رژیم غذایی مناسب برای شکموها

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز، افراد معمولاً می‌خواهند بدون انجام کارهای لازم برای رسیدن به هدف خود، وزن کم کنند. اما وقتی نوبت به موفقیت در کاهش وزن در طولانی مدت می‌رسد، هر رژیمی که ادعای رفع (کاهش وزن) سریع داشته باشد واقعاً خیلی خوب است.

 

لاغری با رژیم نوم

ناتالی ریزو، متخصص تغذیه مستقر در نیویورک، به LIVESTRONG.com گفت: روانشناسان رفتاری در تلاش برای کمک به کاهش وزن به روشی سالم و پایدار، رژیم غذایی Noom را که بر تغییر رفتار متمرکز است، طراحی کردند. ریزو می گوید: "آنها نوید نتایج دیوانه وار را نمی دهند (وب سایت می گوید انتظار دارد هفته ای یک تا دو پوند وزن کم کنید) و هیچ غذایی در محدودیت نیست. بارها و بارها در صحبت با بیمارها، من می گویم، این در مورد غذا نیست، بلکه در مورد رفتار است. این همان چیزی است که رژیم نوم به آن می پردازد. 

رژیم لاغری نوم چیست؟

در هسته و مرکز اصلی آن، رژیم نوم روشی برای کاهش وزن است که بر تغییرات کوچک سبک زندگی متمرکز است. طبق بررسی‌های کلینیک مایو، برخلاف یک روش رژیم محدود سنتی، اتخاذ تغییرات کوچک در سبک زندگی می تواند باعث کاهش وزن پایدارتر شود.

برنامه رژیم لاغری نوم

رژیم نوم دارای دو برنامه عضویت متفاوت از جمله برنامه وزن سالم و برنامه پیشگیری از دیابت است که هر دو از طریق برنامه تلفن همراه نوم در دسترس هستند. این طرح در میان بزرگسالان طرفداران زیادی پیدا کرده است و به دلیل ویژگی ورود (چک کردن) منظم که معمولاً کاربران را با یک متخصص جفت می‌کند که به آنها در رسیدن به اهدافشان کمک می‌کند، اغلب به عنوان "ناظران وزن برای هزاره ها (Weight Watchers for millennials)" معرفی می شوند.

ریزو میگوید: این برنامه افراد را با یک "متخصص هدف (goal specialist)" متصل می‌کند (در ارتباط قرار میدهد) که به آنها کمک می‌کنند از موانع روحی و روانی کاهش وزن و داشتن یک سبک زندگی سالم عبور کنند. در حالی که کاربران توانایی همکاری نزدیک با متخصص هدف نوم خود را دارند، این متخصصان رژیم غذایی رجیستر شده نیستند، متخصصانی که تحصیلات، آموزش و صدور گواهینامه سختی را گذرانده اند که شامل تکمیل دوره‌های درسی و یک برنامه عملی نظارت شده است که توسط شورای اعتبار بخشی آموزش در تغذیه و رژیم غذایی (ACEND) و گذراندن یک آزمون ملی، یا روانشناسان معتبر تأیید شده است.

طبق وب سایت نوم، مربیان یک برنامه صدور گواهینامه مخصوص نوم را که توسط شورای ملی مربیگری بهداشت و سلامتی (NBHWC) شناخته شده است، تکمیل و پر می کنند. آنها همچنین دوره های مربیگری سبک زندگی در برنامه پیشگیری از دیابت (DPP) مراکز کنترل بیماری را به پایان می‌رسانند. علاوه بر این، مربیان تیم نوم در روانشناسی، مددکاری اجتماعی، تغذیه و فیزیولوژی ورزشی تخصص دارند.

به دنبال کاهش وزن برای همیشه هستید؟ نوم پشتیبانی و ابزار لازم را برای حفظ تمرکز و رسیدن به اهداف کاهش وزن به شما می دهد.

رژیم غذایی نوم چگونه کار می کند؟

ریزو توضیح می دهد، با تشکر از رویکرد فن آوری از طریق برنامه، نوم کاربران را از طریق یک سری سوالات راهنمایی می کند تا یک برنامه کاهش وزن شخصی را ارائه دهند.

