رایزنی طالبان با روسیه برای کمک به بازسازی افغانستان

یک مقام حکومت طالبان می‌گوید که درحال رایزنی با روسیه برای تقویت همکاری‌ها و کمک این کشور برای بازسازی افغانستان هستند.

«ذبیح الله مجاهد» معاون وزارت فرهنگ حکومت طالبان در افغانستان روز دوشنبه در مصاحبه با خبرگزاری تاس تاکید کرد که طالبان امیدوار است که روسیه در بازسازی افغانستان که دهه‌های گذشته متحمل خسارات فراوانی شده است، مشارکت کند.

مجاهد تاکید کرد، ما به دنبال همکاری‌ با همه کشورها هستیم و سرمایه گذاری خارجی نقش مهمی در این زمینه خواهد داشت. روسیه یک کشور مهم از نظر اقتصادی است. افغانستان در طول جنگ مخروبه شده و روسیه و دیگر کشورها می‌توانند به احیا و بازسازی آن کمک کنند. 

معاون وزارت فرهنگ طالبان اضافه کرد، کابل به دنبال برقرای روابط با همه کشورها است. اول از همه، ما درباره روابط دیپلماتیک حرف می‌زنیم که بدون آن زمینه همکاریهای بیشتر غیرممکن است. ما در حال مذاکره با روسیه، عمدتا برای به رسمیت شناخته شدن حکومتمان و آغاز کار سفارتخانه‌های دو کشور در پایتختها هستیم. حل و فصل این مسائل راه را برای همکاریهای بیشتر باز خواهد کرد. 

«دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین اخیر اعلام کرد که مسکو مثل بقیه کشورهای جهان از نزدیک در حال رصد کردن فعالیتهای طالبان در افغانستان و ارزیابی وعده های آنهاست. 

روز 15 اوت گذشته و به دنبال تصمیم آمریکا برای پایان اشغالگری در افغانستان و فرار اشرف غنی رئیس جمهور سابق این کشور، نیروهای طالبان کنترل کابل را در اختیار گرفتند. 

تاکنون هیچ کشوری به طور رسمی حکومت طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته است اما فعالیت برخی سفارتهای خارجی در کابل ادامه دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.