پایان رأی گیری خاص انتخابات پارلمانی عراق

رای گیری ویژه از حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار واجد شرایط خاص (عمدتا نظامیان) در انتخابات پارلمانی  عراق لحظاتی پیش، پایان یافت و دستگاه های الکترونیکی شمارش آرا طبق برنامه ریزی، از کار ایستاد.

دستگاه های الکترونیکی شمارش آرا در انتخابات روز خاص عراق نیز دقایقی پیش به صورت خودکار متوقف شد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق پیش تر اعلام کرد که بیشترین جمعیت واجدین شرایط در انتخابات خاص، نیروهای مسلح عراقی شامل یک میلیون ۷۵ هزار و ۷۲۷ نفر و از این تعداد، یک میلیون ۶۲ هزار و ۶۵۱ مرد و ۱۳ هزار و ۷۶ زن هستند.

براساس این گزارش، تعداد نیروهای پیشمرگ کرد در سه استان اربیل، دهوک و سلیمانیه ۱۸۶ هزار و ۵۱۷ نفر اعلام شده است.

نیروهای مسلح عراقی که حق شرکت در انتخابات خاص دارند شامل نیروهای وزارت کشور، دفاع، نیروهای پیشمرگ کرد و سازمان مبارزه با تروریسم هستند.

نیروهای الحشد الشعبی از شرکت در انتخابات خاص محروم شدند و قرار است که به همراه عموم مردم عراق در روز دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) در انتخابات شرکت کنند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین تعداد کل آوارگان واجد شرایط در اردوگاه های آوارگان که عموما در شمال عراق هستند را ۱۲۰ هزار و ۱۲۶ نفر اعلام کرده است. این تعداد نیز به شرکت کنندگان در انتخابات ویژه افزوده شده اند.

این کمیسیون، ۸۶ مرکز رای گیری شامل ۳۰۹ صندوق رای را برای آوارگان در ۲۷ اردوگاه در نظر گرفته که  سهمیه دهوک ۳۱ مرکز رای، اربیل ۲۰ مرکز، سلیمانیه ۹ مرکز، کرکوک ۴ مرکز، نجف و بصره هرکدام سه مرکز، دیاله، الانبار، دیوانیه، ذیقار و میسان هرکدام دو مرکز و بغداد، نینوا، المثنی، کربلا، بابل و واسط هرکدام یک مرکز رای گیری اعلام شده است.

درخصوص زندانیان نیز سخنگوی وزارت دادگستری عراق اعلام کرد که تعداد زندانیان واجد شرایط رای در انتخابات خاص در حیطه دولت مرکزی عراق، ۴۳۰ زندانی است که شامل ۴۰ زندانی در العماره (میسان)، ۱۴۰ زندانی در السماوه (المثنی) و ۲۴۰ زندانی نیز در واسط وجود دارند.

«جمانه الغلاوی» سخنگوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق تعداد کل زندانیان واجد شرایط رای دهی از جمله زندانیان زندان های موجود در کردستان عراق را ۶۷۱ زندانی اعلام کرده است.

به گفته وی، برای این تعداد از زندانیان نیز ۶ مرکز رای گیری در نظر گرفته و در زندان های سلیمانیه، دهوک، واسط، المثنی و میسان در روز رای گیری خاص مستقر شد.

رای گیری خاص یکی از مراحل مهم رای گیری انتخاباتی در عراق است که پیروزی در آن، سرنوشت برخی از گروه های پیروز در انتخابات عمومی را مشخص خواهد کرد.

در طول انتخابات گذشته همواره رقابت در کسب آراء نیروهای مسلح عراق بین گروه «ایاد علاوی» (الوطنیه) و «نوری المالکی» (دولت قانون) محصور می شد اما در این دور از انتخابات، گروه انتخاباتی علاوی فاقد شانسی برای پیروزی در انتخابات است.

دو حزب عمده حاکم در کردستان عراق (اتحادیه میهنی و دمکرات) نیز بر روی انتخابات خاص با توجه به شرکت نیروهای پیشمرگ در آن، حساب ویژه باز کرده اند.

در مقابل گروه های انتخاباتی اهل سنت به ویژه «العزم» (خمیس الخنجر) و «التقدم» (الحلبوسی) به آرای آوارگان به دلیل اینکه بخشی از آنها از اهل سنت هستند، امید بسته اند.

بیشترین آوارگان فعلی در عراق از اقلیت دینی «ایزدی» است که بخش زیادی از آنها از طرفداران گروه های مدافع الحشد الشعبی مانند «الفتح» (هادی العامری) هستند.

با وجود اینکه تعداد آرای زندانیان زندان ها کم است اما در عین حال برخی از جریان ها امیدوارند بتوانند بخشی از آرای آنها را به دست بیاورند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق گفته است که بعد از برگزاری انتخابات عمومی در دهم اکتبر آتی (۱۸ مهرماه ۱۴۰۰) ، آرای انتخابات خاص را اعلام خواهد کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.