آخرین جزییات درباره وضعیت مرز ارمنستان و آذربایجان

سردار احمدعلی گودرزی در برنامه تلویزیونی دستخط درباره وضعیت مرز ارمنستان و آذربایجان گفت: بالاخره شیاطینی در دنیا هستند که خیلی تمایل به این آرمان‌گرایی، استقلال و در مسیر توسعه قرار گرفتن کشور ندارند، آن هم صهیونیست‌های کودک‌کش و ارتش تروریستی آمریکا و ایادی آنها. متأسفانه برخی از کشورهای منطقه هم دل در گروی دیگران بسته اند. ما یقین و اعتقاد داریم و تجربه موفقی که در کشور خودمان اتفاق افتاد، همه کشورها، هر کشوری در منطقه، در حوزه جغرافیایی خودش باید امنیتش را برقرار کند و روی داشته های خودش سرمایه‌گذاری کند.

به گفته وی، در حال حاضر مرزهای کشورمان از امنیت پایداری برخوردار هستند، به ویژه در شمال غرب و شمال کشور ، مورد خاصی که جای نگرانی باشد وجود ندارد. شیطنت ها از ابتدا هم اینطوری بوده است. رزمایش ها و سناریوهای مختلفی تدارک دیده شده است، همکاران ما از امکانات لازم برخوردار هستند، تقویت ها دارد انجام می شود، اقدامات الکترونیکی، اپتیکی و پهپادی کاملا دارند رصد می‌کنند، توصیه هم کرده ایم به کشورهایی که نباید به دیگران دلخوش کنند و افراد تکفیری را بیاورند در قسمتی کمکشان باشد، ما به آنها تذکر داده ایم.

وی با اشاره به درگیری ۴۴ روزه آذربایجان و ارمنستان گفت: از پنجم مهرماه سال گذشته که جنگ ۴۴ روزه در بحث قره‌باغ بین آذربایجان و ارمنستان اتفاق افتاد،من شخصا آنجا حضور پیدا کردم و فرمانده مرزبانی آنها سپهبد الچین را دعوت کردیم به مرز آمدند، تذکر دادیم که اگر گلوله های بالستیک شما به داخل خاک ما بخورد و اتفاقی برای مردم بیفتد، این‌ها خط قرمز مرزبانی و نیروی انتظامی است و ما حتما مقابله به مثل می کنیم و مقابله به مثل جمهوری اسلامی هم این نیست که شما فکر کنید خیلی بازدارندگی نداشته باشد. با آنها رو در رو جلسه گذاشتیم در مرز آذربایجان شرقی و تذکر دادیم و از همان لحظه هم قطع شد؛ البته منظور خاصی نداشتند، احساس ما بر این بود که صهیونیست های جنایتکار دارند تحریک می کنند که اتفاقی بیفتد اما با یک تذکر ما آنها گفتند سمعا و طاعتا و ما تحت هیچ شرایطی علاقه و اعتقادی نداریم که گلوله بالستیک بخواهد به شما بخورد و ما مستند و تصویربرداری کردیم.  لحظه ای اراده می کردیم، آنها را احضار می کردیم. قدرت جمهوری اسلامی امروز بر همین مبنا استوار است. لحظه ای مرزبان ما تقاضا می‌کرد، می آمدند و محل اصابت گلوله را به آنها نشان می‌دادیم، یکی دو مورد خسارت جزئی وارد شد، مابقی در بیابان ها اتفاق افتاد. الان در دادگاه شکایت کرده ایم، مستنداتمان هم وجود دارد، آنها هم پذیرفته اند... چون بر اساس رودخانه ارس، منصف‌المیاه یعنی حد وسط رودخانه مرز است، پیچ و خم هایی دارد که این کشورها سال ها بود بعد از جنگ جهانی دوم جنگی نکرده بودند، شاید عوامل توپخانه آنها و عواملی که داشتند کار انجام می دادند، اطلاعات آنچنانی نداشتند، اما با تذکری که دادیم بلافاصله قطع شد و هم ارمنی ها و هم آذری ها بیشتر توجه کردند و مشکل خاصی در این زمینه نیست.

