ارتباط دولت رئیسی با اصلاح طلبان قطع شد /دولت سیزدم گاف می دهد

بیش از دو ماه از زمان برعهده گرفتن سکان ریاست‌جمهوری توسط سیدابراهیم رئیسی می‌گذرد و از دیدگاه ناظرین تاکنون اقدام عملیاتی جدی از سوی دولتی که به باور هم‌فکرانش زمین سوخته تحویل گرفته صورت نگرفته است.

دراین‌میان، به عقیده کارشناسان، سفرهای استانی تنها اقدام عملی بود که تا به امروز دولت سیزدهم انجام داده است؛ اقدامی که از نگاه برخی سیاسیون چون حسن رسولی، مثمرثمر نخواهد بود همچنان‌که دولت نهم و دهم نیز کارنامه موفقیت‌آمیزی دراین‌زمینه نداشت و تکرار آن خالی از فایده است. 

رئیسی تجربه اجرایی ندارد

حسن رسولی، عضو جبهه اصلاحات ایران در ارزیابی اقدامات دولت سیزدهم به خبرنگار گروه سیاسی قرن نو گفت: به نظر می‌رسد گذشت دو ماه از زمان شروع به کار دولت، برای ارزیابی عملکرد آن کفایت نمی‌کند؛ مخصوصاً اینکه رئیسی بعد از انقلاب، همه عمر کاری خود را در قوه قضائیه سپری کرده و فاقد شناخت دقیق و تجربه از حوزه اجرایی است. بنابراین با توجه به موارد مذکور برای اظهارنظر منصفانه در مورد عملکرد رئیسی، باید به او فرصت داده شود که هرچه سریع‌تر از فضای قوه قضائیه خارج شود و به مسائل اجرایی  کشور به‌ویژه مسائل کلان کشور  ورود کند.

رئیسی چشم طمع به قدرت ندارد

این چهره سیاسی گفت: لذا تسریع در دوره گذار مدیریتی نیاز امروز دولت سیزدهم است، در حقیقت موفقیت دولت رئیسی و در مجموع هر دولتی بیش و پیش از آنکه متوجه جناح‌های سیاسی شود، متوجه حال و روز مردم ایران خواهد بود که شرایط بسیار سخت و دشواری را سپری می‌کنند. دراین‌راستا فرصت‌ها و محدودیت‌هایی فراروی رئیسی وجود دارد. امیدوارم اطرافیان رئیسی چشم طمع به قدرت نداشته باشند. 

وی با اشاره به تأثیر شخصیت فردی رئیسی بر عملکرد دولت سیزدهم افزود: رئیسی فاقد شائبه‌های نامطلوب، مخصوصاً سوءاستفاده مالی از قدرت و امکانات در اختیار است. البته بنده به دلیل اینکه خراسانی هستم و روابط نزدیکی با رئیسی دارم، از خانواده او و خود رئیسی شناخت دارم، این موارد را مطرح می‌کنم. بنابراین این نکته بسیار خوب است؛ زیرا وقتی خود رئیسی چشم طمع ندارد، این امیدواری وجود دارد که اطرافیان او نیز چشم طمع به قدرت نخواهند داشت. 

یکدستی قوای سه‌گانه هزینه تصمیم‌گیری را کاهش داده است 

رسولی یکدستی قوای سه‌گانه را ازجمله ظرفیت‌های در اختیار دولت سیزدهم دانست و تصریح کرد: حقیقت امر این است که امکان دارد بین قوای سه‌گانه در جزئیات اختلافاتی وجود داشته باشد اما حاکمیت یکدستی که امروز بین این سه قوه وجود دارد، هزینه‌های تصمیم‌گیری در سطح کلان و کشورداری را برای رئیسی کاهش می‌دهد. همچنین ارتباط و اعتمادی که نهاد و بیت رهبری به رئیسی دارد، ازجمله ظرفیت‌هایی است که دولت سیزدهم در اختیار دارد. 

نهادهای حاکمیتی همراهی جالب‌توجهی با دولت رئیسی دارند

این چهره اصلاح‌طلب ادامه داد: همچنین مزیت دیگر دولت سیزدهم این است که رئیسی به‌واسطه حضور در قوه قضائیه به گلوگاه‌های فسادزای نظام اجرایی و اداری کشور اشراف دارد که می‌تواند در مقام اجرایی از این ذخیره اطلاعاتی و تجربی خود استفاده کند. طبعاً در کنار یکدستی قوای سه‌گانه، سایر نهادهای حاکمیتی نیز همراهی قابل‌توجهی با این دولت خواهند داشت. 

