واکنش مالی به حضور نیروهای فرانسه در این کشور

چوگوئل مایگا، نخست وزیر دولت انتقالی مالی در مصاحبه با خبرگزاری روسی ریانووستی اعلام کرد «شواهدی در دست داریم که نشان می‌دهد نظامیان فرانسوی که به بهانه مبارزه با گروه‌های تروریستی به خاک ما آمدند درحال آموزش به آن‌ها هستند و گروه‌های تروریستی توانستند دو سوم کشور را به دست بگیرند.

او در ادامه افزود: اکنون فرانسه منطقه‌ای را در مالی در دست دارد که ما نمی‌توانیم به آن دسترسی پیدا کنیم. ما شواهدی داریم که نشان می‌دهد آن‌ها در آن منطقه درحال آموزش گروه‌های تروریستی هستند. ما در مالی یک ضرب‌المثل داریم که می‌گوید هرگاه در اتاق خود دنبال سوزنی بودی و آن را پیدا نمی‌کردی، کسی که به تو می‌خواهد کمک می‌کند همان کسی است که بر روی سوزن ایستاده است. این دقیقا همان وضعیتی است که ما اکنون در مالی با آن مواجه هستیم.

چندی پیش نیز مالی سفیر فرانسه در خاک خود را بعد از اظهارات غیردوستانه «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، احضار کرد. مکرون در سخنانی مداخله‌جویانه گفته بود به دلیل عملیات فرانسه در منطقه ساحل، تروریست‌ها نتوانستند قدرت را در مالی به دست بگیرند!

پیش از این هم فرانسه که هزاران نیرو در مالی دارد، متعهد شده بود که نیروهایش را در سراسر منطقه ساحل کم کند اما تاکنون این اتفاق رخ نداده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.