احتمال پیروزی راست افراطی در فرانسه جدی‌تر شد

ظهور ترامپِ فرانسه /اریک زمور بازی را بهم می‌زند؟

کدخبر: ۴۵۰۴۹۷
اریک زمور یک کارشناس تلویزیونی الجزایری‌تبار ضدمهاجرت و نویسنده‌ای با رویکرد راست افراطی با برخاستن از جامعه یهودیان فرانسه به ریاست جمهوری چشم دوخته است، و سعی در تقویت پایگاه خود با کارزاری پر از تحریکات و با تکنیک‌هایی است که پیش‌تر دونالد ترامپ و دیگر رهبران پوپولیست که در سال‌های اخیر به قدرت رسیده‌اند، کارآمدی‌شان را برای راستگرایان ثابت کرده‌اند؛ «پوپولیسم، ناسیونالیسم، بیگانه‌هراسی، و البته تیتر یک بودن به هر قیمتی».
ظهور ترامپِ فرانسه /اریک زمور بازی را بهم می‌زند؟

به گزارش اقتصادنیوز: تا مدتی پیش ، بسیاری انتظار داشتند که انتخابات ریاست جمهوری بعدی فرانسه یک بازی برگشت قابل پیش بینی بین امانوئل مکرون، رئیس جمهور و مارین لوپن با گرایش راست افراطی باشد. اما اریک زمور 63 ساله، اگرچه هنوز اعلام نامزدی نکرده، در نظرسنجی رای دهندگان احتمالی در هفته گذشته به رتبه دوم جهش کرد و استراتژی‌های مبارزات انتخاباتی را حتی ورای کمپین‌های آقای مکرون و خانم لوپن مختل کرد.

اریک زمور، بازی برگشت مکرون-لوپن را بهم می‌زند؟

بر اساس گزارش روزنامه نیویورک‌تایمز، اریک زمور، نویسنده راست افراطی و مفسر تلویزیونی ضد مهاجرت، در نظرسنجی های پیش از انتخابات ریاست جمهوری سال آینده فرانسه در حال رشد است. افزایش حمایت‌ها از وی سیاست فرانسه را زیر و رو کرده است. زمور پسر والدینی مهاجر از الجزایر، اگرچه یهودی است، اما خود را به عنوان مدافع بزرگ تمدن مسیحی فرانسه معرفی می کند. او به لحاظ رهبری یک کمپین پوپولیستی علیه نظم مستقر، با دونالد جی ترامپ قابل پیوند است. و او اکنون در حال تکاپو در جبهه‌های نبرد سیاسی پیش از انتخابات ریاست جمهوری فرانسه در آوریل است.

ظهور ترامپ فرانسوی

پاسکال پرینو ، دانشمند علوم سیاسی در دانشگاه ساینس پو و متخصص در حوزه انتخابات گفت: فرانسوی ها می خواهند نظم سیاسی را که بر آنها پیروز نشده است بر هم بزنند و به نظر می رسد اریک زمور توپ بولینگی است که تمام استوانه‌ها را بهم می‌زند. آقای پرینو متذکر شد که رای دهندگان هنوز به طور جدی روی انتخابات تمرکز نکرده اند و ممکن است نظرسنجی ها پرنوسان باشند.

کمپین آقای مکرون در رویارویی با خانم لوپن، بر جلب حمایت بخشی از جناح راست متمرکز شده است ، به این اعتقاد که فرانسوی ها در دور دوم انتخابات گذشته، مانند دهه های اخیر ، حزب او را رد خواهند کرد. اکنون به وضوح مشخص نیست که وی در دور دوم با چه کسی رقابت خواهد کرد: نمایش قدرتمند در دور اول می تواند آقای زمور را به دور دوم برساند ، یا می تواند رای دهندگان راست افراطی را دوپاره کند تا یک نامزد راست میانه، واجد شرایط فینال شود.

امانوئل مکرون

پس از هفته ها نادیده گرفتن آقای زمور ، آقای مکرون اکنون از وی انتقاد می کند ، و هرچند نامی از وی برده نشود ، اما وزرای دولت و دیگر متحدان ماکرون نیز حملات گسترده ای را آغاز کرده اند. ظهور آقای زمور برای خانم لوپن ، که در نظرسنجی ها به شدت در حال نزول است، بیشتر نگران کننده بوده است، تا آنجا که پدر خود او ، ژان ماری لوپن ، بنیانگذار حزب، گفت که اگر حمایت از آقای زمور قوی‌تر باشد، از وی حمایت می کند.

