دستور مهم بایدن علیه ترامپ

کاخ سفید در دستوری از مسوولان نگهدارنده اسناد روسای جمهوری آمریکا خواست سوابق دونالد ترامپ رییس جمهوری سابق آمریکا را در روز حمله به کنگره این کشور در اختیار کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه قرار دهد.

جن ساکی سخنگوی کاخ سفید گفت: دولت جو بایدن از تلاش های کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه که از سوی مجلس نمایندگان ایجاد شده است، حمایت می کند.

وی افزود: رییس جمهوری به این نتیجه رسیده است که داشتن امتیازات اجرایی عدم افشای اولین مدارک  دوره ترامپ را تضمین نمی کند. این مدارک توسط بایگانی ملی در اختیار ما گذاشته شده است.

سخنگوی کاخ سفید اضافه کرد رییس جمهوری همچنین به صراحت اعلام کرده است که درک کامل کنگره و مردم آمریکا از وقایع آن روز با هدف جلوگیری از وقوع مجدد آنها، بسیار اهمیت دارد.

به گزارش تارنمای آمریکایی هیل، کمیته بررسی حوادث ششم ژانویه پیش از این خواستار دسترسی به مکالمه ها و اظهارات دونالد ترامپ، همسر او و سه فرزندش در روز حمله به کنگره آمریکا شده بود.

ترامپ پیش از این سعی کرده بود از افشای اسناد روز ششم ژانویه در کاخ سفید جلوگیری کند.

وی همچنین اعلام کرده است در روز ششم ژانویه از امتیازات اجرایی ویژه به نفع خود استفاده نکرده است.

ششم ژانویه ۲۰۲۱  (۱۷ دی) کنگره آمریکا مشغول شمارش آرای مجمع گزینندگان (الکترال کالج) برای تایید نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری سوم نوامبر بود که بعد از اعتراض چند قانونگذار آمریکایی به نتیجه رأی‌گیری در ایالت آریزونا، دونالد ترامپ از هوادارانش خواست تظاهرات به اصطلاح مسالمت‌آمیز برگزار کنند.

با این حال طرفداران ترامپ در جمعیتی بزرگ به کنگره حمله کرده و بعد از درگیر شدن با نیروهای امنیتی،  توانستند وارد ساختمان و اتاق‌های مختلف آن شوند. در جریان این حمله خشونت آمیز، پنج نفر از جمله یک نیروی پلیس کشته شدند.

حمله هواداران ترامپ به ساختمان کنگره آمریکا با استیضاح دوم او در کنگره همراه شد. با این حال محاکمه ترامپ در مجلس سنای آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان مواجه شد و شکست خورد.

دستور جدید بایدن علیه ترامپ

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.