به گفته فرمانده مرزبانی، مقدماتش در دادگاه های خودمان برقرار است، آنها پذیرفته اند که هر مطلبی که دستگاه قضایی شما برای ما در نظر بگیرد، چون نماینده آنها و نماینده مرزبانی‌شان است، پذیرفته اند. 

وی بااشاره به شیطنت صهیونیست ها گفت: آنها بر علیه اسلام عناد دارند،از هر ترفندی استفاده می‌کنند که مسلمانان را ضعیف کنند، اما کشورهای مسلمان باید اعتقاد داشته باشند. نباید با صهیونیست ها ارتباط برقرار کنند و نباید اجازه بدهند آنها بیایند وزیر و سفارت داشته باشند و نباید آنها را به رسمیت بشناسند. صهیونیستها در کنار مرزهایی که بالأخره کشور قدرتمندی در برابرشان وجود دارد، سعی بر شیطنت دارند، این اثبات شده است که حضور دارند، اما اینکه چند پایگاه داشته باشند اطلاعات دقیقی نیست، اما می‌دانم حضور دارند و متأسفانه در جاهای حساسی از نیروهای مسلح برخی از کشورهای همسایه ما هم خودشان را جا داده‌اند و عمدتا هم کار اطلاعاتی و جاسوسی انجام می‌دهند اما راه به جایی نمی‌برند. توصیه های ما به کشورهای مسلمان این است که اجازه ندهند. 

وی اضافه کرد که کاملا زیر رصد هستند. کاملا زیر بمباران اطلاعاتی جمهوری اسلامی هستند. خودشان هم این را می‌دانند و اطلاع دارند که قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی بیش از آن چیزی است که آنها تصور می‌کنند و یا ممکن است دو جاسوس به طریقی به داخل کشورها بفرستند اما قدرت و توان عملیاتی اینچنینی ندارند که بخواهند اقدامی انجام دهند، فقط می‌توانند شیطنت و تحریک کنند کشورها را که اقداماتی انجام دهند، خط مرز را تغییر دهند، مرز خودشان را، مرز ما را که کسی جرئت اینکه یک قدم پایش را به این طرف بگذارد ندارد، اما مرزهای کشورهایی که اختلاف دارند آنها را تغییر دهند، خط ورود خودروهای سنگین را تغییر دهند و تحریک کنند؛ مثلا به جای اخذ ۱۵۰ دلار عوارض از یک ماشین، ۳۰۰ دلار بگیرند، از این اقدامات برای اختلاف‌افکنی و تفرقه‌افکنی انجام می‌دهند.

فرمانده مرزبانی درباره نقش و وظیفه نیروهای مسلح در مرزها گفت: در این باره دستورالعمل وجود دارد از ستاد کل نیروهای مسلح. طبق تبصره۱۰ از ماده ۴ قانون نیروی انتظامی، حفاظت از مرزهای کشور به عهده نیروی انتظامی و مرزبانی است.  سال ۹۸ بود که فرمانده معظم کل قوا ابلاغ فرمودند که مرزبانی به مثابه یک نیرو هست در تابعیت فرمانده محترم نیروی انتظامی با ستاد عمومی و تخصصی خودش که الحمدالله تقویت لازم هم انجام گرفته، در حوزه های انسداد مرز هم دارد اقدام می شود، در حوزه های هوشمندسازی هم اقداماتی انجام شده است، لذا حدود و ثغور کشور به عهده مرزبانی است؛ یعنی کشور مقابل هم فقط ما را می‌شناسد. 

به گفته وی، اگر نیروهای مسلح هم در بعضی جاها مستقر هستند، مرزبان کشور مقابل، مرزبان کشور ما را می‌شناسد، لذا ما خط نگهدار و  پرده پوشش هستیم تا زمانی که مأموریت های خاص خودمان را مثل مواد مخدر،  مترددین مرزی، کالای قاچاق، برخورد با گروهک های ضدانقلاب، کشف سلاح و مهمات، این موارد از وظایف روزمره مرزبانی است که دارد انجام می دهد، اما اگر یک کشور خارجی، نظامیانش وارد عمل شوند و به مرز ما حمله ای کنند، بلافاصله در کوتاه‌ترین زمان ممکن ستاد کل نیروهای مسلح به نیروهای ارتش و سپاه ابلاغ می کند که به کمک مرزبانی بیایند و اگر خدای ناکرده این جنگ ادامه پیدا کند مرزبانی آنجا به عنوان پرده پوشش می‌تواند عقب بیاید یا کمک در تابعیت نیروهای مسلح مثل ارتش و سپاه قرار می‌گیرد و از کشور دفاع می کند.

