چگونه برخی در سریع‌ترین زمان پولدار می شوند؟

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری با اشاره به اینکه امنیت غذایی، اثر نهایی نوسان اقتصادی است، گفت: برخی افراد با رانت اطلاعاتی، برنامه‌های خود را طوری تنظیم می‌کنند که در نهایت با استفاده از آن اطلاعات، به صورت آنی پولدار می‌شوند.

سیدمجتبی مجاوریان در نشست "امنیت غذایی و نوسانات اقتصادی" که در دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری برگزار شد، با اشاره به اینکه نام هر تغییری در معنای عام را می توان نوسان گذاشت، اظهار کرد: تغییرات شاخص کلان اقتصادی که در طول زمان از روند خود خارج شود را نوسانات اقتصادی می گویند که می‌تواند بلند مدت، کوتاه مدت و میان مدت باشد.

وی تصریح کرد: ریشه‌های نوسانات اقتصادی سه علت ساختاری همانند وابستگی نفت، خارجی همانند تحریم و داخلی همچون مدیریت‌ها است.

مدیرگروه اقتصاد کشاورزی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، خاطرنشان کرد: ریسک، اولین اثر نوسانات اقتصادی است چرا که نه تولید کننده می داند چه چیزی تولید کند و نه سرمایه گذار می‌داند که کجا سرمایه گذاری کند و در این شرایط هر کسی به دنبال جایی برای سرمایه‌گذاری دارای ریسک کمتر است.

مجاوریان گفت: فساد، دومین اثر نوسانات اقتصادی است که باعث می شود در بعضی افراد تیرگی ایجاد کند البته برای همه یکسان نیست اما رانت اطلاعاتی را به همراه دارد و عده‌ای با استفاده از آن اطلاعات برنامه‌ها و کارهای خود را انجام می‌دهند و اینطور می‌شود که یک عده به صورت آنی پولدار می‌شوند.

وی ادامه داد: کاهش سرمایه‌گذاری، فرار سرمایه‌گذار، شکاف دآرمدی از جمله اثرهای ثانویه نوسانات اقتصادی و بیکاری، فقر و امنیت غذایی از جمله اثرهای نهایی نوسانات اقتصادی است.

مجاوریان شفافیت، اولویت دادن اقتصاد در سیاستگذاری، تعامل با دنیا و اصلاح ساختار را از جمله راهکارهای پیشنهادی عنوان کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.