نیم‌قرن با اقتصاد ایران؛ 9 مهر

بازدید وزیر کشاورزی ایران از کارخانه فایزر

کدخبر: ۴۴۴۲۸۷
اقتصادنیوز : مهم‌ترین سرتیترهای صفحه‌های اقتصادی مطبوعات 9 مهر در ابتدای هر دهه در نیم قرن گذشته از این قرار بوده است:نقش جهان توسعه می‌یابد
بازدید وزیر کشاورزی ایران از کارخانه فایزر

به گزارش اقتصادنیوز ، تکرار اشتباهات محصول ندانستن‌ها است،اگر از گذشته اطلاع داشته باشیم شاید از آن درس بگیریم و مسیرهای اشتباه را تکرار و تجربه نکنیم.یکی از حوزه هایی که می تواند ماشین زمان به آن سفر کند اقتصاد است، اقتصاد ایران در نیم قرن گذشته همچون سایر حوزه های حیات اجتماعی با فراز و فرود های بسیاری روبرو شده است. اتفاقات مشابهی بر اقتصاد ایران رفته و تصمیمات متفاوتی برای آن گرفته شده است اما به نظر می رسد با نتایج یکسان روبرو هستیم.«در نیم قرن با اقتصاد ایران» اخبار مهم اقتصادی ایران و جهان را مرور می کنیم.سال اول هر دهه را به عنوان نقطه بررسی تاریخ اقتصادی قرار داده ایم.این مطلب با عنوان نیم قرن با اقتصاد ایران منتشر می شود،در طول بررسی تاریخ اقتصادی پنج دهه گذشته ممکن است به حوادث مهم و اثر گذار برخورد کنیم که این اخبار و وقایع را نیز منتشر می کنیم. روزنامه اطلاعات به دلیل سابقه 90 ساله آرشیو قوی و رویکرد صرف خبری در بازتاب وقایع پایه این بررسی قرار گرفته است.

نهم مهر 1351؛نقش جهان توسعه می‌یابد

میدان نقش جهان، یا میدان شاه، چشم و چراغ مراکز توریستی ایران به دو تا سه برابر وسعت فعلی خواهد رسید و یک مجموعه از آثار تاریخی و باستانی در اطراف و داخل این میدان عظیم، شکوه و جلال و زیبایی خاصی به‌وجود خواهد آورد.

براساس این طرح که 60 میلیون تومان خرج آن خواهد شد، بلافاصله پس از خاتمه چهل ستون، ساختمان‌ها و اماکن شخصی و دولتی تخریب خواهد شد.

به این ترتیب ژاندارمری، بانک ملی و چند محل دیگر خراب می‌شود و محوطه وسیعی که از خیابان شرقی چهل ستون آغاز می‌شود عالی‌قاپو را چون نگینی دربر خواهد گرفت و این محوطه را به میدان شاه متصل خواهد کرد.

یک مقام استانداری گفت: اجرای طرح مذکور که قسمتی از طرح جامع اصفهان را تشکیل می‌دهد، گرچه چند نفری را ممکن است آزرده‌خاطر سازد ولی در آینده ارزش و اهمیت اصفهان را بیش از پیش خواهد ساخت.

بازدید وزیر کشاورزی ایران از کارخانه داورسازی فایزر

آقای مهندس روحانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی روز سه‌شنبه 28 شهریور از کارخانه داروسازی فایزر در کیلومتر 14 جاده کرج بازدید کرد.

مهندس روحانی و همراهان مورد استقبال آقای کین، مدیرعامل و اعضای هیات‌مدیره شرکت سهامی فایزر ایران و شرکت سهامی لابراتوارهای فایزر قرار گرفتند.

