با خواص تخم شربتی آشنا شوید

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز ،تخم شربتی گیاهی خودرو، یک ساله و شبیه به ریحان، ولی با برگ‌ها و تخم‌های ریزتر است. ساقه‌های آن مربع شکل و گلش مایل به قرمز و صورتی می‌باشد. این گیاه در اوایل بهار در کوهستان‌ها و بیابان‌ها می‌روید.

تخم شربتی دانه‌های سیاه رنگی است که با جذب آب حالت ژله‌ای می‌گیرد و لعاب مانند می‌گردد. در حقیقت گیاه تخم شربتی گیاه ریحان کوهستان است.

اسامی دیگر این گیاه عبارتند از: بادروج ابیض، بادروج، حوک، اوقیمن، بورنگ، صریرا و تره خراسانی.

اینک به شرح و توضیح این گیاه سودمند می‌پردازم. خواص تخم شربتی برای درمان بیماری‌های تنفسی، آسم، سرفه، سرما‌خوردگی و برونشیت بسیار حائز اهمیت است که مخلوط آن با زنجبیل و عسل یک معجون درمانی به حساب می‌آید.

تخم شربتی برای برطرف کردن عطش و تشنگی، متعادل نگهداشتن سطح فشار خون بدن و کاهش وزن و به نوعی لاغری بسیار مؤثر است و دارای اهمیت می‌باشد. به طور عموم بعد از صرف غذاهای دارای کربوهیدرات و به شرحی نشاسته، فشار خون بالا می‌رود که با صرف شربت تخم شربتی این فشار تعدیل می‌گردد.

تخم‌شربتی؛ درمان عفونت مثانه و واژن

این گیاه و شربت حاصل از آن به دلیل خواص آنتی‌باکتریال در درمان عفونت مثانه، مجاری ادرار و واژن در خانم‌ها مؤثر و حائز اهمیت می‌باشد. به علاوه که این شربت مدر است و همین ویژگی باعث پاکسازی مثانه می‌گردد. بدیهی است که عفونت‌های خفیف به این ترتیب می‌تواند درمان گردد، ولی در موارد شدید، لازم است متخصص داروی آنتی‌بیوتیک مناسب را تجویز نماید.

تخم شربتی؛ برای آرامش اعصاب

معجون و شربت حاوی تخم شربتی به علاوه عرق بادرنجبویه به علاوه عسل برای تنظیم خلق و خو و جلوگیری از خستگی یک شربت بسیار معجزه‌آسا است که علاوه بر تنظیم خلق و خو، از خستگی، میگرن و سردردهای کلافه‌کننده جلوگیری می‌کند و به آرامش اعصاب کمک بهینه‌ای می‌نماید. علاوه بر همه این احوالات در برطرف کردن مالیخولیا یا همان توهم و پارانوئید قدم موثری بر می‌دارد.

تخم‌شربتی و کاهش وزن

تخم شربتی در لاغری و کاهش وزن نقش بسیاری مهمی را بازی می‌کند، زیرا پروسه تأثیر آنزیم‌ها بر روی نشاسته یعنی کربوهیدرات حاصل از غذا را کند می‌کند.

ضد نفخ

علاوه بر این که با داشتن مقادیر بسیار بالای پتاسیم، از نفخ بعد از خوردن غذاهای نفاخ و همچنین غذاهای تند جلوگیری می‌کند، باید به این نکته اشاره کنیم که پتاسیم موجود در تخم شربتی دو برابر بیش از پتاسیم موجود در موز است که همین نکته مهم نشان‌گر نقش مهم آن در تعدیل سلامت قلب و عروق و فشار خون است، البته مشخص است که مقدار تخم شربتی که قابل مصرف است، در مقابل مقدار موز قابل خوردن، بسیار کم است و لذا است که لازم است منبع مناسب‌تر و قوی‌تر برای دریافت پتاسیم از قبیل گوجه‌فرنگی، موز، طالبی و سبزیجات مختلف مورد استفاده قرار گیرند.

بهداشت دهان و دندان

تخم شربتی در بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است و با رفع پوسیدگی دندان‌ها و جلوگیری از تخریب دندان‌ها و از طرف دیگر برطرف کردن بوی بد دهان در سلامت دهان نقش موثری دارد. مسلما در موارد پوسیدگی جدی دندانی، لازم است فرد به دندانپزشک مراجعه نماید تا قبل از لطمه دیدن شدید دندان و بافت‌های موجود در فضای دهان، نسبت به معالجه آن اقدام گردد.

