هشدار نسبت به ورود انواع جدیدی از ویروس کرونا به کشور

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا با تاکید بر آغاز فرآیند قرنطینه هوشمند در کشور گفت: امیدواریم این طرح ظرف ۲ هفته آینده در تهران عملیاتی شود.

حمید سوری استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا درباره سازوکار قرنطینه هوشمند گفت: حدود ۱ سال و نیم از آغاز اپیدمی کرونا گذشته است و شرایط سختی به جوامع بشری تحمیل شده و شرایط دوره پسا کرونا بسیار نگران کننده است و از طرفی تاب‌آوری جامعه در حوزه‌های مختلف مثل اقتصاد و روان در حال افول و کاهش است و تمامی جوامع در صدد هستند تا به زندگی عادی بازگردند.

قرنطینه هوشمند به معنی عادی‌انگاری نیست

وی با اشاره به اینکه نباید عادی‌انگاری کرد بلکه باید به سمت عادی‌سازی زندگی رفت، اظهار داشت: یکی از این رویکردهای مهم، قرنطینه هوشمند و رویکرد هوشمند برای بازگشت سمت عادی‌سازی زندگی است به نحوی که با در نظرگرفتن سهم خطرها و به مرور زمان به این سمت حرکت کنیم. در هر برنامه ریزی سود و خطر سنجیده می‌شود وقتی کفه ترازو به سمت سود برود بار تحمیلی اپیدمی به جامعه کاهش می یابد. در نتیجه با رویکرد هوشمند سعی می کنیم با برآورد درست خطر ، کفه ترازو را به سمت سود افزایش دهیم و به جای اینکه تمامی مشاغل و مدارس و کارها و مسافرت ها تعطیل شوند با آنها به صورت هوشمند برخورد شود.

سوری خاطرنشان کرد: اینها روش هایی است که در شرایط حاد و در آغاز اپیدمی توجیه پذیر است اما به مرور زمان و پس از یک سال و نیم از آغاز اپیدمی به نفع جامعه نیست و ضرهای هنگفتی را به جامعه تحمیل می کند.

وی بر آغاز فرآیند قرنطینه هوشمند تاکید کرد و اظهار داشت: ما به برنامه ریزی های زمینه ای مثل استفاده از نرم افزار و فناوری برای تکمیل سازی اطلاعات داریم چون این اطلاعات منابع مختلفی دارند که باید جمع آوری شوند و متناسب با شرایط از آنها استفاده کرد چون ممکن است تصمیمات ما فقط ملی نباشند بلکه فقط در سطح یک استان یا شهرستان اتخاذ شوند. امید ما بر این است تا این طرح در تهران ظرف دو هفته آینده عملیاتی شده و به ثمر برسد.

کارت‌های واکسیناسیون هوشمند مانند گذرنامه عمل می‌کنند

رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در توضیح  صدور کارت‌های دیجیتال واکسیناسیون به دو زبان فارسی و انگلیسی گفت: در حال حاضر ترددهای بین المللی در حال انجام است و برای هوشمندسازی نیاز به کارت هایی داریم که مثل گذرنامه عمل کرده و در تمام نقاط دنیا کاربرد داشته باشند و احتمال تقلب در آن وجود نداشته یا بسیار ضعیف باشد. این کارت‌ها برای ترددهای بین المللی پیوستی به گذرنامه خواهند بود و از احتمال ایجاد شرایط پرخطر توسط افراد مختلف، می‌کاهند.

خطر ورود انواع جدیدی از ویروس به کشور نگران کننده است

استاد اپیدمیولوژی دانشکده بهداشت و ایمنی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی درخصوص جهش‌های تازه ی ویروس کرونا گفت: یکی از کارهایی که به صورت روتین انجام می‌دهم بازدید و حضور در محل‌هایی مثل نقاط مرزی شلمچه و مهران و مرزهای تمرچین در آذربایجان غربی است که می‌تواند شانس ورود واریانت های جدید را بیشتر کند. این خطر بالقوه همیشه وجود دارد و مرزهای کشور باید محافظت شوند که ما نگرانی زیادی از این بابت داریم.

گزارشی مبنی بر واریانت جدید از ویروس کرونا در کشور وجود ندارد

سوری بر نقش واکسیناسیون در کاهش فعالیت ویروس‌ها تاکید کرد و اظهار داشت:  نکته مهم دیگر این است که با افزایش پوشش واکسیناسیون ، ویروس میزبان مناسبی برای خود پیدا نمی کند و قادر به ادامه حیات نخواهد بود. ویروس برای ادامه بقا نیاز به جهش دارد. ما باید به موقع این واریانتها را شناسایی کنیم. خوشبختانه هنوز گزارشی از واریانت جدید نداریم اما این به معنی نبود این انواع جدید نیست و حتی ممکن است واریانت جدیدی در داخل مرزهای کشور داشته باشیم که باید با نظام مراقبت بهتری شناسایی شوند که انجام می شود اما متاسفانه خیلی سیستماتیک نیست.

توصیه جهانی برای مصرف روتین داروی مولنوپیراویر وجود ندارد

 رئیس کارگروه بهداشت و پیشگیری قرارگاه عملیاتی ستاد ملی مقابله با کرونا در پاسخ به اینکه آیا داروی ضد ویروس مولنوپیراویر مجوز مصرف اضطراری می گیرد ؟ گفت: درمان اختصاصی برای کرونا وجود ندارد و درمان های فعلی تا درصدی شرایط را بهبود می بخشند. فاز سوم مطالعات بالینی این دارو انجام شده اما اثربخشی و ایمنی دارو اهمیت زیادی دارد تا بتوانیم عوارض احتمالی آن را بپذیریم. اثربخشی این دارو در حال انجام است و بارقه هایی از امید وجود دارد.اما این امر به معنای نادیده گرفتن روش های پیشگیرانه نیست.

وی با تایید این موضوع که اگر مولنوپیراویر مجوز اضطراری مصرف بگیرد در ایران هم استفاده خواهد شد؛ گفت: دارا بودن مستندات علمی لازم و در دسترس بودن مقدار کافی از آن منجر به قرارگرفتن دارو در لیست پروتکل های درمانی می شود و متخصصان مختلف درباره آن اظهار نظر می کنند که در صورت تایید، زمینه تولید و واردات آن فراهم می شود ولی هنوز توصیه جهانی برای مصرف روتین از این دارو برای درمان کرونا وجود ندارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.