خانم لوپن سالها تلاش کرده است پایگاه خود را با دوری از شدیدترین مواضع بیگانه هراسی که تحت نظر پدرش شناخته می شد، گسترش دهد. در حال حاضر او خود را در موقعیت غیرمعمول در جناح راست می‌بیند. آقای زمور با نوشتن کتابهایی در مورد افول کشور یکی از پرفروش ترین نویسندگان فرانسه در دهه گذشته شد.

به گفته وی ، با از بین رفتن ارزشهای سنتی فرانسوی و مسیحی ، مهاجرت آفریقایی های مسلمان، ظهور فمینیسم و از دست دادن مردسالاری و یک موج جایگزینی افراد سفید پوست ، فرانسه به سوی استعمار معکوس متمایل شد.

ظهور ترامپ فرانسوی

 زمور به خوبی با نوستالژی و ترس‌ها بازی می کند

او به عنوان فرزند الجزایری هایی که در کلان شهر فرانسه مستقر شده اند ، خود را مظهر سیستم موفق جذب فرانسه معرفی کرده است. او گفته است که گسست در ادغام نسل های اخیر مهاجران مسلمان به دلیل ورود تازه واردان است که از فرانسه متنفرند.

نفوذ آقای زمور در دو سال گذشته پس از تبدیل شدن او به ستاره CNews ، یک شبکه خبری جدید که به او بستری داد تا هر روز عصر نظرات خود را بیان کند به سطح کاملاً جدیدی رسید.

حامیان وی شامل رای دهندگانی هستند که عمیقاً تحت تأثیر نیروهای اجتماعی قرار گرفته اند که اخیراً بر جامعه فرانسه غلبه کرده  و اکنون به "ووکیسم" تبدیل شده اند. آقای پرینو گفت: در تاریخ ، فرانسه همیشه دارای هویت فرهنگی قوی بوده است ، اما اکنون نگرانی عمیقی در مورد این هویت وجود دارد. مردم احساس می کنند فرهنگ ، شیوه زندگی و سیستم سیاسی آنها در حال تغییر است. و میگویند این کافی است. اریک زمور به خوبی با این نوستالژی و این ترس‌ها، بازی می کند.

ظهور ترامپ فرانسوی

آقای پرینو گفت در انتخابات 2017 ، آقای مکرون چهره جدیدی بود که نظم سیاسی موجود را واژگون کرد. اما در دوران ریاست جمهوری او دنیای جدید امانوئل مکرون بسیار شبیه دنیای قدیم شده است که رای دهندگان را ناامید کرده بود.

با توجه به محافظه کار بودن فرانسه در سال های اخیر ، آقای مکرون در بسیاری از مسائل دست به کار شده است تا تلاش کند، برنده بزرگتری در انتخابات شود ، به ویژه در میان رای دهندگان در حزب راست میانه جمهوریخواه. جمهوری خواهان که هنوز نامزد ریاست جمهوری خود را انتخاب نکرده اند ، اکنون خود با تهدید جدیدی روبرو هستند ، زیرا آقای زمور از پایگاه آنها و همچنین از راست های افراطی حمایت می کند.

امانوئل مکرون

احیای رژیم حامی نازیسم

اریک زومر یک کارشناس راست افراطی یهودی با برخاستن از جامعه یهودیان به ریاست جمهوری چشم دوخته است، و بعنوان کارزاری پر از تحریکات سعی می‌کند بخشی از رژیم‌ ویشی که در طول جنگ با نازی ها همکاری می کرد را احیا کند. امری که به نوشته نیویورک تایمز، می‌تواند جامعه سیاسی فرانسه را دچار قطبش کند، آنچه که ظهور دونالد ترامپ و گسترش ترامپیسم در ایالات متحده رقم زد.

در مبارزات انتخاباتی هنوز رسمی نشده اریک زمور برای ایجاد مسیری سخت و پرچالش به سمت ریاست جمهوری فرانسه عناصر شگفت انگیز بسیاری وجود داشته است، اما شاید هیچ کدام به اندازه تلاش او برای بازسازی رژیم نازی گرای فرانسه در زمان جنگ تعجب آور نباشد.

ظهور ترامپ فرانسوی

آقای زمور در سپتامبر در CNews، یک کانال تلویزیونی شبیه به فاکس نیوز، گفت: «ویشی از یهودیان فرانسوی محافظت کرد». این اظهار نظر تکان دهنده بود، نه تنها به این دلیل که آقای زمور یهودی است. از سال 1942 به بعد، هیچ مدرکی مبنی بر تلاش رژیم ویشی برای محافظت از یهودیان فرانسه وجود ندارد. بلکه برای جمع آوری یهودیان، چه خارجی و چه فرانسوی، با نازی ها همکاری کرد.