سردار گودرزی با اشاره به سختی های کار مرزبانان گفت: مرزبانی کار سخت پلیسی است. در شرایط سخت مثل سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، کردستان، قسمتی از کرمانشاه، هورالعظیم؛ یک شب یک نفر به هورالعظیم برود، آنجا فقط بتواند شب را صبح کند، اما رزمندگان ما شبانه‌روزی از هورالعظیم، از همه مرزها به سختی دفاع می کنند. به هرمزگان نگاه کنید، یک گشتی ما ۴۸ ساعت تا سه روز بدون اینکه سایبانی داشته باشد،درگرمای ۵۰ درجه تابستان، آن هم در شرجی۹۰-۸۰ درصد که از آسمان آب گرم جاری می‌شود، فقط روی این آب دریا باشد؛ به هرمزگان کمتر از سه روز نمی‌روند، دوستان ما به صورت گشت زوجی،دو شناور و چند شناور با هم می‌روند،همدیگر را می‌پایند، هوای همدیگر را دارند. در نظر بگیرید کار سختی است.الان ما جیره های زمستانی را هم در برخی از مرزهای  شمال غرب برای هشت ماه مستقر کرده ایم تا خردادماه که جاده‌ها باز شوند، باید برف را آب کنند.

گودرزی با تاکید بر اینکه کار در مرزبانی شرایط سختی دارد و برخی افراد شاید یکی دو ماه نمی‌توانند به خانواده هایشان سر بزنند، ادامه داد: باید با بالگرد و امکانات اینچنینی برویم و این افراد را از پاسگاهها بیاوریم و جابجا کنیم. حتی برای آب شرب و مصرفی باید برف را بجوشانند، ما می‌رویم گازوئیل می ریزیم، همه آن امکانات را فراهم می کنیم، بعضی مکان ها برق هم ندارند، گازوئیل، نفت و امکانات زیستی فراهم می‌کنیم. آب آشامیدنی را با برف باید درست کند و استفاده کنند، حمام که معنی پیدا نمی‌کند! اما الحمدالله روحیه عجیبی دارند، همین افراد را می بینید، آدم روحیه پیدا می کند، شب پیش آنها در همین مناطق سخت می‌روید،  به آنها می‌گویید مشکلی دارید می گویند نه! بچه های مرزبانی بچه های بسیار محکمی هستند. برخی کشورها هستندکه هیچ خط مرزی ندارند، حیاط خلوت برخی از اشرار هستند، متأسفانه پاسگاهی ندارند، در آنجا مرزها یک طرفه اداره می شود. برخی از کشورها هستند که داریم مظلومانه مرزهای آنها را هم حفظ می‌کنیم. از کشورهای همسایه! حداقل یکی دو کشور را می‌توانم با ضرس قاطع عرض کنم .

به گفته وی، همچنین برخی از کشورها هم توان پوشش مرزی خودشان را ندارند، آن هم یک طرفه دارد اداره می شود. البته اخیرا برخی از کشورها اقدامات خوبی انجام داده اند. مثل کشور پاکستان دارد انسداد مرزهایش را انجام می دهد، حرکت بسیار خوبی هم انجام داده است. بعد از هماهنگی که با ستاد کل نیروهای مسلح این اقدام را انجام دادند، الحمدلله دارد اتفاق می افتد. برخی از جاها نه، سیطره ای ندارند و یک طرفه دارد اداره می شود، آنجا کار سخت تر است. حتی ما برای برخی از کشورها ۵۴ پاسگاه درست کرده ایم، در اختیار هم گذاشته ایم، همه امکانات زیستی آنها را هم فراهم کرده ایم، اما کسی داخل آنها نیست! در جنوب شرق کشور پاسگاه ساخته ایم و در اختیار قرار داده ایم. کشت جایگزین مواد مخدر هم به آنها توصیه کرده ایم، به آنها کمک هم کرده ایم اما متأسفانه مستکبران عالم اینجا برایشان سود دارد.

