کمک هوش مصنوعی به تشخیص سریع آب‌سیاه

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، یک آزمایش غربالگری سریع جدید برای گلوکوم یا آب سیاه می تواند به پیشبرد تشخیص زودهنگام این بیماری، یکی از علل اصلی نابینایی غیرقابل برگشت، کمک کند.

این آزمایش که توسط یک تیم تحقیقاتی متشکل از مهندسان و چشم پزشکان به رهبری دانشگاه RMIT در ملبورن استرالیا ساخته شده است، از حسگر‌های مادون قرمز برای نظارت بر حرکات چشم استفاده می‌کند و می‌تواند در عرض چند ثانیه نتایج دقیقی را ارائه کند.

حدود ۸۰ میلیون نفر در سراسر جهان مبتلا به گلوکوم هستند که پیش بینی می‌شود تا سال ۲۰۴۰ بیش از ۱۱۱ میلیون نفر با این بیماری زندگی کنند.

از دست دادن بینایی معمولاً تدریجی است و ۵۰ درصد افراد مبتلا به گلوکوم نمی‌دانند که به آن مبتلا هستند.

در حال حاضر، گلوکوم از طریق آزمایش فشار چشم ۳۰ دقیقه‌ای تشخیص داده می‌شود.

آزمایش جدید مبتنی بر هوش مصنوعی تنها ۱۰ ثانیه طول می‌کشد تا خطر ابتلا به گلوکوم را نشان دهد و آن را برای استفاده در یک برنامه غربالگری ملی ایده آل می‌کند.

پروفسور دینش کومار، محقق ارشد، RMIT، گفت که تشخیص زودهنگام گلوکوم، تشخیص و درمان می‌تواند به پیشگیری از نابینایی کمک کند، بنابراین سریعتر و در دسترس بودن غربالگری بسیار مهم است.

وی گفت: «این تحقیق امکان انجام یک آزمایش غیر تماسی، با استفاده آسان و کم هزینه را فراهم می‌کند که می‌تواند به طور معمول در کلینیک‌های عمومی انجام شود.

همچنین می‌تواند یک برنامه غربالگری در سطح جامعه را ترویج کند و به افرادی برسد که ممکن است در غیر این صورت تا زمانی که خیلی دیر نشده است به دنبال درمان نباشند.

فناوری پیشرو با تجزیه و تحلیل تغییرات در اندازه مردمک بین گلوکوم و چشم‌های سالم تمایز قائل می‌شود.

در این مطالعه که در IEEE Access منتشر شد، مردمک‌ها ۶۰ بار در ثانیه با استفاده از یک ردیاب تجاری ارزان قیمت اندازه‌گیری شدند.

تحت شرایط نور محیط، بیماران به صفحه کامپیوتر نگاه می‌کردند در حالی که نرم‌افزار سفارشی تغییرات خاصی را در اندازه مردمک چشم‌شان اندازه‌گیری و آنالیز می‌کرد.

سپس این نرم افزار نتایج را با نمونه‌های موجود از گلوکوم و چشم‌های سالم مقایسه کرد تا خطر ابتلا به گلوکوم را تعیین کند.

دکتر Quoc Cuong Ngo، RMIT، گفت که فناوری جدید سریعتر و بهتر از هر رویکرد مشابه مبتنی بر هوش مصنوعی است.

او گفت: "نرم افزار ما می‌تواند نحوه تنظیم مردمک با نور محیط را اندازه گیری کند و تغییرات جزئی در شکل و اندازه مردمک را ثبت کند. "

آزمایش‌های موجود در آزمایش‌های گلوکوم هوش مصنوعی مستلزم آن است که بیمار تا ۱۰ دقیقه کاملاً بی حرکت باشد. فناوری ما کار را در ۱۰ ثانیه انجام می‌دهد، بدون اینکه در دقت به خطر بیفتد.»

این تیم اکنون به دنبال تطبیق این فناوری برای کار با دوربین گوشی‌های هوشمند به جای ردیاب چشم مورد استفاده در این مطالعه است.

با تحقیقات بیشتر، این نرم افزار می‌تواند برای تشخیص سایر بیماری‌های عصبی نیز گسترش یابد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.