آقای حبیب‌الله قلیلی، نایب‌رئیس هیات‌مدیره شرکت سهامی لابراتوارهای فایزر در این مراسم گفت: کارخانجات فایزر که در زمینی به مساحت 45 هزار مترمربع به‌منظور گسترش در آینده تاسیس شده از چهارم آبان 1345 مصادف با روز ولادت باسعادت اعلیحضرت همایون شاهنشاه آریامهر شروع به بهره‌برداری نمود که همان‌طوری که ملاحظه فرمودید شامل سه بخش استریل، شربت و پماد و بخش قرص و کپسول‌سازی است.

در حال حاضر قسمت اعظم داروهای انسانی لابراتوارهای فایزر در ایران تهیه می‌شود و نیز فایزر ایران که اولین کارخانه تهیه‌کننده داروهای حیوانی در کشور است و در حال حاضر 11 قلم و ورده دارویی حیوانی فایزر را تهیه می‌کند.

قلیلی ادامه داد: جناب آقای وزیر، کارخانه‌ای را که ملاحظه فرمودید در حال حاضر به مقیاس وسیعی کمتر از ظرفیت خود فعالیت می‌کند درحالی‌که قادر است قسمت بسیار اعظمی از احتیاجات داروهای حیوانی کشور را که در حال حاضر وارد می‌شوند مرتفع نموده و به علت تولید کافی که منتج به بهای تمام‌شده کمتری است آنها را به بهای نازل و با همان کیفیت جهانی عرضه کند.

مهندس روحانی، وزیر کشاورزی و منابع طبیعی اظهار کرد: از آنجا که هدف و سیاست کلی دولت حمایت معقول از صنایع و تولیدات داخلی است تا بتوانند فرآورده‌هایی مرغوب با بهای مناسب به‌طوری‌که احتیاجات و منافع مصرف‌کننده را تامین نماید، تولید کنند برای ازدیاد تولیدات فایزر و تکمیل کمبود ظرفیت نیز به‌طوری‌که این منظور فراهم آید، توجه خواهد شد.

نهم مهر 1381؛ یادداشت تفاهم ایران و افغانستان درباره انتقال آب هیرمند

در راستای گسترش مناسبات اقتصادی جمهوری اسلامی ایران و افغانستان هیاتی از وزارت آبیاری، منابع آب و محیط زیست دولت انتقالی افغانستان به سرپرستی محمداکبر بارک‌زی به ایران سفر کرد.

در همین راستا یادداشت تفاهم همکاری ایران و دولت انتقالی افغانستان در زمینه‌های آب، هواشناسی، محیط زیست و علمی و آموزشی در پایان سفر رسمی هیات افغان میان دکتر رضا اردکانیان، معاون امور آب وزارت نیروی جمهوری اسلامی ایران و محمد بارک‌زی معاون وزارت آبیاری، منابع آب و محیط زیست افغانستان امضا و مبادله شد.

در این تفاهم‌نامه تاکید شد دولت انتقالی اسلامی افغانستان همچنان موضوع آبرسانی به استان سیستان و بلوچستان ایران، از طریق رود هیرمند را پیگیری می‌کند و در آینده‌ای نزدیک شاهد انتقال آب رودخانه هیرمند به جمهوری اسلامی خواهیم بود.

نهم مهر 1391؛ مقاومت بازار ارز خواهد شکست

رئیس‌کل بانک مرکزی عامل نوسان قیمتی را «مقاومت بازار» توصیف کرد.

به گفته محمود بهمنی، تقاضای سفته‌بازانه که وارد بازار شده در مقابل سیاست‌های اصلاحی تا مانع از کاهش قیمت‌ها شود. وی البته وعده داد: مقاومت بازار به زودی خواهد شکست.

معاون ارزی بانک مرکزی نیز با تاکید بر اینکه فشار بالای تقاضا یکی از عوامل افزایش قیمت در بازار غیررسمی است، ابراز امیدواری کرد: با ایجاد مرکز مبادلات ارزی بخش زیادی از تقاضا در این مرکز پاسخ داده شود و با کاستن فشار از بازار نتایج جدیدی پدیدار شود. روز گذشته (هشتم مهر) حجم مبادلات در اتاق ارزی از کل عرضه هفته قبل پیشی گرفت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید