علت نوسانات اخیر بازار ارز  چیست؟

راوشی مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی تقاضا‌های وارداتی کشور کاملا شفاف است. طی امسال ۸ میلیارد دلار برای تامین کالا‌های اساسی و نهاده‌های دامی دارو و تجهیزات پزشکی تکلیف شده بود که این میزان به طور کامل در ۶ ماهه اول تامین ارز شده است.

او افزود: همچنین ۱.۵ میلیارد دلار برای واردات واکسن کرونا تامین ارز شده است.

راوشی گفت: ۹.۵ میلیارد دلاری که تامین ارز شده برابر کل ارز تامین شده در سال قبل است که در این بخش پیشرو بوده ایم.

او بیان کرد: در مورد سایر اقلام و کالا‌های واسطه‌ای هم ۱۸ میلیارد دلار تامین ارز نیمایی تا امروز صورت گرفته است. نیاز‌های وارداتی کشور به طور واقعی تامین شده است.

مدیرکل عملیات و تعهدات ارزی بانک مرکزی  در خصوص علت نوسان قیمت ارز در بازار گفت: مواردی که روی قیمت ارز تاثیر می‌گذارند غیر از مولفه‌های اقتصادی و ظرفیت تولید و تجارت کشور، اخبار سیاسی هم هستند که همه این‌ها توسط دولت کنترل می‌شود.

او افزود: خوشبختانه فاکتور‌های اساسی کشور همه در وضعیت بهبود نسبت به گذشته قرار دارند.

راوشی در خصوص راهکار کنترل بازار تصریح کرد: باید  نیاز ارزی کشور  از نظر واقعی بودن شناسایی شود. نیاز وارداتی واقعی کشور با ظرفیت برگشت ارز صادراتی در حال تامین است.

او افزود: سیاست دولت و بانک مرکزی بر تقویت بازگشت ارز صادراتی است . وقتی توانسته ایم در شرایط تحریم و کاهش صادارت نفت نیازهای اساسی کشور را تامین کنیم یک توفیق محسوب می شود.

راوشی گفت: اگر همانگونه که دولت بر  برگشت ارز حاصل از صادرات تاکید دارد، صادرکنندگان برگشت ارز را تقویت کنند در مورد تامین نیاز واقعی کشور نگرانی وجود ندارد.

این مقام مسئول بیان کرد: از نظر نیاز به اسکناس، بازار متشکل ارزی نیازهای کشور را تامین می کند. اگر در مقطعی از زمان با فزونی تقاضا نسبت به عرضه مواجه شود، بانک مرکزی ورود می کند و بازار را کنترل می کند.

او تاکید کرد : سیاست ها و اقدامات دولت و بانک مرکزی در کنار هم مدیریت عرضه ارز را برای تامین نیازهای واقعی در ماه ها و سال های بعد  به طور منظم و هدفمند پیش می برد و با تامین ارز و تقاضای واقعی مشکلی به وجود نخواهد آمد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.