ورود مجلس به ماجرای جنجالی تخریب دیوار دانشگاه توسط یک نماینده
موسی غضنفرآبادی از ورود هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان به ماجرای جنجالی تخریب دیوار دانشگاه آزاد توسط نماینده نجف آباد خبر داد.
 

 یک روز فریاد بر سر وزیر امور خارجه بلند کردند و روز دیگر کمر بستند تا نماینده‌ای را از نشستن بر صندلی خانه ملت منع کنند و برای عبور غیر مجاز از مسیر خط ویژه به سرباز راهور سیلی می زنند. از استیضاح رئیس جمهور گرفته تا استیضاح هیات رئیسه مجلس هم در کارنامه خود دارند. 

 گویی جدال‌های مجلس یازدهم تمامی ندارد و هر روز داستانی تازه‌تر علم می‌شود و کشمکشی جدید به راه می‌افتد. 

با این حال، سخنگوی هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان، در واکنش به این اقدام ابوترابی، در گفتگو با اقتصاد نیوز می گوید:«ما از اقدام این نماینده اطلاع پیدا کردیم و حداقل این است که از نماینده سوال کرده و توضیح بخواهیم. سپس تصمیم می گیریم.»

مشروح گفتگوی موسی غضنفر آبادی، سخنگوی هئیت نظارت بر رفتار نمایندگان را با اقتصادنیوز می خوانید. 

*******

* آقای غضنفر آبادی، یک انتقادی به هئیت نظارت وارد می شود مبنی بر آنکه ورود خنثی و منفعل به پرونده های تخلف نمایندگان دارد، البته، این انتقاد در مجالس قبلی نیز مطرح می شد، با توجه به اینکه الآن شما سخنگوی این هئیت هستید، چقدر این نقد را می پذیرید؟

من هم در مجلس نهم عضو هئیت نظارت بودم و هم در این مجلس. قانون هئیت نظارتی که وجود دارد، همین است و بیشتر از آن نمی توان کاری کرد.

* پرونده ای بوده که نماینده در آن محکوم شود؟ کدام پرونده ها به نتیجه رسیده اند؟

بله، بله

* توضیح می دهید.

نمی خواهم اسم بگویم اما پرونده ای بوده است که هئیت در پاسخ استعلام دادگاه یا دادسرا گفته در راستای وظایف نمایندگی نبوده است و سپس خودشان رسیدگی کردند، چرا که ما محکومیت صادر نمی کنیم. با توجه به آنچه که در اختیار ما است تذکر و اخطار به نمایندگان را داشتیم.

* نوع برخورد با نمایندگان در صورت محکوم شدن چگونه است؟

پرونده ها دو قسمت هستند. یک سری پرونده ها ممکن است به اصطلاح افعال مجرمانه باشد، که در دادگاه یا دادسرا رسیدگی می شود. قانون بر اساس رفتار نظارت  بر نمایندگان، از هئیت نظارت استعلام می گیرد که این رفتار در راستای ایفای وظایف نمایندگی بوده است یا خیر، هئیت تصمیم می گیرد.

بحث دیگر آن است که در قالب خلاف شأن رفتاری از نماینده سر بزند، که این موضوع را هئیت تظارت بررسی می کند. تذکر، اخطار و کسر از حقوق از گزینه های برخود با نماینده است.

* اخیرا فیلمی از آقای ابوترابی در حال تخریب دیوار دانشگاه آزاد منتشر شده است، هئیت نظارت به این اقدام آقای ابوترابی ورود می کند؟

بله.

* ورود شما به این موضوع به چه صورت است؟

ما، به دو صورت به پرونده ها ورود می کنیم. اگر کسی شکایت کند به موضوع ورود می کنیم یا بر اساس گزارش هایی درباره این موضوع است. همچنین گاهی هم خودمان متوجه یک جریانی می شویم و ورود پیدا می کنیم.

در حال حاضر ما از اقدام این نماینده اطلاع پیدا کردیم و حداقل این است که از نماینده سوال کرده و توضیح بخواهیم. سپس تصمیم می گیریم.

* اخیرا آقای ایزدخواه گفته اند که دهان بعضی از نمایندگان با چند حواله خودرو و چند سفر خارجی بسته می‌شود. آقای سلیمی می گوید همچین ادعایی صحت ندارد. این موضوع قابل بررسی در هیات نظارت است؟

برخی از موضوعات واقعا وجود ندارد. اینکه بخواهند دهان نماینده را ببندند، دیگر آن نماینده، نماینده نبوده و آن مجلس هم مجلس نیست. این ادعا و گفتار صحت ندارد. لذا، هئیت نظارت نسبت به این موضوع رسیدگی خواهد کرد.

* پرونده آقای عنابستانی به کجا رسید؟ 

پرونده ایشان در دادگاه است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.