بازار سهام از چه عواملی تبعیت می‌کند؟

برای پیش بینی بورس امروز –سه‌شنبه 11 آبان- به روند بازار سهام در روز گذشته نگاه می‌کنیم. در روز دوشنبه شاخص کل بورس 21 هزار و 114 واحد صعود کرد و به رقم یک میلیون و 361 هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز 3 هزار و 122 واحد رشد کرد و در رقم 363 هزار و 105 واحد ایستاد. همچنین شاخص کل فرابورس 169 واحد بالا آمد و به رقم 19 هزار و 400 واحد رسید.

در پایان معاملات ‌روز دوشنبه، 300 نماد رشد قیمت و 177 نماد کاهش قیمت داشتند، به عبارت دیگر، 61 درصد بازار رشد قیمت داشتند و 36 درصد بازار افت قیمت داشتند.

سهم‌های صعودی

روز دوشنبه در بورس شرکت‌های لبنیات کالبر (غالبر)، پتروشیمی خراسان (خراسان) و سیمان دورود (سدور) بیشترین افزایش قیمت را ثبت کردند. در فرابورس نیز نمادهای زشگزا (شرکت شیر و گوشت زاگرس شهرکرد)، شراز (شرکت پالایش نفت شیراز) و توسن (شرکت توسعه سامانه‌ی نرم افزاری نگین) بیشترین افزایش قیمت را داشتند.

سهم‌های نزولی

در بورس شرکت‌های داروسازی روزدارو (دروز)، کنترل خوردگی تکین‌کو (رتکو) و صنایع سیمان دشتستان (سدشت) در روز دوشنبه بیشترین کاهش قیمت بازار را داشتند و در معاملات فرابورس شرکت داروسازی کاسپین تأمین (کاسپین)، کشت و دام قیام اصفهان (زقیام) و فراورده‌های غذایی و قند چهارمحال (قچار) بیشترین کاهش قیمت را داشتند.

عرضه و تقاضای بازار

عرضه و تقاضای بورس در انتهای معاملات روز دوشنبه، علامتی کارآمد برای پیش بینی عرضه و تقاضای بازار سهام در روز ‌سه‌شنبه است. در پایان معاملات روز دوشنبه بازار با مازاد تقاضای 48 میلیارد تومانی بسته شد.

در پایان معاملات دوشنبه 54 نماد صف فروش و 71 نماد صف خرید داشتند. ارزش صف‌های خرید نسبت به پایان روز کاری گذشته هزار و 175 درصد رشد کرد و در رقم 176 میلیارد تومان ایستاد. ارزش صف‌های فروش پایانی بازار نسبت به یکشنبه 82 درصد کاهش یافت و 128 میلیارد تومان شد. 

پیش بینی بورس

سهم‌های پُرتقاضا

 در روز دوشنبه نماد خودرو (شرکت   ایران   خودرو) با صف‌ خرید 33 میلیارد تومانی در صدر  جدول  تقاضای بازار قرار گرفت. پس از خودرو، نمادهای خساپا (شرکت سایپا) و شبندر (شرکت پالایش   نفت   بندرعباس) بیشترین صف خرید را داشتند و شپنا، وآذر، ولیز و خگستر در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

سهم‌های صفِ فروش

 روز گذشته بیشترین صف فروش نیز به وسرضوی (شرکت   سرمایه گذاری   سهام عدالت   استان خراسان   رضوی) تعلق داشت که در پایان معاملات صف فروش 25 میلیارد تومانی داشت. پس از وسرضوی، برکت (شرکت دارویی برکت) و لپارس (شرکت پارس الکتریک) بیشترین صف فروش داشتند.

پیش بینی بورس

پیش بینی بورس امروز

روز گذشته پس از 2 روز نزولی، شاخص بالاخره رشد کرد. در حالی که در دو روز ابتدایی هفته شاخص کل 53 هزار و 575 واحد ریزش کرده بود، روز دوشنبه 21 هزار واحد بالا آمد.  

دیروز تقاضای حقیقی بازار رشد کرد و میزان خروج نقدینگی 83 درصد کاهش یافت. ارزش خالص تغییر مالکیت حقیقی به حقوقی بازار 232 میلیارد تومان بود. نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز با تقاضا مواجه بودند و 95 درصد خروج پول حقیقی به نمادهای کوچک و متوسط اختصاص داشت.

در پایان معاملات دیروز 71 نماد صف خرید داشتند و ارزش صف‌های خرید 176 میلیارد تومان بود. بدین ترتیب معاملات بازار با مازاد تقاضای 48 میلیارد تومانی به پایان رسید.

با این حال روندهای نزولی بازار –هرچند با شدت کمتر- همچنان ادامه دارد. خروج نقدینگی حقیقی برای یازدهمین روز متوالی ادامه یافت و سهم حقیقی‌ها از فروش‌های بازار بیشتر از سهم آن‌ها از خریدهای بازار است و سرانه فروش هر سهامدار حقیقی بیشتر از سرانه خرید است.

برخی از ناظران بازار علت رشد قیمت‌ها را سیگنال مثبت وزیر اقتصاد و مسئولان سازمان بورس می‌دانند. دیروز وزیر اقتصاد در جلسه با مدیران ارشد شرکت‌های بورسی از تلاش برای افزایش پیش بینی پذیری بازار سهام، تغییر نظام قیمت گذاری خودرو و تصمیم دولت برای جبران کسری بودجه از طریق فروش املاک و دارایی مازاد خود و حمایت از بازار سرمایه خبر داده بود.

برخی از تحلیل‌گران معتقدند علت رشد قیمت‌ها ارزنده شده سهم‌هاست. با کاهش قیمت بازاری سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی بسیاری از این سهم‌ها به سطوح کمتر از ارزش ذاتی رسیده‌اند. بنابراین افزایش تقاضای نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز به علت ارزندگی آن‌هاست. در مقابل برخی دیگر از تحلیل‌گران با استناد به روند‌های گذشته، معتقدند بورس تهران به عوامل بنیادی موثر بر قیمت سهم‌ها توجهی ندارد و به سیگنال‌های سیاسی حساس‌تر است. این تحلیل‌گران معتقدند معامله‌گران بورس اصطلاحا به نوسان‌گیری روی آورده‌اند و نگاه کوتاه مدت به پورتفوی خود دارند.

در شرایطی که نوسانات بازار زیاد است و نگاه سهامداران کوتاه مدت است، نمی‌توان انتظار داشت که روندهای بازار پایدار باشد و پارامترهای بنیادی مانند ارزش ذاتی سهم، گزارش‌های مالی و نسبت‌های مالی شرکت‌ها عوامل تعیین کننده در تغییرات قیمت سهام باشند.

بنابراین برای پیش بینی معاملات امروز بورس پایتخت می‌توان به سیگنال‌های سیاسی مثبت و رشد قیمت دلار در معاملات روز گذشته استناد کرد، هر چند که روندهای درونی نزولی در بازار دیروز پایدار بودند.  

پیش بینی بورس

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.