ایران پاسخ آذربایجان را داد
حسین امیرعبدالهیان در گفتگوی ویژه خبری با اشاره به آخرین وضعیت روابط ایران و آذربایجان اظهار کرد: مناسبات ایران و آذربایجان در عالی ترین سطح قرار دارد. مناسبات سیاسی دو کشور هم متین و قابل  رشد  است. پس از آزادسازی مناطق اشغال شده قره باغ  ایران  به حمایت از این موضوع تمرکز کرد و مسیولین آذربایجان هم به این موضوع توجه دارند. 
 

وی افزود: در آزادسازی قره باغ هم برخی اتفاقات ناگوار رخ داد برخی  گروه های تروریستی  و رژیم صهیونیستی سعی کردند، سو استفاده کنند و در برخی از بخش های آذربایجان حضور یافتند. در آن زمان در بخش سیاسی و امنیتی نگرانی خود را اعلام کردیم و به طور جدی به مقامات آذربایجان گفته شد، بحث آزادسازی از مناطق اشغال شده یک حرف است اما حضور عناصر  رژیم صهیونیستی  را در مرزهای خود تحمل نمی کنیم. 


در اکوایران ببینید؛«پیام ایران به آمریکا؛ ۱۰ میلیارد دلار آزاد کنید»


وزیر  امور خارجه  ادامه داد: در یک هفته گذشته پیگیری موضوعی بودیم که برای ترانزیت کامیون های ما ایجاد شد ‌و دو راننده بازداشت شدند. شرایط آذربایجان را درک می کنیم اما  بازی  دستهای کثیف تروریست ها و صهیونیست ها را نمی پذیریم. ما با برگزاری مانور پیامی را به صهیونیست ها ‌ و تروریست ها اعلام کردیم. 

وی گفت: علی اف اظهارات منفی را اخیرا مطرح کرد و من به سفیر جدید آذربایجان اعلام کردم که انتظار داریم این اظهارات توسط مقامات این کشور اصلاح شود.  ما نباید اجازه دهیم بازیگران روابط خارجی ما را تحت تاثیر قرار دهند و ما پیام های مثبتی دریافت کردیم و فکر می کنم از این مرحله عبور می کنیم.

امیرعبدالهیان با اشاره به بازگشایی سفارت اسراییل در  بحرین  تصریح کرد: صهیونیست ها در هر کجا ورود کردند فقط ناامنی ایجاد کردند حتی در اروپا هم مشکل ایجاد کردند. به حاکمان ال خلیفه نصیحت می کنیم به جای اینکه به مردم خود بپردازند چرا به مشروعیت اسراییل می پردارند. ایران همواره با صراحت موضع خود را با عدم مشروع خواندن رژیم صهیونیستی اعلام کرده است.

امیرعبدالهیان اضافه کرد: یکی از موضوعات اصلی در سفر من به نیویورک، موضوع  افغانستان  بود. ورود موج جدید می تواند کشور ما را تحت تاثیر قرار دهد ضمن اعلام سیاست خود تلاش کردیم کشورها برای ارسال کمک های انسان دوستانه اقدام کنند و اقدامات خوبی صورت گرفت. نمی توانیم مردم خود را برای  واکسیناسیون  ببینیم اما سه و نیم میلیون اتباع افغانی در ایران را نادیده بگیریم. 

وی متذکر شد:  بسیج  و  وزارت بهداشت  کمک کردند و واکسیناسیون اتباع افغانستان در ایران شروع شد. تلاش کردیم توازن در دیدارهای ما در  نیویورک  لحاظ شود و تک بعدی نباشیم.

 وی در بخش بعدی از سخنان خود با اشاره به وضعیت برجام عنوان داشت: برخی می خواستند ملاقات فقط  هسته ای  و برجامی باشد اما همه موضوعات را در نظر گرفتیم. با ۱۸ کشور اروپایی در محل اقامت خودم دیدار کردم و این معنادار بود اینها به ملاقات من نمی آمدند به ملاقات  وزیر خارجه  ایران می آمدند و سخن از  تجارت  و  اقتصاد  می زدند. در مجموع سفر مثبت بود.

