برخی مخالفان سرسخت برجام با تحریف آشکار جملات ظریف، مدعی شدند که او اعتراف کرده متن برجام را نخوانده!

چند شب پیش محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین کشورمان، در یک گفت‌وگو در شبکه‌ اجتماعی صوت‌محور کلاب‌هاوس، جملاتی گفت که مخالفان برجام را پس از هفته‌ها، دوباره در سطح رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال کرد.

ظریف در جریان این نشست مجازی و در پاسخ به سوالی در خصوص به کار رفتن عبارت Suspend یا تعلیق در متن برجام گفت: «من در مجلس گفتم که در برجام کلمه suspention نیست و این اشتباه از من بود و دلیل این مساله هم این نیست که من برجام را نخوانده باشم. ما به همه دوستانی که ضمائم برجام را مذاکره می‌کردند دستورالعمل داده بودیم که از برخی عبارات استفاده نشود. در لحظات آخری که ضمائم برجام در حال مذاکره بود نماینده اروپا گفته بود ما تحریم‌های ایران را بر می‌داریم و لغو می‌کنیم اما تصمیمات اتحادیه اروپا که شامل چیزهای دیگر است را تا زمانی که کل تحریم‌ها برداشته شود، نمی‌توانیم برداریم. اینجا بود که برای این مورد که به آمریکا هم ربطی نداشت و در مورد اروپا بود و آن هم نه برای تحریم‌های کنونی بلکه تحریم‌هایی که بعدا قرار بود برداشته شود ۴ یا ۳ بار کلمه suspend در ضمیمه استفاده شده بود و این را مذاکره‌کننده ما که ریز این مسائل را بحث می‌کرد در لحظاتی که اضافه شد به ما اطلاع نداده بود.»

پس از بیان این اظهارات از سوی ظریف، یکی از کاربران توییتر که به مخالفت با برجام و تیم مذاکره‌کننده قبلی شهره است، با تحریف آشکار جملات ظریف، مدعی شد که او اعتراف کرده متن برجام را نخوانده است. پس از این کاربر نیز توپخانه حمله کمپینی کاربران و رسانه‌های منتسب به یک جناح خاص علیه برجام فعال شد و اظهارات ظریف به شکل تحریف شده و با تیترهای غیرمنصفانه و نادرست به شکل گسترده‌ای منتشر شد. در این باره نکات ذیل حائز اهمیت است؛ 

یک- چنانکه از صورت دقیق اظهارات ظریف پیداست و در پایان صراحتا نیز آن را به زبان آورده است، او این اظهارات را در حقیقت برای اثبات اینکه متن برجام را کامل و دقیق خوانده، به زبان آورده است. عجیب اینکه همین اظهارات را با تحریف آشکار، چنان بازنمایی کرده‌ و مدعی شده‌اند که ظریف اعتراف کرده برجام را نخوانده است. 

دو- روشن است که آنچه ظریف درباره کلمه تعلیق به زبان آورده، نه درباره متن برجام و تحریم‌های هسته‌ای که درباره یکی از ضمایم برجام و تصمیمات سیاسی اتحادیه اروپا بوده است. کلمه تعلیق صرفا ضمیمه شماره پنج برجام چهار بار به کار رفته و چنانکه خود ظریف به شکل روشنی توضیح داده اما مخالفان عامدانه آن را منعکس نمی‌کنند، استفاده از این کلمه صرفا ناظر به تصمیمات سیاسی اتحادیه اروپا بوده است. این یعنی عبارت مورد نظر بر خلاف آنچه ادعا شده ارتباطی با تحریم های هسته‌ای آمریکا و اروپا نداشته و استفاده از آن به این معنا نیست که در برجام ایران نه بر سر لغو که بر سر تعلیق تحریم ها توافق کرده است. 

سه- جالب اینکه ظریف همین جملات را عینا چند ماه پیش در مصاحبه با سایت انتخاب به زبان آورده بود که ویدئوی آن همین الان هم در فضای مجازی در دسترس است. با این حال پس از تکرار این اظهارات از سوی ظریف، برخی کاربران شبکه‌های اجتماعی و رسانه‌ها آن را با تحریف به عنوان اعتراف جدید ظریف بازنمایی و چنان وانمود کردند که گویی برای اولین بار از سوی وزیر سابق امور خارجه مطرح شده است. 

چهار – حیرت انگیز اینکه تخریب دستاوردهای دستگاه دیپلماسی کشور و برجام بعضا از سوی کسانی صورت گرفته که مسئولیت‌های رسمی همچون نمایندگی مجلس دارند و در چنین جایگاهی تفسیری از برجام ارائه می‌دهند که نه تنها از جانب طرف مقابل قابل بهره‌برداری است، بلکه وزیر امور خارجه محترم و تیم مذاکره‌کننده جدید را نیز در تلاش‌شان برای احیای برجام دچار مشکل می‌سازد. این افراد متاسفانه با انگیزه‌های سیاسی و جناحی، با نقل قول غلط از وزیر امور خارجه سابق کشور، چنان تفسیر زیان‌باری از برجام را ترویج می‌کنند که حتی از سوی سرسخت‌ترین مخالفان آمریکایی برجام نیز تا کنون انجام نشده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.