سردار گودرزی در بخش دیگری از سخنانش درباره مهمترین تهدیدی که در مرزبانی با آن مواجه هستند، اظهار کرد: گروه‌های اشرار مسلح هستند و به خاطر اینکه ارتزاق بکنند از حاشیه مرزها متأسفانه مواد مخدر را کلان به داخل مرزها می‌آورند، عمدتا درگیری مسلحانه است که در مرزهای شرقی بیشتر هست، در مرزهای غربی به نوع دیگری است؛ سلاح، مشروبات الکلی، قاچاق و ... گروه های مسلحی که آنجا هستند برای اینکه ارتزاق کنند و خودشان را نگه دارند و مشکلات مالی خودشان را حل کنند، با قاچاقچی ها ارتباط برقرار می‌کنند و می‌گویند ما مسلحانه مثلا این قاچاق شما را جابجا می کنیم که عمدتا مشروبات الکلی است. متأسفانه هنوز ۱۵-۱۰ روز نیست که از کشورهای سازنده، در  کشورهای اروپایی ساخته می شود؛ اما به مرز ما می‌آید!یعنی توطئه، توطئه همه جانبه است. ما سال گذشته ۱۳۴ تُن مواد مخدر در مرزهای جنوب شرق کشور کشف کردیم که عمدتا با درگیری مسلحانه بود. سال گذشته رکورد زدیم، هیچ سالی مرزبانی اینقدر مواد مخدر نگرفته بود. همین ۶-۵ ماه گذشته هم  بیش از ۴۶-۴۵ تُن مواد مخدر عمدتا با درگیری کشف کردیم.

به گفته وی، هلاکت اشرار هم سال گذشته افزایش پیدا کرد. درگیری های ما در مرز نسبت به سال گذشته در همین ۶-۵ ماه گذشته ۱۸ درصد افزایش دارد، در بعضی جاها ۵۰-۴۰ درصد در شمال غرب کشور افزایش دارد که بحمدالله تذکر داده ایم. اخیرا به اقلیم کردستان عراق تذکر داده ایم، کتبا از آنها خواستیم. خود ما با آنها جلسه ای گذاشتیم و گفتیم یا می‌توانید این افراد را جمع کنید یا بچه های ما تاب‌آوری ندارند که ۴  نفر بیایند و مسلحانه بخواهند سلاح، مهمات یا مشروبات الکلی یا قاچاقی که مدنظر ما نیست، انجام بدهند. اما بحمدالله با صحبتی که با وزیر محترم کشور داشتیم، خدا را شکر ایشان هم دیدگاه خیلی خوبی دارد، ما هم نظرمان این است که مرزهایمان را به جای امنیتی، بیشتر به سمت اقتصادی ببریم. دیشب خوشحال شدم، دیدم در سیستان و بلوچستان ۳-۲ معبر باز شده که حوزه کوله‌بری ها را در آنجا دارند سر و سامان می‌دهند، قطعا ان‌شاءالله در جاهای دیگر هم این کار را انجام می دهیم که دیگر جرئت نکنند در دل شب ۳۰۰-۲۰۰ نفر بیایند و حریم مرز را بشکنند.

وی با اشاره به فعالیت قرارگاهی برای مقابله با قاچاق  به ویژه اسلحه اضافه کرد: در سلاح‌های شکاری، بیش از ۴۲ درصد کشفیات افزایش پیدا کرد، اما در سلاح های جنگی که عمدتا کلت هستند، بعضی از کلت‌ها از کشور آمریکا به خوزستان آمده بود و هفته گذشته همکاران ما کشف کرده بودند، من تا حالا ندیده بودم، کلتی که رگبار می‌زند! همین است که می‌گویم توطئه، توطئه همه‌جانبه ای است. به بصره آورده بودند و از بصره به اینجا آورده بودند که دوستان ما قاچاقچیان را گرفته بودند، یک نفر دستگیر و یک نفر به درک واصل شد، جزو کشور ما هم نبودند، ولی ما رد این افراد را داشتیم. فکر می‌کنم ۳.۲ برابر کشفیات سلاح جنگی در همین ۶-۵ ماه گذشته نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده که بیشتر از شمال غرب کشور است. به کشورهایی که سازنده این سلاح‌ها هستند، هم مکتوب، هم از طریق وزارت امور خارجه هم از وزارت محترم کشور تذکر هم داده ایم.