اظهارات آقای زمور که آشکارا از کتاب بازی انتخاباتی ترامپ برای ماندن در راس اخبار از طریق تحریک و خشم وام گرفته شده است، جامعه یهودیان فرانسه را دچار تفرقه کرده و غیرقابل گفتن را قابل گفتن کرده است. اما آنها نتوانستند از ظهور گیج‌کننده این ستاره تلویزیونی و نویسنده خوش‌زبان، برای رقابت در انتخابات ریاست‌جمهوری فرانسه در کمتر از شش ماه دیگر، بکاهند.

آقای زمور، 63 ساله، نامزدی غیررسمی است که هیچ کاری برای انکار گمانه زنی های شدید مبنی بر اینکه به زودی یک نامزد خواهد شد، انجام نداده است. یک نظرسنجی که هفته گذشته توسط روزنامه لوموند منتشر شد، 16.5 درصد آرا را در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده به او داد که برای واجد شرایط بودن برای دور دوم بین دو نامزد اصلی کافی است.

ظهور ترامپ فرانسوی

خطر قطبش فرانسه با ظهور ترامپیسم

برنارد هانری لوی، نویسنده و روشنفکر برجسته یهودی و یکی از برجسته ترین منتقدان آقای زمور، در مصاحبه ای گفت: «او خطرناک است و به اخلاق یهودی توهین می کند». پوشش خبری فرانسوی‌محور آقای زمور بی امان است و به نادیده گرفتن یهودی بودن او در راستای سنت ملی جهانی که طرفدار دفن وابستگی های قومی یا مذهبی به نفع فرانسوی بودن غیرمتمایز است، تمایل دارد.

با این حال، این سکوت شروع به محو شدن کرده است، زیرا جامعه یهودی در بحث های شدید بر سر مطلوبیت آقای زمور منشعب شده است، و این کشور متعجب است که چگونه با سرریز بیگانه هراسانه و تجدیدنظر طلبانه که از لبان یک یهودی الجزایری جاری می‌شود، مقابله کند. خانواده آقای زمور در سال 1952 از الجزایر به فرانسه آمدند.

ظهور ترامپ فرانسوی

سیمون رودان-بنزاکون، مدیر فرانسوی کمیته یهودیان آمریکا در اروپا، گفت: «ما 20 سال تلاش کرده‌ایم تا به سیاستمدارانی که نمی‌خواستند چنین وضعیتی را ببینند توضیح دهیم که یک تهدید یهودستیزی اسلام‌گرا در فرانسه وجود دارد. اما زمانی که به نظر می‌رسد یهودیان نژادپرست هستند، وقتی نژادپرستی در همه اشکالش مشروعیت می‌یابد و زمانی که موضع منسجم یهودی توسط آقای زمور عمیقاً تقسیم می‌شود، این موضوع پیچیده‌تر است.»

جامعه یهودیان فرانسه با حدود نیم میلیون نفر، بزرگترین جامعه یهودی اروپای غربی است. برخی از آنها، به ویژه آنهایی که تبار سفاردی دارند که در مناطق فقیرنشین حومه شهر زندگی می کنند، جایی که نشانه‌های مربوط به یهودی ستیزی از سوی جامعه مسلمان رایج تر شده است، پیام سازش ناپذیر ضد مهاجر و ضد اسلام آقای زمور را جذاب می دانند.

فرانسیس کلیفات، رئیس منتخب شورای مؤسسات یهودی در فرانسه، گفت: «بخشی از جامعه یهودی وجود دارد که در او مردی را می بیند که مشکلات امنیتی و اسلام گرایی خشونت آمیز را حل خواهد کرد. اما شما باید تمام پیام او را ببینید، که در حالی که سرشار از عشق به عظمت فرانسه است، کشور را به آنچه منفورترین در تاریخ خود بوده است، می کشاند».

در فرانسه‌ای که همه‌گیری، تروریسم، مهاجرت و افزایش شدید قیمت‌های انرژی باعث نگرانی گسترده‌ای شده است، آقای زمور برای جلب بخشی از رای راست افراطی مارین لوپن، نامزد همیشگی، و همچنین برخی از محافظه‌کاران راست میانه که به روشنفکری ضعیف او کشیده شده‌اند، ساخته شده است.  خانم رودان بنزکوئن درباره این قشر گفت: «می‌دانند اگر به یک یهودی از شمال آفریقا رأی دهند، نمی‌توان آنها را به نژادپرستی متهم کرد».

ظهور ترامپ فرانسوی

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    کارگزاری مفید