سایر فواید

تخم شربتی در پاکسازی روده‌ها و جلوگیری از یبوست کمک بهینه‌ای می‌کند. به علاوه در سلامت پوست، مو و ناخن بسیار حائز اهمیت است. از خواص دیگر این شربت گوارا می‌توان به‌کمک به تعادل گلوکز خون و همچنین کمک به کنترل و مدیریت دیابت اشاره نمود؛ هرچند نمی‌توان این شربت را جایگزین درمان معمول دیابت نمود.  از طرف دیگر در رفع سیاه‌سرفه به صورت یک داروی طبیعی و گیاهی رفتار می‌کند.

ویتامین‌ها و مواد معدنی تخم شربتی

منبع غنی از پتاسیم

منبع غنی از کلسیم که کلسیم موجود در آن ۵ برابر کلسیم موجود در شیر می‌باشد. کماکان لازم به یادآوری است که چند گرم تخم شربتی حتی با وجود ۵ برابر کلسیم، نمی‌تواند حتی جایگزین ۲۴۰ گرم (یک لیوان) شیر در تامین کلسیم بدن فرد شود.

منبع غنی از ویتامین C که ۷ برابر پرتقال حاوی ویتامین C است.

منبع سرشاری از آهن است که آهن موجود در آن سه برابر آهن موجود در اسفناج می‌باشد.

تخم شربتی با خنثی کردن خاصیت اسیدی (HCL) اسید هیدروکلریک معده و ساخت پوشش لعابی و ژله‌ای برای دیواره داخلی معده، از سوزش سردل یا رفلاکس جلوگیری کرده و بنابراین ترش کردن و سوزش سردل فروکش می‌نماید.

خاصیت دیگر این دانه‌های معجزه‌آسا در درمان عفونت‌های پوستی از جمله اگزما و پسوریازیس می‌باشد.

این شربت گوارا دارای آنتی‌اکسیدان‌هایی است که به طور طبیعی سبب حفاظت پوست از اشعه U.V آفتاب و جلوگیری از آسیب‌های پوستی می‌گردد. روغن نارگیل و مخلوط آن با تخم شربتی برای درمان اگزما و یا پسوریازیس در طب سنتی ایران به کار می‌رفته است.

مقادیر بالای پروتئین و فیبر تخم شربتی سبب کمک بهینه‌ای در لاغری می‌گردد.

تخم شربتی منبع سرشاری از امگا ۳ می‌باشد که بسیار بیشتر از امگا ۳ ماهی سالمون است.

ماسک جوانسازی

در پایان تهیه یک ماسک جوانسازی و مؤثر در عین حال کم‌هزینه و بدون عارضه را برای شما توضیح می‌دهم.

یک قاشق چایخوری دانه تخم شربتی را آسیاب کرده و با یک قاشق چایخوری آب و یک قاشق غذاخوری آب لیموترش تازه ترکیب کنید و روی صورت مالیده و بگذارید ۳۰ دقیقه بماند و سپس با آب سرد شستشو دهید. این ماسک جوانسازی و روشن‌سازی را هفته‌ای دو بار استفاده نموده و از بوتاکس و روش‌های پر هزینه و پر ضرر مصون بمانید. در این مقاله کوشش کردم که شما عزیزان و خوانندگان محترم مجله پر بار دنیای تغذیه را از خواص تخم شربتی و کاربردهای درمان آن آگاه نمایم.

توجه خوانندگان گرامی را به این نکته جلب می‌کند که مقدار تخم شربتی مصرفی روزانه در حدی نیست که هیچ کدام از مواد مغذی مورد نیاز اعم از اسیدهای چرب امگا ۳، املاح مختلف از قبیل آهن، روی، کلسیم و همچنین ویتامین‌های نام برده شده در متن مقاله را به اندازه نیاز روزانه، تامین نماید. همچنین در موارد بیماری، لازم است فرد ابتدا به متخصص مربوطه مراجعه نموده و ضمن دریافت درمان مناسب، با مشورت متخصص نسبت به مصرف مقدار مناسب تخم شربتی اقدام نماید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.