دعوت رسمی روسیه از طالبان  برای شرکت در نشست مسکو

ریانووستی، کابولوف روز پنجشنبه به رسانه ها گفت: روسیه گروه طالبان را برای شرکت در نشست افغانستان در روند مذاکرات مسکو که قرار است ۲۰ اکتبر (۲۸ مهر ماه) برگزار شود دعوت کرده است. 

این دیپلمات ارشد روس به نام سرپرست هیات گروه طالبان در مذاکرات مسکو اشاره ای نکرد.

گروه طالبان بیش از یک ماه است که کنترل افغانستان را به دست گرفته است و روسیه از طریق سفارت این کشور در کابل با نمایندگان این گروه ارتباط برقرار کرده و سفیر روسیه مامور حفظ تماس ها با گروه طالبان شده است.

تاکنون ۲ بار نشست مسکو برای حل مسائل افغانستان برگزار شده است.

آخرین نشست مسکو برای حل مسائل افغانستان  ۲۸  اسفند سال ۱۳۹۹ به ریاست سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه برگزار شد.

این نشست در قالب تروئیکای موسوم به گسترش یافته (روسیه ، ایالات متحده ، چین و پاکستان) ، نمایندگان دولت افغانستان ، گروه طالبان و همچنین هیات های قطر و سازمان ملل متحد در مسکو برگزار شد.

به گزارش ایرنا هیاتی به ریاست عبدالله عبدالله از سوی شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، یک هیات از مذاکره‌کننده افغانستان به ریاست محمدمعصوم استانکزی به همراه متین بیک، احمدنادر نادری و حبیبه سرابی (نمایندگان دولت سابق افغانستان)، گروه طالبان به سرپرستی ملا برادر و هیات‌های سیاسی روسیه، آمریکا، چین، پاکستان، قطر، سازمان ملل در آن نشست حضور داشتند. 

وزارت امورخارجه روسیه اعلام کرد: طرفین مذاکره کننده در این نشست راه‌های کمک به پیشرفت مذاکرات در داخل افغانستان، کاهش خشونت، توقف اقدامات مسلحانه و مبارزه با قاچاق موادمخدر با هدف دستیابی به صلحی پایدار را بررسی کردند. 

سرگئی لاوروف وزیر امور خارجه روسیه در مراسم افتتاح این نشست اظهار داشت که گروه تروریستی داعش تلاش می کند از وضعیت کنونی افغانستان برای تحکیم موقعیت خود در این کشور استفاده کند.

وی افزود: در این شرایط افغانستان جای نگرانی خاص دارد که گروه های تندرو و تروریست در وهله اول داعش تلاش می کنند تا موقعیت خود را در میدان نبرد تحکیم بخشند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.