بهانه عربستان برای قطع کمک مالی به لبنان

العربی الجدید در مطلبی به قلم حسام کنفانی نوشت: شرایط نابسامان لبنان با قطع رابطه برخی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس، بدتر شده و یافتن راه حلی برای مشکلات آن، دشوارتر از گذشته می‌شود، چرا که به دنبال اظهارات جرج قرداحی وزیر اطلاع رسانی دولت لبنان در مورد عربستان، امارات و جنگ یمن، سعودی‌ها جنگ مستقیم خود با لبنان را آغاز کردند و مشخص شد که ریاض به کلی دست از پرونده لبنان شسته و دلیل آن، اطمینان سعودی‌ها از سیطره کامل حزب الله بر حکومت در لبنان است.

در ادامه این مطلب آمده است: به این ترتیب، عربستان دیگر هیچ کمکی به لبنان برای خروج از بحران اقتصادی خفه کننده اش نمی‌کند و حتی چراغ سبز رئیس دولت لبنان، نجیب میقاتی برای ارتباط با ریاض را نادیده گرفته و هیچ توجهی به آن نکرد. این درحالی است که دولت های سابق لبنان، برای درخواست کمک از دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس و بویژه عربستان، کار ساده تری داشتند و کمک‌هایی که به آن‌ها می‌شد، بدون هیچ پیش شرطی بود، اما امروز لبنان در مذاکره با دولت‌هایی که می‌توانند به آن کمک مالی کنند، شرایط سختی دارد و ناچار باید شروطی را عملی کند که در سایه اختلاف نظر بین مسئولان لبنانی، گهگاه اجرای این شروط، محال می‌شود.

این در حالی است که امروز عربستان بویژه در تعامل با لبنان تغییر کرده و تلاش‌های قبلی سعودی برای مهار حزب الله با شکست مواجه شده و نتیجه عکس داشت. به همین دلیل بود که سعودی‌ها اظهارات قرداحی را فرصتی برای قطع هر راهی در برابر تلاش دولت لبنان در راستای درخواست کمک از عربستان، یافتند. با توجه به سابقه روابط لبنان و عربستان، می‌توان گفت واکنش سعودی‌ها به اظهارات قرداحی مبالغه آمیز بود. آنچه وزیر لبنانی گفت، با اینکه از نا اگاهی وی از شرایط یمن و چگونگی در گرفتن جنگ در آن، سرچشمه می‌گیرد، مستلزم فرا خواندن سفیران نبود. گذشته از اینکه تنش با عربستان در داخل لبنان در رابطه با حوادث یمن و آنچه به آن مربوط است، مساله جدیدی نیست و سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله در مناسبت‌های مختلفی با عبارت‌های تندتر از عبارت‌های قرداحی به عربستان حمله کرده بود.

اگر بگوییم نصرالله نماینده مستقیم دولت لبنان نیست، وزیر خارجه سابق این کشور، شربل وهبه هم پیش از این در جریان یک گفتگوی تلویزیونی، دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس را متهم به تامین مالی داعش و اعزام نیرو به سوریه و عراق کرده، اما با این همه، واکنش سعودی به این سطح از حساسیت نرسیده بود.

بدیهی است که تنش فعلی، دربردارنده پیام‌های سیاسی و اقتصادی برای دولت لبنان است و مهمترین آن، بسته شدن باب تمام کمک‌های مالی دولت‌های عربی حاشیه خلیج فارس به روی لبنان است. بنابراین، امروز لبنان هیچ امیدی برای گرفتن وام یا کمک‌های مالی از این دولت‌ها برای عبور از بحران اقتصادی بی سابقه خود ندارد. همچنین ریاض می‌خواهد پیام نارضایتی خود از ساختار حکومت لبنان و تشکیل آن را به لبنانی‌ها برساند، بویژه آنکه وزرای روی کار آمده در دولت لبنان نیز از بین کسانی انتخاب شدند که هیچ نزدیکی به سعودی‌ها ندارند.

می‌توانیم یک نکته دیگر را هم به محاسبات سعودی‌ها اضافه کرده و بگوییم عربستان، بحران اقتصادی لبنان را فرصتی برای تضعیف حزب الله می‌داند و برای این مهم، الگوی فشار اقتصادی ترامپ بر ایران را پیش رو دارد، اما دیگر نه ترامپ رئیس جمهور آمریکاست و نه ایران در معرض همان حجم از فشار‌ها قرار دارد. حتی اگر این محاسبات صحیح باشد، بار دیگر نتایج معکوسی دارد و حزب الله تنها برنده اصلی این میدان خواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.