تقابل دموکرات‌ها با گزینه‌های ضدایرانی اسرائیل

بن‌رودز: حمله نظامی به ایران محتمل نیست

کدخبر: ۴۴۹۵۳۶
برخی دموکرات‌های ارشد از جمله نانسی پلوسی رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و بن رودز مقام بلندپایه امنیت‌ملی دولت باراک اوباما در یک رویداد مجازی ضمن انتقاد از رویکردهای جنگ‌طلبانه تل‌آویو در قبال ایران، به دفاع از احیای توافق هسته ای -برجام- پرداختند. پلوسی از تقابل با وزیرخارجه اسرائیل درباره برجام پرده برداشت و بن‌رودز احتمال حمله نظامی به ایران را رد می‌کند.
بن‌رودز: حمله نظامی به ایران محتمل نیست

به گزارش اقتصادنیوز؛ به نظر می‌رسد مقامات ارشد آمریکا و اسرائیل علی‌رغم اظهارات پشت تریبون و لبخندهای مقابل دوربین، در جلسات پشت درهای بسته طرفین درباره مسائل مربوط به ایران اختلاف نظرهای قابل توجهی دارند.

مارک راد، خبرنگار نشریه جوئیش‌اینسایدر در گزارشی، جزئیات گفتگوی هفته گذشته رئیس مجلس نمایندگان آمریکا، نانسی پلوسی با وزیر خارجه اسرائیل، یائر لاپید را فاش کرده و نوشته است: نانسی پلوسی، روز پنجشنبه گفت که وی و یائر لاپید در دیدار هفته گذشته در واشنگتن در مورد ارزش توافق هسته‌ای 2015 با ایران و پیامدهای خروج آمریکا از توافق با یکدیگر وارد درگیری [لفظی] شده‌اند.

Nancy Pelosiand Israeli Foreign Minister Yair Lapid clashed on JCPOA

بر اساس این گزارش، نانسی پلوسی در توضیح این تنش لفظی در دیدار خود با لاپید، گفت: «من رابطه خوبی با متحدمان دارم. اسرائیل دوست نزدیک ما است، اما آنها هنوز در مورد این صحبت می‌کنند که "شما چه می کنید؟ [ایران] تا این حد پیش رفته است". و ما می گوییم "خُب بله، به همین دلیل ما توافق کردیم". اما به نظر می رسد که آن‌ها خارج شدن [دولت ترامپ] از توافق را به عنوان دلیل پیشروی ایرانیان ببینند».

پلوسی این اظهارات را در جریان یک رویداد مجازی که روز پنجشنبه توسط Ploughshares Fund در مورد سیاست و امنیت هسته ای ایالات متحده برگزار شد، مطرح کرد که جوئیش اینسایدر مدعی است که بنیاد Ploughshares حمایت قابل توجهی از این توافق کرده است.

رئیس مجلس نمایندگان در ادامه با اشاره به فضای تقابل در سال ۲۰۱۵ بر سر توافق با ایران، از «اقدام اسرائیل که علیه ما بسیج شد» و همچنین استفاده تل آویو از «نیروهای موجود در جامعه خود ما که به شدت علیه توافق لابی می کردند» ابراز تأسف کرد و گفت در همین حال وی در تلاش برای جلب نظر گروه خود (دموکرات‌ها) در پشتیبانی از برجام بوده است.

Nancy Pelosiand Israeli Foreign Minister Yair Lapid clashed on JCPOA

آدام اسمیت: هنوز باید با ایران به توافق برسیم

دیگر دموکرات های ارشد مجلس نمایندگان نیز در رویداد Ploughshares در روز پنجشنبه از برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام حمایت کردند. رئیس کمیته نیروهای مسلح آدام اسمیت، نماینده دموکرات واشنگتن، این توافق را "بسیار مؤثر" خواند و گفت از زمانی که ایالات متحده در دوران ریاست جمهوری دونالد ترامپ از این توافق خارج شد، ایران در توسعه فعالیت‌های هسته‌ای پیشروی کرده است.

Pelosi Lapid confrontation

وی مدعی شد: «این وضعیت بی‌ثبات‌کننده است؛ چیزی که برجام از آن جلوگیری می کرد. ما هنوز باید به توافق برسیم تا بتوانیم چالش‌های مربوط به پیشرفت هسته‌ای ایران را کاهش دهیم».