برای مبتدیان، رژیم نوم به کاربران خود می آموزد که چگونه با استفاده از سیستم کدگذاری رنگ، غذاهای سالم را انتخاب کنند. به عنوان مثال، رنگ سبز نشانگر غذاهایی است که افراد می توانند هر زمان بخورند، مانند سبزیجات و میوه ها. رنگ زرد نشان دهنده غذاهایی است که افراد باید کمتر از آن استفاده کنند، مانند گوشت بدون چربی (با چربی کم)، نشاسته و غذاهای کم کالری مانند آووکادو. سرانجام، قرمز برای غذاهایی که باید خیلی کم مصرف شوند، به غذاهای سرخ شده، پیتزا، دسرها و گوشت قرمز فکر کنید.

رویکرد رنگ این نیست که به کاربران بگویید برخی از غذاها را نخورند بلکه به افراد آموزش می‌دهند تا گزینه های غذایی بهتری داشته باشند. هیچ غذایی در آن ممنوع نیست، که تفاوت مهمی با سایر رژیم های مرسوم، از جمله کتو، Whole۳۰ و پالئو دارد.

ریزو می‌گوید، در حالی که رژیم نوم به شما تقسیم کالری روزانه می‌دهد، پس یک گام فراتر از برنامه‌های سنتی برای کاهش وزن است، که معمولاً فقط یک کالری را برای شما تعیین می‌کنند. ریزو توضیح می دهد: "جنبه روانشناختی چیزی است که این ویژگی را نسبت به سایر برنامه‌ها متفاوت می کند. این رفتارهای فردی را، که یکی از اجزای ضروری کاهش وزن است مورد توجه قرار می‌دهد."

پس از پیوستن به نوم، با مربی خود، که رفتار درمانی شناختی را تمرین می‌دهد، کار خواهید کرد تا الگوهای رفتاری را که می‌تواند به شما در ایجاد تغییرات مادام العمر کمک کنند، کسب کنید. طبق دستورالعمل های ۲۰۱۳ برای مدیریت اضافه وزن و چاقی در بزرگسالان، اصلاح سبک زندگی از طریق درمان شناختی و رفتاری یکی از موثرترین راه‌ها برای حفظ کاهش وزن در نظر گرفته شده است.

فواید رژیم لاغری نوم

برخلاف رژیم های زودگذر، که اغلب در طول مدت طولانی بسیار محدود کننده و غیرممکن هستند، نوم به کاربران کمک می کند تا از یک سبک زندگی سالم و قابل خفظ برای انتخاب مواد غذایی بهتر استفاده کنند. ریزو با اشاره به اینکه تغییر رفتار یکی از مولفه‌های ضروری کاهش وزن است، می گوید: اگر می‌توانید از نوم برای یادگیری انتخاب غذاهای سالم و غلبه بر جنبه های احساسی غذا خوردن استفاده کنید، پس قطعاً این می تواند یک تغییر در سبک زندگی طولانی مدت شما باشد.

نوم، با استناد به یک تحقیق در سپتامبر ۲۰۱۶ که در BMJ منتشر شده است گزارش داده است که ۶۴ درصد از افرادی که برنامه پیشگیری از دیابت را به پایان رسانده اند، ۵ درصد یا بیشتر از وزن بدن خود را از دست داده اند. با این حال، این مطالعه فقط شش ماه طول کشید و طبق گفته بیمارستان بریگام و زنان، کاهش وزن موفقیت آمیز به معنای کاهش وزن و حداقل ۵ سال کاهش وزن است. یک مطالعه در نوامبر ۲۰۱۶ که در Scientific Reports منتشر شده است، از ۳۵۹۲۱ کاربر برنامه نوم نمونه برداری کرده است و نشان داده است که ۷۷.۹ درصد قادر به کاهش وزن و جلوگیری از آن از اکتبر ۲۰۱۲ تا آوریل ۲۰۱۴ هستند. در حقیقت ، ۲۲.۷ درصد از کل کاربران برنامه ۱۰ درصد یا بیشتر کاهش وزن را تجربه کرده اند.

