فرو ریختن شمایل یک قهرمان فاتح

دیوید هرزنهورن و لارنس سریلس با انتشار یادداشتی در روزنامه پالیتیکو با عنوان «جو  بایدنی که نمی‌شناسندش: اروپا روی فشارهای بایدن در آسیا حساب باز کرده است»، با بررسی این مسئله چشم‌انداز روابط میان ایالات متحده و اتحادیه اروپا را تحللی کرده است.

این جو بایدن نیست که اروپایی ها انتظارش را می‌کشیدند! پس از شکست دونالد ترامپ طی انتخابات اخیر، بسیاری از اروپایی‌ها بایدن را در مقام یک قهرمان فاتح –که آرام و خونسردانه توانست بر رقیب قلدرش غلبه کند- مورد ستایش قرار دادند. آن‌چه رهبران اتحادیه اروپا انتظارش را می‌کشیدند بایدنی بود که طی سفرهای بی‌شمارش به خارج از کشور با او عکس گرفته بودند و به طور منظم در کنفرانس سالانه امنیتی مونیخ شرکت می‌کرد: بایدن ترانس‌آتلانتیک‌گرا؛ بایدن اروپایی‌گرا؛ و بایدن چندجانبه‌گرا!

زمانی که بایدن طی یک کنفرانس امنیتی اخیر مونیخ که به شکل مجازی و به مناسبت آغاز ریاست‌جمهوری‌اش تشکیل شد، اعلام کرد «آمریکا بازگشته است»، رهبران اروپایی فکرش را هم نمی‌کردند که منظور او بازگشت به استثناگرایی خودمحورانه است که اغلب رویکرد در رویکرد واشینگتن در قبال اتحادیه اروپا و ناتو مشهود است. 

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر این جو بایدنی نبود که انتظارش را داشتیم! بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.