همچنین، نماینده دموکرات کالیفرنیا، رو خانا، یکی از اعضای برجسته نیروهای مترقی مجلس (طیف چگرای حزب دموکرات یا پراگرسیوها) و عضو کمیته رهبری دموکرات‌ها، گفت که احساس می کند «دولت در پیگیری [احیای برجام] به اندازه کافی جدی عمل نکرده است و برای برای تسهیل چنین فرآیندی، کاخ سفید باید تمایل بیشتری برای لغو تحریم‌ها نشان دهد».

Pelosi Lapid confrontation

رو خانا افزود، راب مالی، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران، تحت فشار مخالفان برجام "مدت زیادی در خارج از میدان" نگه داشته شد. همچنین، بن رودز ، معاون مشاور امنیت ملی کاخ سفید در دولت باراک اوباما نیز به این مراسم پیوست.

بن رودز: احتمال حمله نظامی به ایران وجود ندارد

مقامات دولت آمریکا، از جمله خود جو بایدن، رئیس جمهور، اخیراً ادعا کرده اند که صبر آنها برای ادامه مذاکرات رو به کاهش است و آنها در حال بررسی گزینه های جایگزین ادعایی برای رسیدگی به برنامه هسته ای ایران هستند.

بن رودز گفت گزینه های جایگزین می تواند شامل افزایش تحریم‌ها باشد -که به گفته وی در دولت ترامپ کارساز نبود- یا حملات سایبری -که به گفته وی تنش ها را نیز افزایش می دهد- اما وی احتمال حمله نظامی به ایران را رد کرد.

بن رودز

او توضیح داد: «تیم بایدن فقط هزینه سیاسی زیادی را برای پایان دادن به جنگ در افغانستان صرف کرد. من نمی‌دانم چرا آنها باید دوباره بخواهند برای درگیری با ایران به منطقه بازگردند».

وی همچنین در مورد دستیابی به یک «توافق جداگانه و جامع‌تر» با ایران (آنطور که برخی از سناتورهای دو طرف گفته‌اند ترجیح می‌دهند) یا «توافق طولانی‌تر و قوی‌تر پس از ورود مجدد به برجام» که هدف اعلام شده دولت بایدن است، ابراز تردید کرد.

وی افزود که معتقد است «دولت بایدن در میان تلاش‌های خود برای دستیابی به یک توافق جامع تر، تمرکز خود را بر روی هدف اصلی بازگشت به برجام از دست داده است».

 رودز استدلال کرد که «برجام، پس از سال‌ها مذاکره بهترین توافقی بود که می توانستیم به دست آوریم. این [انتخابی] میان بهترین توافق قابل دستیابی و عدم توافق است».

این مقام ارشد دولت اوباما با بیان اینکه «من چرایی پیام‌های دولت بایدن درباره توافق قوی‌تر و طولانی‌تر را درک می‌کنم»، مدعی شد: «اما بازگرداندن ایرانیان به برجام به اندازه کافی دشوار است. شواهد زیادی وجود ندارد که نشان دهد آنها تمایل دارند برای مثال از برنامه موشک های بالستیک خود دست بکشند».

Pelosi Lapid confrontation

بایدن فرصت توافق با دولت روحانی را از دست داد

رودز همچنین گفت که «به دلیل اولویت‌های دیگر، از جمله پاندمی کووید -19 دولت، پنجره فرصتی را که ممکن بود برای توافق مجدد با دولت قبلی ایران در دسترس باشد، از دست داد و ممکن است در دولت جدید و محافظه‌کار، آن فرصت در دسترس نباشد».

وی ادامه داد: «دستورالعمل گسترده دولت بایدن برای قانونگذاری در حوزه‌های مختلف ممکن است کار آنها را برای پذیرفتن ریسک‌های مربوط به مواضع خود در مذاکره با ایران، دشوار کرده باشد تا از این طریق احتمال تقابل دولت و کنگره در مسائل مناقشه‌برانگیز دیگر را کاهش دهد».

رودز افزود: «به نظر نمی رسد که آنها (مقامات دولت بایدن) به دنبال چنین مناقشه‌ای بوده باشند. راب مالی هر کاری را که می‌تواند به عنوان فرستاده ویژه امور ایران انجام دهد، انجام میدهد. اما آنها (مقامات دولت بایدن) تصمیم نگرفته اند که این موضوع را در رابطه سیاست و امنیت ملی در اولویت قرار دهند».

بن رودز

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید