روسیه دیپلمات‌های آمریکایی را متهم به سرقت کرد

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از  ایرنا، و وزارت خارجه روسیه با ارسال یادداشتی به سفارت ایالات متحده در مسکو خواستار لغو مصونیت دیپلماتیک این افراد شد.

به گزارش بامداد شنبه ایرنا، خبرگزاری ریانووستی به نقل از یک مقام وزارت خارجه روسیه بدون اشاره به نام و سمت وی نوشت: وزارت خارجه روسیه یادداشتی را به سفارت آمریکا در مسکو ارسال و خواستار لغو مصونیت دیپلماتیک سه نفر از کارکنان این مرکز دیپلماتیک برای پیگرد قانونی آنها در یک پرونده کیفری شد. 

وی افزود: دیپلمات های آمریکایی مظنون به سرقت اموال یک تبعه روسیه شده اند. 

 مقام وزارت خارجه روسیه هشدار داد اگر این خواسته مسکو برآورده نشود، دیپلمات های مظنون به ارتکاب جرم باید خاک این کشور را ترک کنند. 

خبرگزاری ریانووستی نوشت که پیشتر تعدادی از سناتورهای بانفوذ آمریکایی از جو بایدن رییس جمهوری آمریکا خواسته بودند که در صورتی که روسیه با درخواست آمریکا برای افزودن شمار کارکنان سفارت آمریکا در مسکو موافقت نکند، ۳۰۰ نفر از کارکنان سفارت روسیه در واشنگتن اخراج شوند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، این پیشنهاد از سوی رهبران کمیته اطلاعات و روابط خارجی سنا یعنی باب منندز و مارک وارنر از حزب دموکرات و جیم ریش و مارکو روبیو جمهوریخواه اختلاف دیپلماتیک بر سر حضور کارکنان سفارت بین واشنگتن و مسکو را افزایش می‌دهد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که روسیه در ماه اوت سفارت آمریکا در مسکو را از حفظ، استخدام یا امضای قرارداد با کارکنان روس یا یک کشور سوم منع کرد و واشنگتن مجبور به اخراج ۱۸۲ کارمند و ده‌ها پیمانکار از سفارت خود شد.

سناتورهای آمریکایی گفتند: این بدین معنی است که در مقایسه با ۴۰۰ دیپلمات روسی در سراسر آمریکا، تنها حدود ۱۰۰ دیپلمات آمریکایی در روسیه حضور دارند.

آنها در نامه ای به بایدن نوشتند: این عدم تناسب در نمایندگی دیپلماتیک غیرقابل قبول است. بر این اساس، روسیه باید روادید کافی برای نزدیک شدن به برابری بین تعداد دیپلمات‌های آمریکایی در روسیه و تعداد دیپلمات های روسی که در ایالات متحده خدمت می کنند، صادر کند.

سناتورهای دو حزب آمریکا گفتند که اگر مسکو این کار را انجام ندهد، بایدن باید ۳۰۰ دیپلمات روس را اخراج کند.

روابط روسیه و آمریکا تیره است و واشنگتن بیش از یکصد بسته تحریم های اقتصادی و مالی در مورد مسکو وضع کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.