استقبال طالبان از نشست همسایگان افغانستان در تهران

به نقل از شبکه طلوع نیوز، احمدالله وثیق، معاون سخنگوی طالبان از نشست همسایگان افغانستان در ایران قدردانی کرد و این دیدار را به نفع افغانستان دانست.

شرکت کنندگان در نشست وزرای امور خارجه همسایگان افغانستان+روسیه که روز چهارشنبه در تهران برگزار شد، در بیانیه‌ای گفتند که ایجاد یک دولت فراگیر در افغانستان راه حل چالش‌های کنونی افغانستان است.

وثیق  در واکنش به این خواسته مطرح شده در نشست تهران گفت، کابینه کنونی امارت اسلامی یک ائتلاف است و امکان تغییر در آینده نیز وجود دارد.

معاون سخنگوی طالبان اظهار کرد: ما از این نشست حمایت می کنیم، همان چیزی که انتظار داشتیم اتفاق افتاد و این به نفع افغانستان بود.

علاوه بر همسایگان افغانستان، وزیر خارجه روسیه نیز از وضعیت پیچیده امنیتی، سیاسی و بشردوستانه در افغانستان ابراز نگرانی کرد.

اگرچه در این بیانیه به آزادسازی پول های مسدود شده از افغانستان اشاره ای نشده است، اما حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران گفته است که شرکت کنندگان در این نشست بر لزوم آزادسازی پول های مسدود شده از افغانستان تاکید کردند.

امیرعبداللهیان بیان کرد: یکی از نکات مهمی که در جلسه ما مورد تاکید قرار گرفت این بود که پول‌های مسدود شده مردم افغانستان در بانک‌های خارجی در آستانه فصل زمستان آزاد شود، چون سه ماه می‌شود کارمندان در افغانستان حقوق نگرفته‌اند و شرایط اقتصادی بسیار بدی در آن‌جا حاکم است.

وزیر امور خارجه کشورمان همچنین در نشست خبری‌اش با خبرنگاران داخلی و خارجی که پس از این نشست برگزار شد، درباره این نشست و اهداف آن گفت: نفس برگزاری نشست همسایگان افغانستان با حضور فیزیکی چهار وزیر و دو وزیر به طور مجازی پیام دارد. هدف پیدا کردن راه حل سیاسی است و تاکید داشتیم که باید دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام تشکیل شود و اینکه همه کشورهای همسایه برای رسیدن به دولت و حکومت فراگیر و همه طرف ها را تشویق کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.