اصلاح‌طلبان براساس زنده‌باد مخالف من با دولت سیزدهم برخورد می‌کنند

رسولی با اشاره به جایگاه اصلاح‌طلبان در دولت سیزدهم اظهار کرد: اصلاح‌طلبان در رابطه با دولت سیزدهم قائل به این نکته هستند که براساس گزاره زنده‌باد مخالف من، که توسط خاتمی مطرح شده، اقدام کنند. برهمین‌اساس، نقد اصلاح‌طلبان نسبت به دولت سیزدهم نقد منصفانه خواهد بود و ضمن اینکه برای دولت سیزدهم آرزوی موفقیت دارند، این انتظار را ندارند که از طرف دولت رئیسی مسئولیتی به آنها واگذار شود. 

انتظار می‌رفت رئیسی در این دو ماه تصمیمات شجاعانه‌ای بگیرد

وی در خصوص موانع پیش‌ِروی دولت سیزدهم ابراز کرد: به نظر می‌رسد هنوز رئیسی نسبت به مسائل کلیدی و اساسی کشور ورود عمیق و راهبردی نکرده است. امروز کشور در عرصه داخلی و بین‌المللی در قسمت‌های مختلف با چالش‌ها و تنش‌های قابل‌توجهی روبه‌رو است؛ همچنان‌که ظرف یک سال گذشته به طور متوسط هزینه سفره خانوارها در ایران هشتاد درصد افزایش پیدا کرده است. این فقر نشان‌دهنده یک بیماری عمیق در بطن و متن جامعه است. علاوه‌براین در حوزه تجاری و یا بازرگانی، قفل بودن مراودات بانکی متأثر از شرایط تحریم مسئله بسیار جدی است. ازاین‌رو، انتظار می‌رفت که با توجه به نزدیکی رئیسی با مقام معظم رهبری و سایر نهادهای اساسی تصمیم‌گیری، تصمیمات شجاعانه‌ای مبتنی‌بر واقعیات و سه اصلی که رهبری فرمودند یعنی عزت، مصلحت و حکمت، بگیرد. 

آیا رئیسی انتصابات را در دولت سیزدهم انجام می‌دهد؟ 

رسولی در ادامه متذکر شد: همچنین در چیدمان دولت چه در سطح کلان و چه در سطح استان‌ها، به نظر می‌رسد با توجه به اینکه خود رئیسی سازمان و تشکیلاتی نداشته و به دلیل جایگاهی که پیش از این داشته، عنصر سیاسی و تشکیلاتی نبوده، بیشتر سازمان رأی رئیسی تعیین‌کننده است؛ زیرا بررسی برخی انتصابات از حیث انطباق تجارب و ظرفیت‌های افراد با سنگینی کار وزارتخانه‌ها و بخش‌ها، نشان می‌دهد که این انتصابات نمی‌تواند از ناحیه یک فرد منصف قضاوت‌کننده، مورد تأیید قرار گرفته باشد، مخصوصاً اینکه برخی از وزرا و مسئولان در دولت‌های احمدی‌نژاد امتحان خود را پس داده بودند. 

در اصول‌گرا بودن لاریجانی تردیدی وجود ندارد 

عضو جبهه اصلاحات ایران با اشاره به انتخاب استانداران افزود: وزارت کشور ستاد منطقه‌ای دولت محسوب می‌شود و استانداران نمایندگان عالی نظام در استان‌ها هستند؛ لذا باید در انتخاب آنها، این نکات در نظر گرفته شود. واقعیت امر این است که جریان اصول‌گرا در رده‌های سنی مختلف شخصیت‌های فراوانی دارد که درعین‌حال نسبت به امور کشور مسلط هستند و از شناخت کافی برخوردارند. برای نمونه شخصیت‌هایی نظیر باهنر و لاریجانی و شخصیت‌هایی از این قبیل که در اصول‌گرا بودن آنها تردیدی وجود ندارد، سرد و گرم روزگار را چشیدند و به واقعیت پیدا و پنهان کشور واقف هستند، در جریان اصول‌گرا حضور دارند. این در حالی است که وجود چنین چهره‌های سنگین‌وزنی در تیم رئیسی دیده نمی‌شود و یا بسیار کم دیده می‌شود. 

همه دولت‌ها در شش ماهه اول گاف می‌دهند

رسولی همچنین اظهار کرد: درحال‌حاضر دو ماه از زمان برعهده گرفتن دولت توسط رئیسی می‌گذرد و از طرفی این نکته را باید در نظر گرفت که خیلی زود دیر می‌شود. امیدوارم رئیسی با استفاده حداکثری از فرصت‌ها و ظرفیت‌ها و غلبه بر موانع، دولت موفقی را برای کشور داشته باشد و این فاصله بین ملت و حاکمیت که خود را در انتخابات اخیر نشان داد، در نتیجه عملکرد او کاهش پیدا کند. بنده معتقدم که در مورد ارزیابی عملکرد دولت سیزدهم باید صبوری کرد؛ زیرا همه دولت‌ها در شش ماهه اول، به دلیل عدم اشراف به واقعیات ممکن است گاف‌هایی داشته باشد اما این بازه زمانی باید کوتاه شود.

نوسانات در دولت سیزدهم، بیانگر عدم استقرار کامل دولت است

وی با تأکید بر استفاده از ظرفیت نخبگان در اداره کشور تصریح کرد: در حقیقت اداره کشور در مسئله‌ای مانند ایران نیازمند بهره‌گیری و همکاری نخبگان است؛ برای نمونه با روی‌کار آمدن طالبان در افغانستان و تغییر شرایط امنیتی در مرزها این انتظار می‌رفت که از غفوری‌فرد تا بنده که در دوره دوم دولت خاتمی که بنده اداره استان خراسان را برعهده داشتم، مشورت‌هایی گرفته شود و مبادله اطلاعات صورت بگیرد اما برخلاف روزهای اول بعد از پیروزی رئیسی که با برخی اصلاح‌طلبان تماس گرفته شد، به یک‌باره این ارتباطات قطع شد. این نوسانات نشان‌دهنده عدم استقرار کامل دولت است. 

رئیسی از منظر اشراف به مسائل کشور، با مشکلات جدی روبه‌رو است 

رسولی در ادامه گفت: درحال‌حاضر دولت به معنای حقوقی و قانونی مستقر شده اما از حیث اشراف به مسائل و طرح اهداف و سیاست‌های راهبردی برخوردار از قابلیت اجرایی، با مشکلات جدی روبه‌رو است. از این منظر وظیفه ملی همگان اعم از مخالفان و موافقان دولت این است که در شرایط فعلی به او کمک کنند. 

نوع برخورد رئیسی با مردم ناشی از تربیت خانوادگی او است

این چهره اصلاح‌طلب در واکنش به سفرهای استانی دولت سیزدهم خاطرنشان کرد: رئیسی از نظر شخصیت فرد مردم‌داری است و آنچه انجام می‌دهد از روی ریا و نمایش نیست. به‌عبارت‌دیگر او از منظر بالا با توده مردم ارتباط برقرار نکرده و نمی‌کند که این مورد ناشی از تربیت خانوادگی و صفات شخصیتی رئیسی است. اما در این شرایط انجام سفرهای استانی و تکرار تجربه ناموفق احمدی‌نژاد فرصت زیادی را از  رئیسی می‌گیرد.

وی گفت: کما اینکه در دولت احمدی‌نژاد هم بارها تأکید کردم که اگر دولت بنا بر پیشنهاد وزارت کشور استانداری را برای استان در نظر می‌گیرد، آن فرد نمایندگی دولت و در مجموع کل نظام را در آن استان برعهده دارد. در حقیقت استاندار به عنوان رئیس شورای تأمین استان، ریاست بر کل ظرفیت‌های امنیتی، نظامی، انتظامی، اقتصادی و اجرایی استان را برعهده دارد؛ لذا سطح تصمیم‌گیری در مورد آبیاری نخل‌ها با وجود اینکه بسیار اهمیت دارد، سطح عالی نیست، تقسیم کاری بین سطح کلان و منطقه‌ای لازم است. استانداران دولت رئیسی باید به اندازه‌ای بر شرایط مسلط باشند که فقط نظارت عالیه رئیس‌جمهور برای مناطق کافی و وافی باشد و وقت دولت صرف این امور نشود. 

رئیسی مسئول نان و سفره مردم است

رسولی در پایان یادآور شد: لذا در شرایط فعلی رئیسی به جای تحرکات میدانی و انجام سفرهای استانی که برخاسته از شرایط ذاتی خود او است، باید بر روی تحلیل اوضاع کلان کشور در بخش‌های مختلف و شناسایی راه‌های برون‌رفت از این مشکلات، تنگناها، سیاست‌گذاری جدید و راهبری کلان معطوف شود.

این چهره سیاسی گفت: امروز کسی به رئیسی ایراد نمی‌گیرد که چرا سفرهای استانی انجام نداده‌ای؟ اما وقتی مردم مشاهده می‌کنند قیمت یک دبه ماست طی سه هفته، بیست درصد افزایش پیدا می‌کند، توقع دارند دولت به این موارد بپردازد. درحال‌حاضر رئیسی، رئیس‌جمهور همه ایران است و برخلاف دوره‌ای که در قوه قضائیه نقش نظارتی داشته، در شرایط فعلی هم مسئول حفظ اقتدار کشور و هم مسئول نان و سفره مردم است؛ لذا هر اندازه که او در شش ماهه اول و یک سال اول دولت خود، وقت بیشتری بگذارد و به تقویت ستاد مرکزی دولت در پایتخت و استان‌ها توجه کند، شاهد کاهش نارضایتی‌ها خواهیم بود، در غیر این صورت انجام سفرهای استانی تأثیر بسزایی در بهبود شرایط نخواهد داشت.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.