صد میلیارد بشکه نفت ایران زیر زمین می‌ماند

نرسی قربان گفت: در دوره حساس تاریخی هستیم باید سیاستمان در قبال سال‌های آتی که نفت دیگر انرژی اولیه جهان نیست را روشن کنیم.

نرسی قربان، در کلاب‌هاوس خبرآنلاین با موضوع " از بلاتکلیفی در وین تا مشکلات فروش نفت" گفت: نکته مهم اینجاست که گذشت زمان در چنین شرایطی علیه ما است و ضرورت دارد ما هر چه زودتر برای روشن شدن تلکیفمان تصمیم بگیریم .

 این کارشناس اقتصادی با تاکید بر اینکه باید شرایط سیاسی داخل آمریکا و ایران را هم در نظر بگیریم، گفت: شرایط آمریکا مورد سنجش سیاستمداران ما نیست. اگر در آمریکا عینکی به نام انتخابات به چشم نزنید، حرف‌های سیاستمداران را نمی‌توانید مورد ارزیابی قرار دهید.

او در توضیح این مطلب افزود:سیاستمداران آمریکا از دید انتخابات کارهایی را می‌کنند. به عنوان مثال شرایط سیاسی منطقه را ببینید، اسراییل در این فضا در آذربایجان و خلیج فارس نفوذ پیدا کرده است و به نظر می‎رسد ایران برای بیرون آمدن از این مخمصه باید فشار را بر غیراتمی شدن منطقه بگذارد که در این مسیر ممکن است کشورهای زیادی نیز با ایران هماهنگ شده و به کمک وی بشتابند.

بخشی از نفت ایران زیر زمین می‌ماند

نرسی قربان با تاکید بر اینکه فرض کنید ما تحریم نیستیم،ادامه داد: آمارها نشان می‌دهد ایران بیش از ۱۵۰میلیارد بشکه ذخایر نفت و ۳۲تریلیون متر مکعب ذخایر گاز دارد.به عبارت دیگرایران،عربستان، روسیه و ونزوئلا با یکدیگر ۳۰۰ میلیارد بشکه ذخایر نفت دارند از این رو این چهار کشور تا زمانی که نفت و گازی وجود دارد، در بازار خواهند بود.

وی در توضیح این مطلب ادامه داد:حالا با احتساب ۱۵۰ میلیارد بشکه ذخایر نفتی ایران،حتی اگر روزانه پنج میلیون بشکه تولید کنیم.باز هم این احتمال وجود دارد که بخشی از ذخایر نفتی ما برای همیشه زیر زمین بماند و مورد استفاده قرار نگیرد.

قربان

 قربان اضافه کرد: برآوردهای کارشناسی نشان می‌دهد احتمال اینکه در ۲۰۵۰ نفت کاملا از دور اصلی انرژی‌های اولیه خارج شود وجود دارد، از این رو این احتمال هست که نزدیک به صد میلیارد بشکه نفت ایران زیر زمین بماند، وجود خواهد داشت و ما نمی‎توانیم کاری با آن بکنیم. از سوی دیگر در شرایط کنونی ۸۰۰ میلیون متر مکعب گاز در کشور تولید می‌شود  و اگر فشار بیاوریم، حجم تولید را دوبرابر کنیم اما مساله ما این نیست

وی با اشاره به اینکه سایر کشورها در حال آماده شدن برای مواجهه با شرایط جدید هستند، ادامه داد: ما نیز نباید از این قطار پرسرعت عقب بمانیم و لازم است سریعا باید به جایی برسیم که دیگران رسیده‌اند.

عربستان در حال خروج از نفت است

قربان در توضیح این مطلب ادامه داد: عربستان در حال خروج از سیستم نفت است و سرمایه‌اش را برای نسل‌های آینده جای دیگری می‌گذارد. حالا ایران نیز لازم است درباره نوع مواجهه با نسل آینده تصمیم بگیرد. اینکه می‌خواهد چه میراثی را برای نسل آینده به جا بگذارد.

وی گفت: البته ما با مشکلات و مسائل بی‎شماری در این نقطه حساس تاریخ روبرو هستیم. با تحریم و مسائل دیگری که شرایط را در جامعه بین‌الملل برای ایران دشوار کرده است.

قربان اضافه کرد: اگر امروز تحریم نبودیم سئوال مهم من مواجهه با مساله آینده بدون نفت بود و حالا نیز معتقدم اینجا از موضوع نفت و گاز بهتر است به این سئوال جواب بدهیم که با این نفت و از این دوره تا روزهای پیش رو چه می خواهیم بکنیم و برای آیندگان چه باقی خواهیم گذاشت. 

 وی به سیاست تازه عربستان سعودی بار دیگر اشاره کرد و گفت: عربستان گفته است قصد دارد ۱۰ درصد سهام آرامکو را برای سرمایه‌گذاری در جایی دیگر به فروش برساند، این یعنی به لحاظ منطقی عبور از انرژی‌های فسیلی را پذیرفته است و در این میان نیز باید روشن کنیم که سیاستمان در قبال این تغییرات چیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.