واکنش یک روزنامه به رزمایش ارتش در شمال غرب کشور

این رزمایش، با هدف نشان دادن قدرت رزمی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران به کشورهای ترکیه، پاکستان و جمهوری آذربایجان است که در حال انجام تحرکاتی با هدف ایجاد جابجائی‌های مرزی در شمال غرب کشورمان در مرزهای مشترک با قره‌باغ و ارمنستان هستند. این تحرکات، از جنگ اخیر قره‌باغ شروع شد و اکنون کشورهای یادشده و روسیه درحال سوء‌استفاده از نتایج آن هستند. آنها می‌خواهند جمهوری اسلامی ایران را از امتیاز برخورداری از راه ارتباطی میان جمهوری آذربایجان و ارمنستان و ترکیه محروم کنند و با جابجائی‌های مورد نظر خود، بدون آنکه نیازی به خاک ایران داشته باشند، ارتباط میان مسکو و آنکارا را از داخل سرزمین‌های مورد منازعه برقرار نمایند.

از میان این چند کشور، روسیه چون پدرخوانده جمهوری آذربایجان محسوب می‌شود، طبیعی است که خود را صاحب حق بداند هرچند در واقع حقی ندارد و فقط خوی سلطه‌طلبی تزاری است که در وجود آقای پوتین و سایر مسئولین این کشور حلول کرده و آنها را وادار به چنین اقدامات خلاف می‌کند. برای اثبات نادرست بودن لاف دوستی روسیه با جمهوری اسلامی ایران دلایل زیادی از گذشته‌های دور و نزدیک وجود دارد ولی همین مورد به روشنی می‌تواند این واقعیت تلخ را به اثبات برساند.

در مورد پاکستان این نکته مهم را باید در نظر داشت که در جابجائی مرزها در شمال غرب ایران به ظاهر منافعی ندارد ولی ارتش پاکستان که توسط سازمان اطلاعات خود (ISI) هدایت می‌شود، اهداف بلندمدتی را در منطقه دنبال می‌کند. حضور ارتش پاکستان در افغانستان و کمک به گروه تروریستی طالبان، یکی از این موارد است. میان مردم ایران و مردم پاکستان از گذشته‌های دور روابط دوستی و برادری عمیقی وجود داشته و اکنون نیز دارد. دو ملت، خواهان عمیق‌تر شدن این روابط هستند ولی عملکرد مسئولین پاکستان با این هدف منطبق نیست.

حساب ترکیه و جمهوری آذربایجان به دلیل منافعی که در جابجائی مرزها دارند جداست. با اینکه جمهوری اسلامی ایران در جنگ قره‌باغ نسبت به جمهوری آذربایجان نظر مثبتی داشت، متأسفانه مسئولین این جمهوری نمک‌نشناسی کرده و درصدد سوء‌استفاده در مرزهای شمال غرب کشورمان هستند.

جمهوری اسلامی ایران برای خنثی کردن توطئه‌ای که در مرزهای شمال غرب کشورمان در جریان است، باید علاوه بر رزمایش، چند اقدام دیگر نیز انجام دهد.

۱- امام جمعه اردبیل که در این ماجرا مواضع مبهم و دوپهلوئی دارد، لازم است موضع خود را شفاف نماید.

۲- مسئولان سیاسی، امنیتی و اطلاعاتی هوشمندی در استان بکار گرفته شوند که بتوانند تحولات را دقیقاً رصد کنند و تصمیم‌سازان خوبی برای مرکز باشند.

۳- نیروهای مسلح در شمال غرب کشور برای خنثی کردن هرگونه توطئه آمادگی داشته باشند.

ملت ایران با ملت جمهوری آذربایجان سابقه دوستی و برادری دیرینه‌ای دارد. ما با این مردم خوب هیچ مشکلی نداریم ولی لازم است با زیاده‌خواهی‌های مسئولین جمهوری آذربایجان برخورد شود.

روزنامه جمهوری اسلامی:رزمایش ارتش در شمال غرب کشور کاملا بجاست/پوتین خودش را پدرخوانده باکو می داند

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.