قبض برق چند میلیون مشترک رایگان شد؟

معاون هماهنگی توزیع شرکت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران(توانیر) گفت: ۹ میلیون و ۴۰۰ هزار مشترک از ابتدای آبان ماه پارسال مشمول طرح برق امید بودند که قبض آنها رایگان بود.

«غلامعلی رخشانی مهر» اظهار داشت: طی سه سال گذشته سالانه از ابتدای اردیبهشت حدود ۷ درصد به قیمت برق افزوده می‌شود که این افزایش شامل حال کسانی که الگوی برق امید را رعایت کنند نمی‌شود.

وی ادامه داد: براساس طرح برق امید که از آبان ماه سال گذشته اجرایی شد هر مشترکی که الگوی این برق را رعایت کند مشمول محاسبه تعرفه صفر شده است.

اوایل شهریورماه پارسال زمزمه اجرای طرحی به نام طرح برق امید از سوی متولیان صنعت برق و وزارت نیرو مطرح شد تا براساس این طرح برق خانوارهای کم مصرف رایگان شود.

در این طرح که با هدف اصلاح مصرف مشترکان خانگی کشور و حمایت از مشترکان کم مصرف برنامه‌ریزی شده، الگوی کم‌مصرفی برای مشترکان خانگی در مناطق مختلف جغرافیایی و ماه‌های گرم و غیرگرم تعیین شده است.

مشترکانی که میزان مصرف آنها کمتر از این الگو (کم مصرفی) باشد مشمول پاداش و تخفیف ۱۰۰ درصدی خواهند شد و برای سایر مشترکان نیز راهکارهای کاهش مصرف پیش‌بینی شده است تا با بهینه‌سازی مصرف یا نصب مولد خورشیدی کوچک در دسته مشترکان کم‌مصرف یا خوش‌مصرف قرار گیرند.

قبض برق چند میلیون مشترک رایگان است؟

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: افزایش قبض برخی مشترکان که این روزها اعمال شده ناشی از آن است که اینها مصرفی بالای الگوی برق امید داشته‌اند.

رخشانی مهر ادامه داد: کسانی که بالاتر از الگو مصرف کنند و پر مصرف باشند ۱۶ درصد دیگر به تعرفه آنها اضافه می‌شود و درمجموع  ۲۳ درصد اضافه پرداخت خواهند کرد.

وی تعداد این نوع مشترکان را ۲ درصد مشترکان صنعت برق دانست که قبض بالاتری برای آنها صادر شده است به عبارتی برای کسانی که بیش از ۲ برابر الگوی مصرف برق مصرف کردند قبض سنگین صادر شده است.

معاون هماهنگی توزیع توانیر گفت: برخی نیز به دلیل افزایش گرما و تداوم آن جزو این دسته از مشترکان  قرار گرفته‌اند و این آمادگی در شرکت‌های توزیع وجود دارد تا اگر مشترکی مراجعه کرده و از پرداخت یکجای قبض خود ناتوان باشد امکان پرداخت در سه یا چهار قسط فراهم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.