ایران وارد پیک ششم کرونا شد؟

حمید سوری، رئیس کارگروه پیشگیری و بهداشت ستاد ملی مقابله با کرونا اظهار کرد: کشور شرایط خوبی ندارد، در افزایش پوشش واکسیناسیون جبران مافات داشته ایم، که خوشبختانه در چند روز اخیر جبران شده است، اما هنوز هم با شرایط واکسیناسیون کامل با میانگین جهانی فاصله داریم. 

او افزود: تاریخ مشخصی برای پایان اپیدمی وجود ندارد و واکسیناسیون تنها یکی از راه‌های مقابله با کروناست و تمام کار نیست. باید حداقل هشتاد درصد جامعه واکسن را دریافت و ایمن شوند تا بتوان مدعی شد ایمنی نسبی در جامعه ایجاد شده است.

سوری گفت: ویروس برای ادامه حیات احتیاج به بدن انسان دارد، ویروس به دنبال بدن انسان هایی است که آمادگی لازم برای میزبانی آن را دارند، وقتی تعداد افراد ایمن در برابر کرونا با واکسیناسیون افزایش پیدا می کند، چرخش ویروس در جامعه نیز کند میشود.

او ادامه داد: سعی در به حداقل رساندن این چرخش داریم و اگر این ویروس تنها بتواند یک نفر را آلوده کند و به یک نفر سرایت کند، میتوان گفت به مصون بودن از آن ویروس رسیده ایم.اما هنوز با این شرایط فاصله زیادی داریم.

او گفت: در خوش بینانه ترین حالت اکنون پنجاه و پنج درصد جامعه ایمن است.

سوری بیان داشت: اکنون وارد پیک ششم کرونا شده ایم، چرا که طی دو هفته این شیب روند افزایشی در جامعه یعنی پیک بعدی شروع شده است. این امر باعث تاسف است که بلافاصله پس از پیک پنجم وارد پیک ششم شویم.

محسن فرهادی معاون مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت در خصوص طرح مدیریت هوشمند محدودیت ها گفت: همانطور که از اسم این طرح مشخص است،می‌خواهیم محدودیت ها را به سمت کسانی ببریم که محدودیت ها را رعایت نمی‌کنند و واکسن نمی زنند.

او افزود: ما در این طرح می خواهیم،مبنای فعالیت های پنجگانه را از جمله آموزش،فعالیت های تجاری و صنفی ،فرهنگ و تردد ها و اماکن دولتی و خصوصی بر اساس مبانی باشد ،یعنی فرد خدمات دهنده واکسینه شده باشد،از ماسک به صورت صحیح استفاده کند،دارای تهویه مناسب باشد،فاصله اجتماعی رعایت شود.

فرهادی در خصوص تغییرات این طرح نسبت به مدیریت هوشمندی که در گذشته اعمال می شد گفت: در طرح قبلی فعالیت‌های ۵گروه صنفی منوط به رنگ بندی اعلام شده در شهرها بود اما در این طرح فعالیت گروه‌های صنفی بر اساس موارد ذکر شده جدید بدون توجه به رنگ بندی‌ها مجاز می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.