حمله اخیر در سوریه، آغازگر تنش های جدید میان تهران و واشنگتن!
 

در ادامه این مطلب آمده است: به گفته ارتش ایالات متحده، هیچ تلفاتی در حمله به پایگاه ایالات متحده در تنف در نزدیکی مرز‌های اردن و عراق گزارش نشده است. اما رسانه‌های طرفدار ایران آن را به عنوان یک "پیروزی" مطرح کردند. این اولین حمله بزرگ ایران به نیرو‌های آمریکایی در سوریه به شمار می‌رود. همچنین بزرگترین و پیچیده‌ترین حمله علیه نیرو‌های نسبتاً کوچک ایالات متحده در سوریه است که در سال ۲۰۱۵ برای حمایت از نیرو‌های تحت رهبری کرد‌ها در مبارزه با داعش مستقر شد.

بر اساس اطلاعات منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی، جان کربی، سخنگوی پنتاگون در یک نشست خبری روز دوشنبه از مقصر دانستن مستقیم ایران در زمینه‌ی پرتاب موشک‌ها و استفاده از پهپاد‌های بدون سرنشین که خسارات قابل‌توجهی برای پایگاه داشت، خودداری کرد. وی این حمله را «یک حمله پیچیده، هماهنگ و عمدی» توصیف و خاطرنشان کرد که حملات مشابهی توسط شبه‌نظامیان شیعه متحد ایران علیه نیرو‌های آمریکایی در جا‌های دیگر انجام شده است.

اما خبرگزاری‌های نزدیک به ایران سعی نکرده‌اند نقش احتمالی تهران و شبه‌نظامیان متحدش را کم‌اهمیت جلوه دهند. در عوض، آن‌ها این حمله را در تفسیر‌ها به عنوان یک موفقیت بزرگ معرفی و اشاره کردند که حملات بیشتری علیه نیرو‌های آمریکایی در سوریه وجود خواهد داشت.

آن‌ها این حمله را به یک گروه کمتر شناخته شده نسبت دادند که در اوایل این ماه بیانیه‌ای صادر و تهدید کرد که به تلافی سخت حمله هوایی اسرائیل به پایگاه ایران در خارج از شهر پالمیرای سوریه در تاریخ ۱۴ اکتبر حملات به سمت تنف صورت گرفت.

خبرگزاری فارس اعلام کرد: حمله به پایگاه آمریکایی جسارت و قدرت زیاد متحدان سوریه را نشان می‌دهد که موازنه قدرت در سوریه را تغییر خواهد داد.

وب‌سایت العهد گفت که این حمله منادی آغاز مرحله جدیدی در رویارویی‌ای است که در آن ایران و متحدانش به دنبال آزادسازی سوریه از دست نیرو‌های آمریکایی هستند. در این بیانیه آمده است که خروج آمریکا از افغانستان تنها تحت فشار عملیات نظامی و نه فشار سیاسی یا دیپلماتیک صورت گرفت.

نیرو‌های آمریکایی در عراق، کشور همسایه‌ی ایران، در چهار سال گذشته مورد حملات موشکی مکرر قرار گرفته اند و حداقل سه حمله مشابه با هواپیما‌های بدون سرنشین در سال گذشته گزارش شده است. کربی گفت که ایالات متحده با حملات هوایی شبه نظامیان متحد ایران در سوریه و عراق، آخرین بار در ماه فوریه مقابله کرد و ممکن است به این حمله نیز پاسخ دهد.

تا همین اواخر، حدود ۹۰۰ نیروی آمریکایی که به صورت غیرمتراکم در بخش وسیعی از شمال شرق سوریه پراکنده بودند و در پایگاه منزوی خود در تنف به سر می‌بردند، عمدتاً توسط نیرو‌های ایرانی و متحدان شبه نظامی آن‌ها که حامی رئیس جمهور سوریه بشار اسد به شمار می‌روند،  مورد حمله قرار نگرفته بودند.

مایکل نایتز، تحلیلگر اندیشکده «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» گفت: این شرایط در تابستان با یک سری حملات موشکی عمدتا گزارش نشده علیه پایگاه‌های ایالات متحده در شمال شرق که تحت کنترل کرد‌ها قرار دارد، تغییر کرد. باید اشاره کرد که ایران به متحدانش دستور داده بود که از حمله به نیرو‌های آمریکایی در عراق برای تضمین ثبات در آستانه انتخابات پارلمانی که در ماه جاری برگزار شد، خودداری کنند.

به گفته یک کارشناس مسائل ایران در اندیشکده «کشور‌های عربی خلیج فارس»، تشدید تنش در پادگان تنف احتمالاً به دورنمای تیره و تار برای از سرگیری مذاکرات به منظور تمدید توافق هسته‌ای ایران مرتبط است. تاکنون، دولت جدید ایران تمایلی برای بازگشت به مذاکرات نشان نداده است و رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در ایران، روز دوشنبه هشدار داد که تلاش برای متقاعد کردن ایران برای انجام این کار وارد مرحله‌ی حساس شده است.

وی در یک کنفرانس با خبرنگاران پس از رایزنی با متحدان اروپا و کشور‌های عربی خلیج فارس، از بی صبری مشترک در مورد ابل ایران سخن گفت و تصریح کرد که با متحدان "ابزار‌های دیگری" مورد بحث قرار گرفته که ممکن است برای جلوگیری از دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای، مورد استفاده قرار گیرد.

به گفته این کارشناس حوزه ایران، این احتمال وجود دارد که ایران با نشان دادن توانایی‌های خود علیه نیرو‌های آمریکایی در منطقه، به دنبال اهرم فشار در شرایط بازگشت به مذاکرات باشد. او ادامه داد که ممکن است حملات دیگری رخ دهد، اما خیلی مهم نیستند، چون به نفع ایران نیست که تنش‌ها را تشدید کند. این حملات بخشی از مذاکرات است. ایران بدون فشار نظامی نمی‌تواند مذاکره کند، زیرا برگ‌های برنده در دست آمریکا است.

اما پایگاه تنف، جایی که تعداد کمی از نیرو‌های آمریکایی جدا از بخش اعظم نیرو‌های این کشور در شمال سوریه مستقر شده‌اند، مدت‌ها به منبعی از ناخشنودی برای ایران و دولت دمشق تبدیل شده بود. گزارش‌ها در خبرگزاری‌های وابسته به ایران خاطرنشان کردند که این پایگاه نزدیک یک گذرگاه کلیدی در مرز سوریه و عراق قرار دارد که یک مسیر تجاری اصلی بین ایران، عراق و سوریه را قطع می‌کند.

نایتز تحلیلگر اندیشکده «واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک» گفت که ایران ممکن است به ضرب الاجلی برای خروج نیرو‌های ایالات متحده از عراق در پایان دسامبر چشم دوخته باشد که می‌تواند محرک دیگری برای فشار مجدد بر نیرو‌های آمریکایی در منطقه باشد. او پیش‌بینی کرد: در پایان سال که قرار است نیرو‌های آمریکایی عراق را ترک کنند، اگر توافق هسته‌ای به خوبی پیش نرود، شاهد افزایش تنش‌ها خواهیم بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.