مسیر بازگشت به برجام سخت تر شد

در شرایطی که محمداسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران روز گذشته اعلام کرد ذخایر اورانیوم با غنای ۲۰ درصد ایران از ۱۲۰ کیلوگرم عبور کرده، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا به سایت خبری «واشینگتن فری بیکن» گفته گام‌هایی که ایران در نقض تعهدات هسته‌ای خود بر می‌دارد، از جمله جلوگیری از دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به برخی تاسیسات اتمی، بازگشت دولت جو بایدن را به توافق هسته‌ای موسوم به برجام دشوارتر می‌کند.

 این سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در پاسخ به پرسشی در خصوص رویکرد دولت جو بایدن در قبال عدول ایران از تعهدات هسته‌ایش گفته است، ایران می‌گوید می‌خواهد به راه حل دیپلماتیک بازگردد اما به برداشتن گام‌هایی ادامه می‌دهد که بازگشت (به برجام) را دشوارتر کرد.

پالیتیکو هم هفته گذشته در گزارشی با اشاره به اظهارات یک دیپلمات نوشته بود، ایران در زمینه مذاکرات احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام در وین پایتخت اتریش وقت کشی می‌کند و همزمان برنامه هسته‌ای خود را توسعه می‌دهد تا ابزاری برای فشار در مذاکرات داشته باشد. پولیتیکو نوشته بود مقامات دولت ابراهیم رئیسی تاکید می‌کنند که به زودی مذاکرات احیای برجام را از سر می‌گیرند، ولی در عمل رویکرد دیگری در پیش گرفته‌اند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر دشوارتر شدن مسیر بازگشت به برجام /تنش میان چین و تایوان بالا گرفت بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.