دیدار مقامات اروپا و تایوان با وجود هشدارهای چین

به گزارش صدای آمریکا، از آنجا که وزیر امور خارجه تایوان در اقدامی بی‌سابقه، به بروکسل سفر کرد، احتمال آن می‌رود که اروپا به دلیل نشان دادن روابط نزدیک‌تر با تایوان، که چین ادعای حاکمیت بر آن را دارد، با عواقبی از سوی چین مواجه شود.

پکن در گذشته نیز پس از تحریم مقامات چینی مرتبط با سین‌کیانگ، یک استان دورافتاده غربی چین که در آن میلیون‌ها مسلمان اقلیت قومی در اردوگاه‌های اسارت بازداشت شده‌اند، نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا را تحریم کرد.

به گفته بانی گلاسر، مدیر برنامه آسیا در "صندوق مارشال" آمریکا، اکنون با سفرهای "جوزف وو"، وزیر امور خارجه تایوان به چک، اسلواکی، لیتوانی و بلژیک، ممکن است چین دست به استفاده از همان شیوه بزند.

او با اشاره به نشست سران چین و اتحادیه اروپا گفت: پکن می‌تواند تحریم‌هایی را علیه مقامات اتحادیه اروپا که با وزیر خارجه تایوان ملاقات کرده‌اند، اعمال کند. چین همچنین می‌تواند نشست برنامه‌ریزی شده بین ریاست جمهوری این کشور و شارل میشل، رئیس شورای اروپا و نشست ۲۷+۱ را به تعویق بیاندازد.

پکن، تایوان را استانی "خودسر و سرکش" می‌داند که (نهایتاً) روزی با سرزمین اصلی متحد خواهد شد. در دوران شی جینپینگ، پکن سیاست تهاجمی‌تری برای بیرون راندن تایوان از فضای بین‌المللی در پیش گرفته است و زمانی که با دولت یا مقامات آن به‌عنوان مقامات "یک کشور" مستقل رفتار می‌شود، به سرعت خشمگین می‌شود.

پس از گزارش سفر هفته گذشته این مقام تایوانی، وانگ ونبین، سخنگوی وزارت امور خارجه چین از اروپا خواست که «بنیان سیاسی روابط دوجانبه» با چین را تضعیف نکند.

در مقابل اما، چارلی وایمرز، نماینده سوئدی پارلمان اروپا و گزارشگر روابط اتحادیه اروپا و تایوان، بدون نگرانی، به‌روزرسانی‌هایی را درباره دیدار با وزیر خارجه تایوان در توییتر به اشتراک گذاشت؛ به طریق مشابه، الز ون هوف، رئیس کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان بلژیک و عضو ائتلاف درون پارلمانی در امور چین نیز چنین کاری کرد.

اگرچه وزیر خارجه تایوان پیش از این نیز از اروپا دیدن کرده بود، اما دیدارهای او در پایتخت اداری اتحادیه اروپا بی‌سابقه است. این سفر در حالی انجام شد که تایوان روابط رو به رشد خود با کشورهای عضو اتحادیه اروپا مانند لیتوانی، جمهوری چک و اسلواکی را علنی می‌کند. این سه کشور، روی هم رفته بیش از ۸۵۰ هزار دوز واکسن کرونا را به تایوان اهدا کرده‌اند؛ شایان ذکر است که تایوان نیز پیش از این، ماسک و تجهیزات پزشکی دیگری را به این کشورها اهدا کرده بود.

در عین حال، اروپا نسبت به گسترش چین نفوذ در منطقه آسیا-اقیانوسیه محتاط تر شده است، گسترشی که این اتحادیه را وادار کرد تا در اولین گزارش استراتژی هند-اقیانوسیه خود که در سال جاری منتشر شد، از چین به عنوان یک تهدید امنیتی بالقوه یاد کند. آلمان، فرانسه و هلند همگی استراتژی‌های جداگانه‌ای برای این منطقه دارند که شامل نگرانی‌هایی در مورد چین می‌شود و ناتو نیز علناً درباره این ابرقدرت آسیایی بحث می‌کند.

ژوژا آنا فرنتزی، پژوهشگر دکتری در "مرکز اتحادیه اروپا در تایوان" در دانشگاه ملی تایوان، گفت: فشار ملموسی برای اتحادیه اروپا برای ارتقای روابط با تایوان وجود دارد که عمدتاً توسط پارلمان اروپا شکل گرفته است.