وی ادامه داد: ما در حال مرور پرونده مذاکرات هستیم و به زودی به مذاکره برمی گردیم و مذاکرات را قبول داریم. مذاکرات باید نتیجه ملموس برای ما داشته باشد.در نیویورک طرف اروپایی درخواست کرد که جلسه ۴+۱ داشته باشیم، من گفتم با جلسه جمعی مخالف هستم زیرا در حال مذاکره و جمع بندی هستیم که ترکیب و تیم ما به چه صورت باشد. 

وی اضافه کرد: من گفتم عکس گرفتن برای ملت ما چه نفعی دارد؟  به بورل و گوترش گفتم، ما از میز مذاکره ترس نداریم اما نیاز به زمان داریم.  من گفتم soon ما با soon شما فرق دارد. فکر نکنید ما می آییم قهوه بخوریم و خارج شویم و بیانیه بدهیم. 

وزیر امور خارجه ادامه داد: امریکایی ها تلاش کردند با ایجاد کانال با من در نیویورک ارتباط بگیرند، به همان کانال گفتم امریکا نیت واقعی دارد، اگر این طور هست بخشی از دارایی های ما را (۱۰ میلیارد) آزاد کند تا بفهمیم ترامپ با بایدن فرق دارد.در گذشته کارهای زیادی در زمینه واکسن انجام شده بود، ما گفتیم که همه سفرا و سفارتخانه ها را بسیج کنیم تا واکسن وارد شود. ۷۰ درصد  مردم ایران واکسن زدند.گفتند، اگر به اف ای تی اف ملحق نشوید نمی توانید واکسن وارد کنید اما آقای رییسی دستور دادند و همه برای  واردات واکسن به میدان آمدند. 

وی افزود: مخبر یک روز در میان ستاد کرونا تشکیل داد تا واکسن وارد شود. ما در  وزارت امور خارجه  تسهیل گر هستیم.وزارت خارجه معطل برجام نخواهد شد .به جمع بندی نهایی در برجام نزدیک شدیم.برای مذاکرات در وین اتفاق نظر داریم اما فعلا مکان برای ما ملاک نیست و در حال نهایی کردن تیم هستیم. برجام توسط  وزارت خارجه  و معاونت سیاسی دنبال خواهد شد.

این مقام ارشد وزارت خارجه گفت: روسای جمهور چین روسیه و هند به صورت مجازی در اجلاس شانگهای شرکت کردند و آقای پوتین چون با آقای رییسی در محل برگزاری اجلاس در دوشنبه، دیدار داشت به دلیل ابتلا یکی از اطرافیان خود به کرونا از قبل با آقای رییسی تماس گرفت و عذرخواهی کرد که در محل اجلاس حضور نخواهد داشت. روسای جمهور  چین  و  روسیه  پس از سخنرانی از اجلاس خارج شدند اما به محض آغاز سخنرانی آقای رییسی، برگشتند و با دقت گوش می دانند و سفرای آنها گفتند که سخنرانی آقای رییسی دارای منطق بود. 

وی ادامه داد: ده دقیقه قبل از سخنرانی  رییس جمهور  در مجمع عمومی سازمان ملل، در جایگاه ایران حاضر شدم. گاهی برخی در حین سخنرانی ها از جلسه خارج می شوند اما بیان ایشان چون دارای منطق بود همه با دقت به مطالب ایشان توجه کردند.

امیرعبداللهیان گفت: ۲ هزارمگاوات برق به عراق می دهیم و پول آن را هم می گیریم لوله کشی گاز به عراق دادیم و پول آن را هم گرفتیم. درباره بحث های موشکی در برجام حرف می زنند خودشان می دانند که نباید به این موضوع فکر کنند چه برسد به اینکه بخواهن داز ایران درباره برنامه موشکی حرف برنند.موشک قدرت دفاعی ایران است. 

وی گفت: کره می گوید امریکا به ما فشار می آورد و نمی توانیم به شما پول پرداخت کنیم فشار امریکا بر این کشورها هست اما ما هم نمی توانیم از این پولها بگذریم. کره جنوبی، نگران شکایت بانک مرکزی ایران است. بانک مرکزی حرف ما را نمی پذیرد و می گوید اگر وزارت خارجه می توانست تا الان پولهای ما را آزاد می کرد. توافقاتی کردیم و منتظر نتیجه هستیم. برای بازپرداخت بدهی انگلیس به ایران قول هایی وزیر خارجه این کشور به من داد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.