۱۲ کشور غربی در حمایت از انتخابات عراق بیانیه دادند

در این بیانیه آمده است: ما اهمیت این لحظه را در تاریخ عراق و پاسخگویی به مطالبات مردم عراق و نیز تامین منابع لازم برای حمایت از برگزاری انتخابات سالم و عادلانه می‌دانیم، هیئت نمایندگی سازمان ملل برای کمک به کمیساریای عالی انتخابات بزرگترین هیئت در نوع خود در جهان است و شمار اعضای این هیئت پنج برابر بیشتر از زمان برگزاری انتخابات عراق در سال ۲۰۱۸ میلادی است.

در ادامه این بیانیه آمده است، در اواخر سال ۲۰۲۰ مردم عراق بر سر نظارت بین‌المللی بر انتخابات به عنوان شرطی اساسی برای مشروعیت انتخابات به تفاهم رسیدند و دولت عراق درخواستی در این باره به شورای امنیت ارائه کرد و در ۲۷ مه ۲۰۲۱ شورای امنیت با اجماع اعضا، هیئت نمایندگی این سازمان در عرق را امور نظارت و کمک به عراق در این زمینه کرد.

به نقل از میدل ایست نیوز، ۱۲ کشور غربی در ادامه افزودند: در ۲۱ ژوئن سال ۲۰۲۱ نیز اتحادیه اروپا از نظارت هیئتی مجزا از هیئت سازمان ملل بر انتخابات عراق خبر داد و در همین رابطه، دو هیئت مذکور تیم‌های نظارتی و رصد خود را در عراق مستقر کردند که بیانگر تلاشی بین‌المللی با حسن نیت برای پاسخگویی به خواست مردم عراق و تقویت سلامت انتخابات است.

در پایان این بیانیه آمده است: مردم عراق اکنون فرصتی برای اعمال حق اساسی خود در رای‌دهی دارند و ما از تلاش‌های دولت عراق برای تضمین فراهم‌سازی محیطی امن، آزاد، عادلانه و فراگیر برای همه مردم عراق از جمله زنان و جوانان حمایت می‌کنیم، مردمی که در تلاش برای اصلاحات با خشونت و دشواری‌ها رو به رو شدند، ما همچنین از تلاش دولت عراق برای تضمین مشارکت ایمن آوارگان در انتخابات حمایت می‌کنیم و از همه طرف‌ها می‌خواهیم به حاکمیت قانون و سلامت انتخابات احترام بگذارند.

همچنین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا در توییتر درباره انتخابات عراق که قرار است دهم اکتبر برگزار شود، گفت: این فرصت تعیین‌کننده برای رای دهندگان به منظور تعیین سرنوشت‌شان در آینده است.

او افزود: امروز در کنار ۱۱ وزیر دیگر اعلام کردیم که انتخابات عراق در دهم اکتبر فرصت تعیین‌کننده برای عراقی‌هاست. شرکای بین‌المللی منابع گسترده‌ای برای تقویت شفافیت انتخابات تامین کردند.

بیانیه مشترک ۱۲ کشور غربی در حمایت از انتخابات عراق

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.