جزئیات اولین گفت‌وگوی نخست وزیر جدید ژاپن و رئیس جمهور چین

نخست‌وزیر ژاپن و رئیس جمهور چین در اولین تماس تلفنی، بر لزوم تداوم گفت‌وگوها، تقویت همکاری‌ها و حل اختلافات تأکید کردند.

«فومیو کیشیدا» نخست‌وزیر جدید ژاپن در اولین تماس تلفنی با «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین، بر همکاری دو کشور و لزوم حل اختلافات تأکید کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، کیشیدا درباره این تماس تلفنی گفت: «به طور صادقانه، نگرانی‌های بین دو کشور را از طرف خودم بازگو کرده و لزوم تداوم گفت‌وگوها در آینده را مطرح کردم».

او درباره مسائل مطرح شده در این گفت‌وگو گفت، جزایر تحت مناقشه «سنکاکو» با نام چینی «دیایو»، مسائل هنگ‌کنگ و وضعیت اقلیت‌ها در استان سین‌کیانگ مورد بحث قرار گرفتند.

نخست‌وزیر ژاپن افزود در این تماس سی دقیقه‌ای «من و شی درخصوص همکاری در زمینه مسائل مختلفی نظیر کره شمالی به توافق رسیدیم».

از سوی دیگر، روزنامه چینی «چاینا دیلی» به نقل از شی نوشت، در این مکالمه بر لزوم رسیدگی «صحیح» به مسائل حساسی نظیر تایوان تأکید شد.

این روزنامه همچنین به نقل از رئیس جمهور چین نوشت: «در حال حاضر روابط چین و ژاپن شامل فرصت‌ها و چالش‌ها است» و دو طرف باید گفت‌وگوها، هماهنگی در زمینه سیاست‌های اقتصادی و همکاری‌های منطقه‌ای را به‌طور فعالانه تقویت کنند.

کیشیدا پس از رسیدن به مقام نخست‌وزیری اعلام کرد که آماده دیدار بدون پیش شرط با «کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی است. اظهارات وی در حالی مطرح می‌شود که پیونگ‌یانگ طی ماه گذشته آزمایش موشک‌های جدید خود را تشدید کرده است.

او یک روز پس از رسیدن به این مقام در تماس تلفنی با رئیس‌جمهور آمریکا بر عزم دو کشور برای تقویت اتحاد دو کشور و همکاری به منظور دستیابی به منطقه باز ایندوپاسیفیک (اقیانوس هند و آرام) تاکید کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.