تأمین سلاح داعش از سوی عربستان فاش شد

 کنسرسیوم بین‌المللی روزنامه‌نگاران پژوهشی در همکاری با تعداد از خبرگزاری‌های مطرح در پروژه‌ای که نام آن را «اسناد پاندورا» نام نهاده‌اند گوشه‌هایی از قراردادهای محرمانه، فرار مالیاتی و ثروت پنهان بیش از ۳۳۰ سیاستمدار و مقام سیاسی کنونی یا پیشین جهان از ۹۱ کشور را افشا کرده‌ است.

به نوشته وبسایت سعودی‌لیکس، در یکی از این اسناد آمده است که تعدادی از شاهزادگان سعودی در خرید سلاح از صربستان و رساندن آن به دست تروریست‌های داعش در یمن دست دارند. طبق این اسناد، معاملات تسلیحاتی مذکور به شکل قابل توجهی در توسعه نفوذ داعش در مناطق مختلف یمن سهیم بوده است.

در سپتامبر ۲۰۲۰ سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان سعودی در فرمانی دستور به برکناری «فهد بن ترکی بن عبدالعزیز» به عنوان فرمانده کل ائتلاف سعودی در یمن داد. پسرش «عبدالعزیز» هم از مقام معاون امیر منطقه «الجوف» کنار گذاشته شد و هر دو به اتهام انجام معاملات مالی مشکوک بازداشت شده و تحت بازجویی قرار گرفتند.

دو نفر دیگر به نام‌های «محمد بن عبدالکریم حسن» و «یوسف العتیبی» از شاهزادگان سعودی مشغول در وزارت دفاع نیز در ارتباط با این پرونده بازداشت شدند.

در اسناد پاندورا، نام این دو کارمند وزارت دفاع عربستان به همراه یک فرد بازنشسته آمریکایی به نام «ویلیام مایکل» و یک شهروند کاندایی با اصالت لبنانی به نام «شادی شعرانی» دیده می‌شود.

طبق این اسناد  «محمد بن عبدالکریم حسن» در ۱۳ سپتامبر ۲۰۱۶ یعنی کمتر از یک سال پس از آغاز جنگ یمن، به مدیریت شرکت انگلیسی  Larkmont Holdings Limited رسیده است.

اکنون به اصل ماجرا می‌رسیم، از فعالیت‌های این شرکت انگلیسی خرید سلاح از شرکت GIM صربستان که متعلق به پدر «نیبویسا استیفانوویچ» وزیر دفاع این کشور است، می‌باشد؛ اما بخشی از این سلاح‌ها به دست تروریست‌های داعش در یمن رسیده است.

طبق این اسناد، «محمد بن عبدالکریم حسن» هنگامی که مدیر کل شرکت Larkmont Holdings Limited می‌شود، آدرس این شرکت را تغییر می‌دهد. این آدرس ما را به شرکت نظامی «ریناد الجزیره» که در ریاض مستقر است می‌رساند. در یکی از اسناد به تاریخ یکم مارس ۲۰۱۷ آمده است که این شاهزاده سعودی مجوزهای متعددی را برای پیشبرد کارهای خود از وزارت دفاع عربستان اخذ کرده است. یکی از این مجوزها اخذ نمایندگی وزارت دفاع برای خرید سلاح از صربستان برای شبه‌نظامیان ائتلاف سعودی در یمن است، اما  «محمد بن عبدالکریم حسن» بخشی از این سلاح‌ها را با واسطه در اختیار داعش در یمن قرار داده است.

سعودی‌لیکس در ادامه نوشت که برخی از تصاویر گرفته شده از تروریست‌های داعش در استان البیضاء در جنوب یمن نشان می‌دهد که سلاح‌های در دست آن‌ها ساخت کشور صربستان است. سلاح‌هایی که وزارت دفاع عربستان از این کشور خریداری کرده بود.

این تصاویر نشان می‌دهد که شماره سریال برخی خمپاره‌ها به خوبی نشان می‌دهد که همان سلاح‌های خریداری شده از سوی وزارت دفاع عربستان از شرکت GIM صربستان است.

***

ارتش و کمیته‌های مردمی یمن بارها اعلام کرده‌اند که تروریست‌های داعش و القاعده در یمن از سوی ائتلاف سعودی پشتیبانی می‌شوند و بخشی از نیروهایی که در استان مأرب در مقابل نیروهای دولت صنعاء می‌جنگند، عناصر تروریستی هستند. استان البیضاء که مقر اصلی تروریست‌ها در یمن محسوب می‌شود در یکم مهر ماه به طور کامل به دست نیروهای ارتش و انصارالله یمن افتاد و نیروهای مقاومت توانستند تمامی مواضع تروریست‌ها را به کنترل خود در آورند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.