درخواست روسیه درباره توافق آمریکا، انگلیس و استرلیا

رویترز گزارش داد، روسیه دریافت اطلاعات درباره توافق نظامی جدید میان آمریکا، انگلیس و استرالیا در زمینه تبادل فناوری ساخت زیردریایی اتمی را خواستار شده است.

خبرگزاری «اینترفکس» روز چهارشنبه به نقل از «سرگئی ریابکوف» معاون وزیر امور خارجه روسیه نوشت، مسکو سوالاتی را درباره این توافق همکاری برای واشنگتن ارسال کرده است.

به نوشته این خبرگزاری، ریابکوف همچنین گفته است، در همین رابطه، سوالاتی را برای دولت انگلیس و استرالیا نیز ارسال کند.

سران کشورهای آمریکا،‌ انگلیس و استرالیا هفته گذشته توافقنامه برای همکاری در حوزه‌های دیپلماتیک، امنیتی و نظامی در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام را امضا و اعلام کردند برنامه زیردریایی‌های اتمی استرالیا اولین پروژه بزرگ این توافق خواهد بود.

«ژائو لی‌جیان» سخنگوی وزارت خارجه چین روز چهارشنبه گفت: «معاهده همکاری استرالیا، انگلیس و آمریکا روی زیردریایی‌های اتمی، عواقب بسیار جدی روی اشاعه اتمی دارد».

از سوی دیگر «نیکلای پاتروشف» رئیس شورای امنیت روسیه هشدار داد، توافق نظامی اخیر آمریکا، انگلیس و استرالیا علاوه بر چین، اقدامی خصمانه علیه روسیه است.

به گزارش راشا تودی، وی در مصاحبه با روزنامه‌ای اعلام کرد، توافق جدید آمریکا و انگلیس با استرالیا برای استقرار زیردریایی‌های اتمی در اقیانوس آرام نه تنها اقدامی خصمانه علیه چین است بلکه این اقدام اقدامی خصمانه علیه روسیه هم محسوب می‌شود.

«ماریا زاخارووا» سخنگوی وزارت خارجه روسیه نیز در واکنشی گفت: «این یک شگفتی کامل و یک شوک برای ناتو بود. نه برای کسانی که آمریکا، استرالیا و انگلیس مخالفان خود می‌خوانند و علیه‌شان همکاری می‌کنند، بلکه برای متحدانشان و بلوک‌های نظامی و سیاسی که ایالات متحده و انگلیس بخشی از آن‌ها هستند، یک شگفتی مطلق بود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.