ریزو می‌ گوید: اگر شخصی که از این برنامه استفاده می کند بیاموزد که چگونه رفتارهای سالم مانند مبارزه با خوردن احساسی، محدود کردن بخشها، ایجاد الگوی غذای سالم و اولویت بندی برنامه های غذایی را ایجاد کند، من فکر می کنم که این می‌تواند در طولانی مدت حفظ شود. اگر فرد از استفاده از این برنامه منصرف شود، باید انگیزه ادامه این زندگی را داشته باشد.

از آنجا که نوم هیچ نوع غذایی را محدود نمی کند، به کاربران این آزادی را می دهد که مثلاً با بیرون رفتن برای صرف غذا از خود پذیرایی کنند. نوم نکاتی را در مورد غذا خوردن در بیرون از خانه را ارائه می دهد که شامل محدود کردن میزان نان و کره شما می باشد، اجتناب از سس های خامه ای، درخواست سس سالاد در کنار غذا، انتخاب پروتئین بدون چربی بیشتر و دو برابر کردن سبزیجات.

خطرات رژیم نوم

ریزو می گوید هیچ خطری برای سلامتی در رابطه با این روش برای کاهش وزن وجود ندارد. گفته شده است که، متخصصان تغذیه ریجستر شده، از جمله بررسی و بازبینی های ریزو و لانگر، در مورد تأثیر محرک این برنامه برای افرادی که رنج می برند یا از اختلالات خوردن یا بی نظمی در غذا خوردن رنج می برند هشدار می دهند.

[ردیابی غذا] می تواند برای افرادی که در معرض خطر بی نظمی غذا هستند یا سابقه رفتار وسواسی دارند تحریک کننده باشد. اینجاست که باید بگویم اگر در معرض خطر بی‌نظمی غذا خوردن هستید یا سابقه بی نظمی در غذا خوردن دارید که با پیگیری و توزین ایجاد می شود، این برنامه رژیم غذایی را دنبال نکنید. 

رژیم لاغری نوم برای چه افرادی مفید است؟

رژیم Noom هنگامی که همانطور که در برنامه ریزی شده است (با ایجاد تغییرات کوچک در سبک زندگی، انتخاب غذاهای سالم و کار با تیم معتبر نوم) یک رویکرد سالم برای کاهش وزن و حفظ ارائه می دهد. 

ریزو نوم را برای شخصی که می خواهد لاغر شود و آماده کار است توصیه می کند. او می‌گوید: اگر می خواهید یک راه حل سریع داشته باشید، این برنامه برای شما کارساز و موثر نیست. او خاطرنشان کرد: این کار مستلزم صرف وقت و هزینه برای سلامتی شماست، و افزود که شما نتیجه آن را خواهید دید. ریزو همچنین خاطر نشان کرد که کاربران برای دیدن این نتایج واقعی باید ماه ‌ها به این برنامه پایبند باشند، که این نشانه یک رویکرد سالم برای کاهش وزن است.

علاوه بر افرادی که از اختلالات خوردن یا بی‌نظمی در غذا خوردن رنج می برند یا زیر فشار هستند، ریزو توصیه می کند افرادی که دارای محدودیت های غذایی مرتبط با بیماری هستند، از جمله آلرژی غذایی، بیماری سلیاک، سندرم روده تحریک پذیر (IBS)، سرطان، جراحی چاقی، بیماری قلبی یا مشکلات کلیوی، از برنامه رژیم غذایی نوم اجتناب کنند. او می گوید: بهتر است با یک متخصص تغذیه رجیستر شده یک به یک ملاقات کنید و افزود که احتمال زیادی وجود دارد که بیمه درمانی شما آن را پوشش دهد.

سخن آخر

رژیم غذایی نوم مانند سایر رژیم های لاغری با کنترل و کاهش کالری مصرفی به کاهش وزن کمک می کند. در این برنامه رژیم غذایی میزان کالری مصرف شده باید کمتر از مقدار کالری ای باشد که می سوزانید و برنامه آن توسط متخصص و با توجه به سن، جنسیت، مسائل پزشکی و چند آیتم دیگر ارائه می شود. سعی کنید بدون مشورت با پزشک از دنبال کردن این رژیم پرهیز کنید و در صورت شروع آن با دستور پزشک، این رژیم را به طور منظم دنبال کنید تا به نتیجه مطلوب برسید.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.