رقابت ایران و ترکیه بر سر قدرت نرم

 جیمز دورسی، تحلیلگر مسائل خاورمیانه با انتشار یادداشتی در پایگاه اینترنتی رسپانسیبل استیتکرفت با عنوان «قدرت نرم به چالش بزرگتری از قدرت سخت برای ایران و ترکیه تبدیل شده است» ضمن بررسی آخرین تحولات در یک ماهه اخیر با اشاره به چالش های اخیر که بر سر قدرت نرم دو قدرت بزرگ منطقه، ترکیه و ایران، استدلال کرده که این قدرت ها با درک تغییر در شرایط زمانه، در پی یافتن راههایی جدید برای مواجهه با این چالش ها هستند.

در یکی از رویدادهای اخیر، هدایت نور وحید، نایب رئیس پارلمان اندونزی، با نامگذاری خیابانی در جاکارتا به نام مصطفی کمال آتاتورک، مخالفت کرد. وحید پیشنهاد کرد که بزرگداشت سلاطین عثمانی هم چون محمد فاتح و سلیمان محتشم یا عارف و ​​شاعر نامی، جلال الدین رومی مناسب تر است. وحید از رهبران حزب عدالت و رفاه (PKS) وابسته به اخوان المسلمین و از اعضای هیئت مدیره اتحادیه جهانی مسلمانان است.

از آن مهمتر، صداقت ترکیه به عنوان کشوری که به شدت با تامین مالی تروریسم و پولشویی مبارزه می کند، توسط گروه ویژه اقدام مالی (FATF) زیر سوال رفته و گشوده شدن یک پرونده قضایی دیگر در ایالات متحده می تواند وجهه اردوغان را بیشتر خدشه دار کند.

مشروح این گزارش را در اقتصادنیوز با تیتر ستاره رو به افول اردوغان /رقابت نرم ایران و ترکیه اوج گرفت بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.