وی به قاچاق دام هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه چون اختلاف قیمت در داخل کشور ما وجود دارد، امسال هم به دلیل عدم بارش مناسب و کمبود علوفه - در کشورهای دیگر هم بوده - در کشور ما بسیاری از افرادی که دامدار هستند و متأسفانه قسمت هایی که باید این کنترل های لازم را در عمق کشور داشته باشند و مسئولیت دارند، یا توانشان را ندارند، یا نیرو و امکانشان را ندارند، البته آنها هم تلاششان را انجام می دهند . دراین باره نظراتمان را هم به وزارت کشور، هم به دستگاه های مختلف داده ایم. بالأخره هر دام ساز و کار و شناسنامه ای دارد، تشکیلات، سیستم و در داخل کشور هم متولی دارد. اما متأسفانه این کنترل ها انجام نمی شود، تا نقطه صفر مرزی می‌آیند، در نقطه صفر مرزی قاچاقچیانی هستند اگر داخل کشور ما قیمت یک رأس گوسفند مثلا سه میلیون تومان باشد، در آن طرف ۱۰ میلیون است، به راحتی با لطایف‌ الحیلی مثل اینکه ما چوپان هستیم، در مرز هستیم و نمی دانستیم اینجا منطقه ممنوعه است. وارد می شوند. آنها متوجه می شوند که ما می شناسیم، خب ما مردم مرزنشین را می‌شناسیم، می دانیم چقدر احشام دارند، می دانیم  احشامشان به چه شکل است، این افراد متأسفانه در درگیری هایی که با ما هستند فرار می کنند و احشامشان جا می ماند که ما هم برابر قوانین صورتجلسه می کنیم و تحویل سازمان اموال تملیکی می دهیم. قسمت هایی که باید انجام شود.

وی گفت: سال گذشته به دلیل اینکه مبلغ گوشت در داخل کشور افزایش پیدا کرد، جلساتی در وزارت کشور برگزار شد، شخص فرمانده نیروی انتظامی بر این موضوع تأکید داشتند که اجازه ندهیم دام زنده از کشور خارج شود و حتی دام غیرزنده؛ بعضا زیر اقلامی که به کشورهای دیگر می رود، به ویژه در غرب کشور یا در عمان و کشورهای حاشیه خلیج فارس و بیشتر کردستان عراق و جاهای دیگر به گوشت ما بیشتر نیاز دارند، این موارد را دوستان ما کشف می کنند و در اختیار دستگاه های ذیربط قرار می دهند که  بیش از ۱۰ برابر افزایش پیدا کرده است. تنها دو مورد ۲ هزار رأس ظرف هفته گذشته در دریا گرفتیم.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره اعتبارات مورد نیاز مرزبانی و همچنین استفاده ار فناوریهای نوین نیز گفت: از سال گذشته فرمانده نیروی انتظامی بحث هوشمندسازی نیروی انتظامی را در مجموع جزو اولویت ها قرار داده، در مرزبانی هم این اتفاق افتاده است، کمک‌هایی هم شده است. از سیستم های الکترونیکی و اپتیکی، جای خوشحالی است که عمدتا توسط بچه های این مرز و بوم ساخته شده اند، حتی شناورهای ۶۰ فوتمان که وزارت دفاع دارد درست می کند،  صفر تا صد را...بالأخره شناور درست کردن یک ساز و کار می خواهد؛ لذا الان برای هر مرزمان یکی دو سال کار کارشناسی کرده ایم، گفته ایم این مرز این انسداد را لازم دارد، اینجا باید خندق بکنیم، اینجا باید دیوار بکشیم، اینجا باید سیم خاردار بزنیم، اینجا مثلا سیستم الکترونیکی داشته باشیم. در همه مرزهایمان اگر پول برسد می‌دانیم اولویتمان کجاست. در حال حاضر تقاضا کرده ایم اگر ۱۰ هزار میلیارد تومان به طریقی مصوب شود، بودجه و اعتباراتش به تدریج برسد، قطعا بسیاری از مرزهای ما به ویژه جاهایی که تهدیدمان بیشتر است مثلا شمال غرب و در مجموع  ما اگر مرزهایمان را ببندیم قطعا قاچاق بی رویه، بنجُل و  به درد نخور به کشورمان نیاید از کارخانجات خودمان و از تولید پشتیبانی می کنیم، جوانان ما سر کار می روند، فعالیت بیشتر می شود و همه‌اش به نفع است.

