدار محمود حجتی، وزیر جهاد کشاورزی و حسین انوری وزیر کشاورزی افغانستان پیرامون مهم‌ترین زمینه‌های همکاری فی‌مابین گفت‌و‌گو شد.

وزیر کشاورزی افغانستان در این دیدار گفت: متاسفانه روند بازسازی افغانستان مطابق با انتظارات مردم نبوده است و جامعه جهانی به بسیاری از وعده‌های خود برای کمک به بازسازی افغانستان عمل نکرده است.

وی افزود: 85 درصد از مردم افغانستان از طریق زراعت، دامپروری و بهره‌برداری از منابع طبیعی امرار معاش می‌کنند که برای ادامه حرفه خود با مشکلات جدی مواجه هستند.

در این دیدار مهندس حجتی وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به عزم جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر و جایگزینی کشت خشخاش در افغانستان گفت: دفتر همکاری‌های کشاورزی جمهوری اسلامی ایران برای این منظور به‌زودی در کابل راه‌اندازی خواهد شد و طی هفته آینده نماینده‌ای ازسوی کشورمان برای مسوولیت دفتر مذکور معرفی می‌شود.

قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان با ژاپن امضا می‌شود

مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان ابراز امیدواری کرد، قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان تا پایان امسال با ژاپن امضا شود.مهندس ناجی سعدونی افزود: مذاکرات در زمینه مسائل فنی، حقوقی و قراردادی توسعه میدان نفتی آزادگان بیش از یک سال است که با طرف ژاپنی آغاز شده است.

وی ادامه داد: به‌دنبال دیدار رئیس‌جمهور از ژاپن مقرر شد برای عقد قرارداد توسعه میدان نفتی آزادگان 18 ماه مذاکره با طرف ژاپنی صورت گیرد.

وی با اشاره به این‌که بیش از یک سال از این مدت سپری شده است، ابراز امیدواری کرد که قرارداد بیع متقابل توسعه میدان نفتی آزادگان با رعایت همه مصالح ملی و فنی و استفاده از تجارب کسب‌شده در قراردادهای بیع متقابل قبلی، تا پایان سال امضا شود.

میدان نفتی آزادگان در محدوده‌ای به وسعت 20 در 75 کیلومتر در 80 کیلومتری غرب اهواز در منطقه دشت آزادگان واقع است.

در مطالعات اولیه این میدان میزان ذخیره در جای آن 35 تا 45 میلیارد بشکه و میزان نفت قابل استحصال آن حدود پنج میلیارد بشکه برآورد می‌شود.

طرح توسعه میدان نفتی آزادگان بزرگ‌ترین طرح در بخش خشکی در صنایع بالادستی نفت خام ایران بعد از پیروزی انقلاب اسلامی است.به گفته سعدونی، طرف ژاپنی تا پایان امسال برنامه جامع توسعه میدان نفتی آزادگان تحت نظارت دقیق شرکت ملی نفت ایران تهیه شده است را ارائه خواهد کرد.

وی افزود: طرح جامع توسعه میدان نفتی آزادگان از این میدان در دو مرحله پیش‌بینی شده است.

تولید نفت از این میدان در مرحله اول که چهار سال بعد از زمان عقد قرارداد شروع می‌شود. 120 هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است که تا سال هفتم به همین میزان ادامه دارد. مجری طرح توسعه میدان نفتی آزادگان گفت: از سال هفتم عقد قرارداد، تولید نفت از این میدان 350 هزار بشکه در روز پیش‌بینی شده است.

ششم مهر 1391؛ انتقاد شدید آیت‌الله مکارم از گرانی‌های اخیر و نابسامانی بازار ارز

آیت‌الله ناصرمکارم شیرازی با انتقاد از گرانی‌های سرسام‌آور اخیر در کشور، از مسوولان دولت، نمایندگان مجلس شورای اسلامی و صاحبنظران و کارشناسان اقتصادی خواست برای حل این مشکل به‌دنبال ارائه راهکار باشند.

آیت‌الله مکارم شیرازی در آغاز درس خارج فقه خود در مسجد اعظم قم برگزار شد با اشاره به گلایه‌های مردمی از گرانی‌های سرسام‌آور تاکید کرد: ما بارها این مساله را تذکر داده و گفته‌ایم و باز هم می‌گوییم منتهی باید گوش شنوا و اراده و تصمیم برای حل معضل پیدا شود. وی با انتقاد از گرانی‌های موجود در بازار کشور اظهار کرد: بسیاری از اجناس دو برابر و بعضا بیش از دو برابر شده، این مساله مشکل و فاجعه است و یکی از عوامل مهم آن این است که ارزش پول ملی ما با وضعیت بازار و بازی ارز نصف شده است.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید