اتفاقی کم سابقه/ الکاظمی قبل از رای دادن تفتیش شد/عکس

«مصطفی الکاظمی»  امروز در انتخابات پارلمانی عراق شرکت کرد و رای خود را در یکی از مراکز انتخاباتی در بغداد پایتخت این کشور به صندوق انداخت.

الکاظمی نخست وزیر عراق با خودروی شخصی خود به این مرکز انتخاباتی رفت و به یک نیروی امنیتی در ورودی این مرکز اجازه داد که او را تفتیش کند.

این اقدام تا پیش از این فقط یک بار و توسط «حیدر العبادی» نخست وزیر پیشین عراق انجام شده بود.

وی پس از انداختن رای خود به صندوق با خبرنگاران گفت وگو کرد.

 الکاظمی: دوشنبه خبر یک دستاورد بزرگ امنیتی را اعلام خواهم کرد.

الکاظمی شهروندان عراقی را به مشارکت گسترده در انتخابات دعوت کرد.

وی افزود: این انتخابات فرصتی برای تغییر شرایط عراق است. ما با برگزاری انتخابات زودهنگام به وعده های خود وفا کردیم.

نخست وزیر عراق در خصوص تامین امنیت انتخابات گفت: انتتخابات امروز اولین انتخاباتی است که بدون اعمال محدودیت رفت و آمد برگزار می شود.

الکاظمی افزود: فردا (دوشنبه) خبر یک دستاورد بزرگ امنیتی را اعلام خواهم کرد.

مراکز رای‌گیری ساعت ۰۷:۰۰ صبح به وقت محلی (۰۴:۰۰ GMT) آغاز به کار کرد و ساعت ۱۸:۰۰ به وقت عراق (۱۵:۰۰ GMT) بسته خواهد شد.

حدود 25 میلیون رای‌دهنده عراقی از حدود 40 میلیون شهروند این کشور، واجد شرایط حضور در انتخابات پارلمانی زودهنگام عراق هستند که ۱۴.۳ میلیون عراقی نیز کارت الکترونیکی شرکت در انتخابات را دریافت کرده‌اند تا 329 عضو پارلمان را انتخاب کنند. در پنجمین دور از انتخابات پارلمانی رای دهندگان عراقی از میان 3240 نامزد انتخابات، 329 نفر را راهی پارلمان خواهند کرد که از 21 ائتلاف و 109 حزب، به همراه برخی نامزدهای مستقل هستند.

رای دهندگان در 8273 شعبه اخذ رای که در 83 حوزه انتخابی در سراسر عراق توزیع شده‌اند، رای خود را خواهند داد.

این دور از انتخابات که پنجمین انتخابات از زمان حمله آمریکا به عراق در سال 2003 و اولین فرایند نظرسنجی بر اساس قانون جدید انتخابات است، در دسامبر 2019 در پارلمان در پاسخ به خواسته‌های اعتراضات مردمی تصویب شد.

قانون جدید انتخابات با تقسیم کشور به مناطق کوچکتر تغییراتی در روند رای گیری ایجاد کرد. در قانون جدید همچنین رأی دادن به لیست‌ها لغو شده است تا اجازه ورود افراد مستقل و بلوک‌های کوچک به پارلمان که در انتخابات قبلی شانس کمی داشتند، داده شود.

این دور از نتخابات در برهه‌ای بسیار حساس برگزار می‌شود و با توجه به چالش‌های سیاسی و اجتماعی کشور و پرونده‌های حساس داخلی و خارجی، از اهمیت بالایی برخوردار است و می‌تواند نقشه راه سیاسی عراق را ترسیم کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.