چرا دولت افغانستان سقوط کرد؟

 «بارنت روبین» کارشناس مسائل افغانستان و مدیر مرکز همکاری‌های بین‌المللی در دانشگاه نیویورک گفت که آمریکا ارتش افغانستان را طوری ایجاد کرده بود که پس از خروج مستشاران آمریکایی سقوط کند.

روبین با اظهار اینکه انتظار سقوط دولت «اشرف غنی» پس از خروج نظامیان آمریکایی در چنین بازه زمانی اندکی را نداشت، افزود: دولت «نجیب‌الله» ۳ سال پس از خروج نظامیان شوروی از افغانستان دوام آورد، چون آن‌ها به حمایت‌های مالی و تامین ارتش افغانستان ادامه دادند؛ آمریکا نیز به حمایت‌های مالی و تامین ارتش افغانستان ادامه داد، بنابراین انتظار داشتم دولت تا زمان بیشتری دوام بیاورد.

وی با اشاره به فساد گسترده در دولت افغانستان تصریح کرد:  باوجود لفاظی‌ها در مورد آماده‌سازی ارتش افغانستان برای متکی بودن به خود، ارتش آمریکا ارتش افغانستان را طوری ایجاد نکرد که بتواند به تنهایی با پای خود بایستد.

این کارشناس مسائل افغانستان به بی‌بی‌سی گفت: آمریکا ارتش افغانستان را براساس مدل‌ خود ساخت که نیازمند فناوری‌های پیشرفته و دیگر چیزهایی بود که مستلزم حضور مستشاران و نیروهای قراردادی آمریکایی بود. در واقع به نوعی ارتش افغانستان برنامه‌ریزی شده تا پس از خروج اجتناب‌ناپذیر آمریکا از افغانستان دچار فروپاشی شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.