نرخ سودوام مسکن به 21.31 درصد رسید

کاهش قیمت وام مسکن در 23 مهر+نمودار

کدخبر: ۴۴۷۴۸۲
اقتصادنیوز: هزنیه وام مسکن مسیر کاهش قیمت را ادامه داده و رکوردهای بی سابقه خود را پشت سر گذاشت. در همین خصوص در هفته اخیر با 12 درصد کاهش هزینه وام مجردین به پایین تر از 19 میلیون تومان رسید.
کاهش قیمت وام مسکن در 23 مهر+نمودار

به گزارش اقتصادنیوز قیمت اوراق برای دریافت وام مسکن درروز پایانی هفته اخیر با 12.1 درصد کاهش نسبت به ابتدای هفته به 67 هزار تومان  رسید. این اتفاق درصورتی رخ داد که قیمت وام مسکن  در ابتدای هفته اخیر رکورد این متغیر را شکسته بوده و انتظار ادامه مسیر افزایشی در آن به چشم می خورد.

اوراق حق تقدم تسهیلات بانک مسکن (به‌صورت خلاصه تسه) اوراقی هستند که متقاضیان وام می توانند با خرید آنها بدون ایستادن در صف وام مسکن را از بانک مسکن خریداری کنند.

روند قیمت این اوراق نشان می‌دهد که هزینه وام برای متقاضیان دراین هفته نزولی بوده و از رکوردهای بی سابقه خود فاصله گرفت. 

اما این تغییرات قیمت اوراق بر هزینه وام مسکن و نرخ سود آن چه تاثیراتی را گذاشته است؟ 

هزینه خریداوراق مسکن کاهش یافت

در ابتدای هفته اخیر قیمت متوسط هر ورق 76 هزار و 340 تومان به دست آمده بود که نهایتا در انتها این رقم به 67 هزار و 100 تومان رسید. این درحالیست که اعتبار هر ورق در بازار مسکن 500 هزار تومان است و به اعتبار هر ورق می توان 500 هزار تومان وام مسکن دریافت کرد.

از آنجا که بانک مسکن مبلغ وام برای مجردین 140 میلیون تومان و برای متاهلین را 240 میلیون تومان اعلام کرده است، مجرد ها نیازمند خرید 280 ورق و متاهلین 480 ورق خواهند بود.

بر این اساس هزینه کل خرید اوراق تسه به منظور اخذ وام مسکن در هفته ای که گذشت برای مجردها از 21 میلیون و 400 هزار تومان سیری نزولی پیدا کرده و درنهایت به  18 میلیون و 800 هزار تومان رسید. 

این رقم برای متاهلین نیز در سطح 36 میلیون و 640 هزار تومان قرار داشته که درنهایت با 4 میلیون و 440 هزار تومان کاهش به 32 میلیون و 200 هزار تومان رسید.

محاسبات نشان می دهد به طور کلی متقاضیان متاهل باید در طول 12 سال 332 میلیون و 130 هزار تومان در ازای دریافت وام پرداخته و متقاضیان مجرد معادل با 178 میلیون و 900 هزار تومان بپردازند.

اوراق تسه

نرخ سود موثر در 23 مهر ماه

هزنیه وام مسکن نرخ سودنیز رفتاری مشابه با هزینه نهایی وام مسکن را در هر مفطه به ثبت می رساند.

با توجه به آن که متقضایان علاوه بر باز پراخت وام هزنیه ای را نیز در ابتدا برای دریافت وام می پردازند پس نرخ سود دیگر در سطح اسمی آن نخواهد بود.

در همین خصوص نرخ سود موثر بر اساس هزینه هر برگ اوراق تسه در روز چهارشنبه 21 مهر ماه برابر با 21.31 درصد بوده که 3.7 واحد درصد از میزان اسمی آن بیشتر بوده است.

اوراق تسه

روند میانگین هزینه وام مسکن در مهر ماه

برای بررسی دقیق‌تر روند هزنیه اوراق تسه در یک ماه اخیر می توان روند میانگین هفت روزه این متغیر را در روزهای اخیر بررسی کرد. طبق آمارها و داده های منتشر شده در این خصوص میانگین هفت روزه هزینه اوراق در روز چهار شنبه به 72 هزار تومان رسید. این در حالی بود که این رقم در روز 20 مهر ماه برابر با 72 هزار و 600 تومان بود. روند این متغیر نشان می دهد افزایش قیمت در اوراق تسهیلات بانک مسکن پس از ثبت مسیری افزایشی اما در این روزها دوباره روندی نزولی پیدا کرده است. 

همه علیه بیت کوین، کریپتوها نابود می شوند ؟/در اکوایران ببینید:

اوراق تسه

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید