2 راه ایران برای ورود به مذاکرات از نگاه فلاحت‌پیشه

نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی گفت: منطق منافع ملی اقتضا می‌کند، تیم جدید مذاکراتی ایران با پیشنهاداتی خاص و برنامه مشخص وارد مذاکرات شوند. این تیم باید اختیارات خاص در قالب برنامه مشخص داشته باشد نه اینکه به لحاظ شکلی فقط وارد مذاکرات شوند و نتیجه ای عاید کشور نشود .فراموش نکنیم این ملت ایران است که بیش از همه تاوان تحمیل تحریم‌ها را می‌پردازد.

حشمت الله فلاحت پیشه با اشاره به برخی گمانه زنی ها درباره از سرگیری مذاکرات وین بر سر احیای برجام اظهار کرد: بخشی از فرصت احیای برجام از بین رفت و ایران بیشترین هزینه را از اجرا نشدن این توافق پرداخت کرده است. برخی معتقدند اگر تا الان توافق انجام می شد، خوب می شد و تا ۹۰ درصد خواسته های ایران را تامین می کرد و برخی نظر دیگری دارند اما واقعیت این است که در مذاکرات اصل بر اساس مقدورات است و این طور نیست که همه طرف ها به بالاترین سطح مطلوب برسند. باید بدانیم که ایران با طیف عمده‌ای از قدرت ها رو به رو است و معتقدم اگر شاکله برجام اجرا می شد، خیلی از هزینه ها پرداخت نمی شد.

وی ادامه داد: ایران پیشرفت هایی را در زمینه صنعت هسته ای، سوخت و کیفیت سوخت و سطح آن در دو سال گذشته داشته است و این پیشرفت ها قابلیت های تازه ای را به ایران می دهد و معتقدم مهمترین چالش احیای برجام این است که طرف های ایران سعی می کنند به گونه ای مذاکرات را پیش ببرند که قابلیت های جدید فنی ایران نادیده گرفته شود، مثل سوخت ۶۰ درصدی.

فلاحت پیشه گفت: واقعیت این است که اگر در زمان دولت گذشته یا در دوران انتقال دولت، مذاکرات احیا می شد، الان مذاکرات تکمیلی بیشتری انجام می‌شد. به اعتقاد من دنیا و قدرت های بزرگ به قدری در درون خود و فضای بین المللی با مشکل مواجه هستند که اگر برجام به جایی می رسید مشغله های دیگر آنها را از ایران دور می کرد. اما به هر حال مساله این است که تا الان برجام احیا نشده و امریکا در استراتژی تحریم ها تغییری نداده است و ایران هم دستاورد های جدید دارد که باید دید می تواند از آنها استفاده کند یا خیر.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: نباید بیشتر از این زمان کشته و از بین برده شود. تحولات سیاسی منتظر تصمیم دولت ها از جمله ایران نمی مانند. سرنوشت ۸۰۰ نوع تحریم ایران مرتبط با کنگره است و اگر کنگره همراهی نکند این تحریم ها برداشته نمی شود. وزارت امور خارجه نباید با نگاه مبنی بر سوء نیت، گام های تیم مذاکره کننده گذشته را می دید، به هر حال آنها زیر نظر شورای عالی امنیت ملی عمل کرده اند.

وی گفت: ایران دو راه برای ورود به مذاکرات وین دارد، اول اینکه با طرح شعار ها و مواضع کلی بخواهد به سمت احیای برجام برود که با یک دور بی نتیجه از مذاکرات مواجه هستیم اما اگر طرح عملیاتی دهد تا مذاکرات جان گیرد حتما نتیجه بخش خواهد بود. بنابر این باید گفت، سه دغدغه اصلی وجود دارد اول اینکه مذاکرات فرسایشی شود و عملیاتی نشدن تعلیق در تحریم و پایدار نبودن توافق و در هر سه مورد حق با ایران است چون مسبوق به سابقه رییس جمهور قبلی آمریکاست. ایران و تیم مذاکره کننده باید با دستور کار مشخص شامل زمانبندی و پیشنهادات موضوعی برای رفع این سه دغدغه در وین حاضر شود تا به جای اینکه طرف ها در فضا چالش ایدئولوژیک داشته باشند روی یک متن مذاکره کنند.