گودرزی با بیان اینکه این قاچاقی که الان از قسمت‌هایی از مرز عبور می کند خیلی کم است و متأسفانه ته لنجی و ...است، ادامه داد: دیروز یک کشتی تقریبا یک لنج بزرگی بیش از دویست و چند تُن کالای قاچاق داشته و ۲۳۰دوربین مداربسته، لودر، بیل مکانیکی داخل آن بوده، شناورهای خیلی تندروی خانوادگی که سوابق آنها را دوستان درآورده اند و می خواستند مثلا عبور کنند به ترکیه و جاهای دیگر بروند، افراد پولداری که در آنجا هستند، ۱۰۵ میلیارد تومان برآورد شده است، دیروز فقط یک مورد در نخل‌تقی بوشهر وجود داشت.

وی گفت: من نگاه می کردم که مثلا در دوغارون و میلک، فوج فوج افرادی هستند که از کشور ما می خواهند به افغانستان بروند یا از آن طرف به ایران می آیند و سربازان و درجه‌داران ما دستی داشتند به ساک های آنها نگاه می کردند، دیروز بعدازظهر نگاه می کردم، امروز نامه ای نوشتیم گفتیم دستگاه ایکس‌ری در اختیار قرار بدهند، اگر دستگاههای ایکس‌ری در اختیار قرار بگیرد، مخصوصا الان که پلیس گمرک هم تشکیل شده، یعنی پلیس اقتصادی نیروی انتظامی در تعدادی از گمرکات هم مستقر شده، در اجرای دستور بالادستی بوده، ان‌شاءالله امیدوار هستیم بتوانیم موضوع قاچاق را در کوتاه مدت رفع کنیم و قانومندی را در حوزه واردات و صادرات عملی کنیم.

فرمانده مرزبانی در پاسخ به این سوال که آیا مرز چذابه و شلمچه باز بوده و چون رفت و آمد زیاد بوده آن را باز کرده بودند؟ اظهار کرد: کشور عراق کمک کرد، یک جاهایی با هماهنگی هایی که ما با کشور عراق داشتیم از نظر دیپلماسی، کمک هایی هم کردند و امام حسین(ع) هم کمک کرد.

وی با تاکید بر اینکه کشف موتورها و خودروهای لوکس که از طریق دریا می آیند از اول سال ۱۴۰۰ تا کنون هشت برابر شده است، درباره چگونگی آن گفت: خطاهای گمرکی، با لطایف الحیلی، با اقدامات متقلبانه، به نظرم بهترین جمله این است، بعضی از قاچاقچیان یکسری اقلامی روی این دستگاه ها و سیستم ها قرار می دهند که ظاهرش خطای گمرکی و مانیفست دارد، ظاهر قضیه درست است، اما وقتی به عمق می روید می‌بینید،  ماشین های لوکس، لودر، جرثقیل، بولدوزر و ماشین های آنچنانی است و این دیوار مغناطیسی که گفته شد تا در مرزها باید راه بیفتد، پیرو همان است، البته آن گسترده‌تر از این است، اخیرا در جاهایی که سطح تهدید بالا است سیستم هایی داریم تعبیه می‌کنیم در اطراف مقرهایمان که می‌تواند کمک دهد که خدای ناکرده یک وقتی تهدیدی بر علیه واحدهای مرزی ما نباشد.

