بیانیه وزارت خارجه روسیه بعد از سفر امیرعبداللهیان

 "حسین امیر عبداللهیان" وزیرخارجه جمهوری اسلامی ایران با هدف رایزنی با سرگئی لاوروف همتای روسی خود درباره موضوعاتی از جمله برجام، افغانستان، اوضاع دریای خزر و منطقه قفقاز جنوبی و نیز مسائل خاورمیانه عصر روز سه شنبه در راس هیاتی وارد مسکو شد.

 امیرعبداللهیان در بدو ورود به مسکو در فرودگاه مورد استقبال مقامات وزارت خارجه روسیه و کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در این کشور قرار گرفت.

 این دیدار در ادامه گفت وگوهای منظم سران وزارت خارجه دو کشور انجام شده است.   دو طرف آخرین بار روز ۹ ماه سپتامبر ( ۱۸ شهریور) با یکدیگر گفت و گو کردند.  لاوروف پیشتر از وزیر امور خارجه کشورمان برای سفر به مسکو و تداوم رایزنی‌ها دعوت به عمل آورده بود.

کاظم جلالی سفیر جمهوری اسلامی ایران در فدراسیون روسیه گفت: سفر امیر عبداللهیان  بنا به دعوت رسمی سرگئی لاوروف، وزیر امورخارجه فدراسیون روسیه، انجام می شود و اولین دیدار وی از مسکو به عنوان وزیر خارجه و پس از عضویت دائم جمهوری اسلامی ایران در سازمان همکاری شانگهای است.  

وی افزود: دو طرف علاوه بر موضوعات دو جانبه، در خصوص آخرین تحولات منطقه ای و بین المللی با همتای روس خود تبادل نظر و رایزنی خواهد نمود.

جلالی تصریح کرد: این دیدار در مقطع کنونی با توجه به تحولات اخیر در منطقه قفقاز و همچنین  افغانستان، مهم ارزیابی می شود، زیرا تجربه نشان داده که رایزنی ها و تعاملات تهران و مسکو به برقراری امنیت و ثبات در منطقه کمک کرده است.

او گفت: بدون شک، حضور وزیر امورخارجه جمهوری اسلامی ایران در مسکو با عنایت به سیاست نگاه  جمهوری اسلامی ایران  حامل این پیام برای دنیا است که دو کشور ایران و روسیه برای توسعه مناسبات فیمابین در همه زمینه‌ها از اراده جدی برخوردار هستند.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه روسیه نیز که در ارتباط با این سفر صادر شده است، وزیران خارجه دو کشور به وضعیت پیرامون برنامه جامع اقدام مشترک درباره برنامه هسته ای ایران (برجام) توجه خاص می کنند.  

همچنین وضعیت افغانستان در رابطه با اهمیت اصولی واکنش و پاسخ موثر به چالش ها ازجمله مقابله با تهدیدهای تروریستی و قاچاق مواد مخدر و نیز مساعدت بین المللی برای دوره پسامناقشه و بازسازی افغانستان بررسی خواهد شد.

در ادامه بیانیه وزارت خارجه روسیه گفته شده است: مواضع اصولی مسکو و تهران در حل مساله سوریه شامل حمایت و احترام به حق حاکمیت و یکپارچگی و تمامیت ارضی این کشور و حق قانونی سوری ها برای تعیین سرنوشت کشور خود می شود.  

وزارت خارجه روسیه می گوید: همکاریهای موثر در چارچوب مذاکرات آستانه ادامه خواهد یافت.  

  «در جریان مذاکرات وزیران خارجه ایران و روسیه، دو طرف مواضع خود را در مورد موضوعات مهم منطقه ای ازجمله اوضاع دریای خزر و منطقه قفقاز جنوبی و خلیج فارس و نیز مسائل یمن، لبنان و خاورمیانه هماهنگ خواهند کرد.»

وزارت خارجه روسیه در بیانیه خود آورده است که مسکو از تصمیم برای اغاز روند عضویت ایران در سازمان همکاری شانگهای که در اجلاس سران این سازمان در دوشنبه گرفته شد، حمایت می کند. همواره از مشارکت کامل ایران در این سازمان که به افزایش اعتبار سازمان همکاری شانگهای در عرصه بین المللی کمک می کند، حمایت و پشتیبانی کرده ایم.

در بیانیه وزارت خارجه روسیه خاطرنشان شده است: به رغم همه گیری کرونا روابط روسیه و ایران گسترش می یابد و فشردگی گفت و گوهای سیاسی بین دو کشور پس از آغاز دوره ریاست جمهوری سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران حفظ شده است و روسای جمهوری دو کشور دو بار تلفنی گفت و گو کردند. تماس های دوجانبه در سطوح مختلف ازجمله وزرای خارجه و پارلمان های دو کشور و سایر سازمان های دولتی برقرار می باشد.

«در شرایط پیچیده همه گیری بیماری در جهان، همکاری عملی موثر بین ایران و روسیه ازجمله بین سازمان های مربوطه در عرصه مقابله با انتشار کووید-۱۹ برقرار شده است. ارسال واکسن اسپوتنیک وی به ایران ادامه دارد و این کشور بکارگیری واکسن اسپوتنیک لایت در ایران را نیز تایید کرده است که امکان سرعت بخشیدن به واکسیناسیون مردم ایران و ایجاد مصونیت برای آن را فراهم می کند.»  

در بیانیه آمده است : امیدواریم که واکسن های موثر میهنی (ساخت ایران) به دوستان ایرانی برای پیروزی هر چه سریعتر بر این ویروس را فراهم کند.  

وزارت خارجه روسیه در پایان بیانیه گفته است: مصمم به گسترش همکاریهای سودمند با ایران و ادامه مشارکت با این کشور به نفع ثبات منطقه ای و امنیت بین المللی هستیم و برای تقویت گرایش های مثبت در همه عرصه های همکاری بین تهران و مسکو امیدواریم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.