این کارشناس مسایل بین الملل درباره احتمال شروع بحث های تازه در مذاکرات از سوی طرف ها از جمله ایران، خاطرنشان کرد: معتقدم تیم جدید مذاکره کننده از طرف ایران تیمی است که به هرحال اختیارات بیشتری نسبت به تیم قبلی ندارد، چون تیم قبلی در سطح وزیر صحبت می کرد و اختیارات الان در حد تیم احیای برجام است و کاملا یک وظیفه بروکراتیک یا یک فهرست موضوعی دارد و طبق همان هم عمل می کند، از این رو اگر طراحان مذاکرات در شورای عالی امنیت ملی با دید واقع بینانه یک برنامه مذاکراتی را تدوین کنند، امکان توافق هست اما اگر ایران هم رفتار وزارت خارجه جو بایدن را در پیش گیرد، آن وقت مذاکراتی فرسایشی را شاهد خواهیم بود. حداقل منطق منافع ملی اقتضا می کند تیم جدید در قالب نوع اول با پیشنهاد خاص و برنامه مشخص وارد شود. این تیم باید اختیارات خاص در قالب برنامه مشخص داشته باشد نه اینکه به لحاظ شکلی فقط وارد مذاکرات شوند و نتیجه ای عاید کشور نشود، باید بدانیم این ملت ایران است که بیش از همه تاوان تحمیل تحریم ها را می پردازد.

فلاحت پیشه درباره توقع مردم از مذاکرات و نتیجه بخش بودن آن بعد از مدتها وقفه در روند مذاکرات با بیان این که دو رویکرد سیاسی در وزارت امور خارجه است که اول رویکرد منطقه است که زودتر فعال شود، معتقد است: این رویکرد خوب است اما تا زمانی که با چالش جهانی مواجهیم به موفقیت در این رویکرد نمی رسیم. اگر ایران تنش زدایی را در سطح دنیا انجام ندهد رویکرد سیاست خارجی فقط هزینه ساز خواهد بود. سیاست خارجی ایران هم باید در جهت رفع تنگناها و افزایش فرصت ها برای کشور باشد. روزانه میلیون ها دلار ، کشور ما هزینه تحمیل تحریم‌ها را می پردازد. فراموش نکنیم که هر چه تحریم های ایران سخت تر شود ایران مجبور خواهد بود به دوستانش امتیازات بیشتری بدهد و این مساله ای است که نباید فراموش شود.

وی ادامه داد: برای اینکه سیاسیت خارجی از مرحله هزینه سازی به مرحله ثروت سازی برود، باید چالش های بین المللی را رفع کرد و مهمترین آن چالش هسته ای است البته ایران هم بیکار ننشسته است و به رغم اینکه مرکل هم مثل بلینکن سعی کرد دستاوردهای جدید هسته ای ایران را عاملی برای توان چانه زنی ایران مطرح نکند اما واقعیت این است که توان چانه زنی ایران هم مهم است منوط به این که با برنامه هدفمند ایران حرکت کند.

این نماینده پیشین مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: امیدواریم دولت جدید در ایران برای رفع تنگناها به سمت احیای برجام حرکت کند و در آینده راهکارهای همکاری جویانه تری را به ویژه در راستای اجرای اف ای تی اف در دستور کار قرار دهد. شاید یکی از نگرانی های دولت این است که با اجرای اف ای تی اف، مورد نقد طرف مخالفان و منتقدانش قرار گیرد اما این نقد به نظر من وارد نیست؛ دولت باید هر اقدامی که باعث گشایش اقتصادی کشور شود را انجام دهد و دیگران هم از آن حمایت کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.