وی افزود، این فشار بر اتحادیه اروپا، برای این نیست که حاکمیت تایوان را به رسمیت بشناسد، بلکه با این هدف است که حساب همکاری‌های اتحادیه اروپا و تایوان را از روابط اتحادیه اروپا و چین جدا کند.

به گفته رسانه‌های تایوانی، وزیر خارجه تایوان در سخنانی، در کنفرانس ویدیویی اتحاد بین‌پارلمانی در امور چین در رم، خواستار یک قرارداد سرمایه‌گذاری دوجانبه شد که بتواند سرمایه‌گذاری تایوان را در اروپا بیشتر کند.

در حالی که چین سرمایه‌گذاری‌های عمده‌ای از اروپای غربی گرفته تا صربستان، مجارستان و لهستان دارد، وعده‌های انجام پروژه‌های بزرگ از چین در سایر نقاط حوزه بالتیک، اروپای شرقی و مرکزی آنچنان که قبلاً برخی کشورها امیدوار بودند، مثمر ثمر نبوده است.

در اوایل سال جاری میلادی، لیتوانی از "بلوک همکاری منطقه‌ای کشورهای اروپای مرکزی و شرقی" موسوم به ۱۷+۱، که لتونی و استونی نیز عضو آن هستند و با هدف ترویج روابط تجاری نزدیکتر با پکن ایجاد شده است، خارج شد. بر اساس یافته‌های مرکز مطالعات آسیایی اروپای مرکزی و شرقی، چین از سال ۲۰۱۵ حدود ۹۴.۷ میلیون دلار در پروژه‌های لیتوانی سرمایه‌گذاری کرده است.

در نتیجه، چین تجارت خود با این کشور کوچک منطقه بالتیک را به تلافی این اقدام و دیگر اقداماتش، متوقف کرده و در مقابل، به گزارش نیکی آسیا، مزایای اقتصادی روابط نزدیک‌تر با خود را به نمایش گذاشته است، همانطور که هفته گذشته در یونان مشاهده شد، جایی که شرکت دولتی چینی، COSCO سهام سرمایه‌گذاری خود در اداره بندر پیرئوس یونان را به ۶۷ درصد افزایش داد.

فرنتزی گفت که رویکرد چماق و هویج پکن، "پیامی به کشورهای عضو اتحادیه اروپا است" که ممکن است (در حفظ روابط نزدیک خود با چین) دچار شک شده باشند؛ پیامی مبنی بر اینکه "اشتباهات" آنها عواقبی خواهد داشت. "اما این اقدام، ملاحظاتی داخلی نیز دارد، از جمله نشان دادن اینکه (اگرچه) چین به کشورهایی مانند لیتوانی اجازه بی‌احترامی به خود را نمی‌دهد، اما (در عین حال) سخاوتمند است و سخاوت آن مورد احترام است، مثلاً در یونان."

همچنین به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، امروز (یکشنبه) در پی بالا گرفتن تنش‌های آمریکا و چین، و پس از دیدار جنجالی و آتشین  مقامات دو کشور در آلاسکا در ماه مارس، وزرای امور خارجه دو کشور در حاشیه نشست امروز گروه ۲۰ در رم، دیدار خواهند کرد.

وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که این دو دیپلمات ارشد در حاشیه نشست گروه ۲۰ که وانگ یی، وزیر خارجه چین به نمایندگی از شی جینپینگ، رئیس جمهور این کشور در آن شرکت می‌کند، دیدار خواهند کرد.

مذاکرات وانگ و بلینکن، وزیر خارجه آمریکا، پس از دیدار میان یانگ جیچی، دیپلمات ارشد چین و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا در سوئیس در اوایل ماه جاری که به منظور بهبود ارتباطات این دو رقیب استراتژیک انجام شد، صورت خواهد پذیرفت.

در آن گردهمایی، دو طرف توافق کردند که به تعامل با یکدیگر در سطوح ارشد ادامه دهند تا راه را برای دیدار مجازی بین روسای جمهور چین و آمریکا پیش از پایان سال جاری هموار کنند.

این نشانه دیگری از کاهش تنش‌ها پس از چهار سال آشفتگی در روابط دوجانبه  چین و آمریکا بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.