گودرزی عنوان کرد: در هرمزگان دو پاسگاه دریایی جدید در عمق دریا داریم که پاسگاههای سیاری است که در دل دریا مستقر و شمع‌کوبی کردیم و آنها را مهار کردیم، الحمدالله در طوفان جدیدی که آمد، خدا را شکر به آنها آسیبی نرسید. ما احساس می‌کردیم برای آنها مشکلی پیش بیاید، چون دقیقا محل سونامی و طوفانی بود که آمده بود، اما اتفاقی نیفتاد. در دل دریا و جاهایی که ورود مواد مخدر به دریا هست، پاسگاه هایی را تعبیه کرده ایم و بچه ها ۱۵ روز و بعضا هفته ای در آنجا هستند، شرایط سختی است، چون منطقه گرم است و سمت میناب، جاسک، بندر عباس، جای سختی است، بین سیستان و بلوچستان و ...

وی درباره حقوق این مرزبانان گفت: حقوقشان ناچیز است. درجه دار ما ۸-۷ میلیون، افسرمان شاید ۱۲-۱۰ میلیون تومان، البته اخیرا چند سالی هم ستاد کل، هم سردار اشتری الحق و الانصاف توجه ویژه ای داشته اند. حتی حقوق سربازان از ابتدای امسال افزایش ۳-۲ برابری داشت، این خودش جای خوشحالی دارد، به لحاظ آن زحماتی که همکاران ما ۱۵ روز، ۲۵-۲۰ روز در دریا، کوهستان و در سختی کار هستند و با حریف سختی مبارزه می کنند، حقوق زیادی نیست.

فرمانده مرزبانی ناجا درباره وضعیت مرزهای کشور پس از آمدن طالبان و ورود افراد از افغانستان به کشور، گفت:چند هزار نظامی آنها به ما پناهنده شدند که بعدا ما هماهنگ کردیم از طریق ممکن با هواپیما آمدند از زابل و مشهد این افراد را برگرداندند و سلاح و تجهیزاتشان را به کشورشان برگرداندیم و خودشان هم برگشتند، اول خودشان و بعد سلاح و مهمات آنها را برگرداندیم. متأسفانه مرزبانی روزانه بیش از ۲۰۰۰ نفر در مرزهای جنوب شرق کشور مترددین مرزی می گیرد و وضعیت افغانستان وضعیت مناسبی نیست. مثل اتفاقی که دیروز بمب در کابل منفجر شد، این موارد خیلی تأثیر دارد. البته ما از نظر امکانات، وسایل زیستی و خوراکی که موردنظرشان است به افرادی که به مرز آمدند کمک کردیم، حقیقتا مرزهایمان را نبستیم. در حال حاضر وضعیت امنیت مرز افغانستان بسیار بالاست و مشکل خاصی ندارد. طالبان هم در یک جاهایی در آن طرف مرز مستقر هستند، با ما همکاری لازم را دارند اما در پاسگاه‌هایشان کامل نیستند، دارند مستقر می شوند.

وی در ادامه به رویدادهای زمان جنگ دفاع مقدس اشاره کرد و با بیان اینکه نیروی انتظامی حدود ۷۰۰۰شهید در جنگ داده است، ادامه داد: متأسفانه بعضی اوقات در حق بچه های نیروهای مسلح جفا می شود می گویند ما با عراق جنگیدیم! اصلا با عراق نبوده، ما با ۴۰کشور دنیا، مستقیم و غیرمستقیم، با استکبار جهانی، شرق و غرب، همه بودند، سوپراتانداردهایی که به این افراد می دادند،  از لحظه لحظه مرزهای ما در شب عکس می گرفتند، جابه جایی نیروهای ما را، منافقین که اطلاعات و اخبار را در اختیار استخبارات قرار می دادند،  از گوشت های چرخ کرده «البقره» از کشورهای عربی که می آمد در سنگرهای عراقی ها بود تا لباس های آنچنانی که در اختیارشان بود و مهمات و سلاح، ما روزی دو گلوله داشتیم، آن را یک ماه نگه می‌داشتیم، من فرمانده واحدی بودم در شلمچه، فاصله آن عراقی ۴۰-۳۵ متر بود در جزیره بوارین، مثلا آتش می ریختند ظرف یک ساعت، واقعا گلوله آنها بود، جنگ این طوری اداره شد، بچه ها خیلی زحمت کشیدند.

افزایش ۵۰ درصدی درگیری‌های مرزی ایران در شمال غرب کشور

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.