اقدامات جنجالی نمایندگان مجلس/ سردمدار گاف های غلط املایی/ نماینده ای که سوار بر لودر شد!

حواشی در مجلس یازدهم کم نیست، از نمایندگانی که به دنبال انتقام گرفتن از دولت سابق هستند تا نماینده تندرویی که گاف املایی او تمامی ندارد و حال این روزها ماجرای نماینده ای که سوار بر لودر اقدام به تخریب دیوار یک دانشگاه کرده است.

گوش که تیز کنیم هنوز هم زمزمه‌های انتقاد از محدود کردن اینترنت را در کوچه و خیابان می شنویم، اما فقط این تصمیم مجلسی ها نیست که صدای مردم را بلند کرده است، کار حتی از تشکیل پرونده و محاکمه حسن روحانی فراتر رفته و شوآف های سیاسی و جنجال های عجیب و غریب آنقدر در مجلس زیاد شده است که حتی صدای اعتراضی اصولگرایان را هم بلند کرده است و نگرانند در انتخابات ۱۴۰۲ کرسی های مجلس را یکی بعد از دیگری در نتیجه همین عملکرد مجلس از دست بدهند.

قانونگذار قانون را دور می زند

پارلمان یازدهم اما فارغ از این جنجال های سیاسی، با برخی قانون گریزی نمایندگانش هم روبرو شده است. چه زمانی که آن نماینده عصبانی به گوش مامور راهور زد چه این روزها که این نماینده جنجالی سوار بر لودر دیوار یک دانشگاه را تخریب می کند.

نمایندگانی که حتی وقتی مورد مواخذه و سوال قرار می گیرند خود را برحق و محق می دانند. اما از جنس این نمایندگان دراین مجلس کم نیستند.

ذوالنوری، کریمی قدوسی، احمدی بیغش، خضریان و ...حلقه اصلی این طیف از نمایندگان را تشکیل می دهند که بیش از آنکه اظهاراتشان بخاطر یک مصوبه و تصمیم قانونی مجلس پرحاشیه شود به سبب جنجال های حاشیه ای به صدر خبرها آمده اند. شاید نگاهی گذرا به برخی از تحرکات این طیف از نمایندگان پربیراه نباشد.

از اعدام روحانی تا خبرسازی علیه آیت الله هاشمی

مجتبی ذالنوری که این روزها سکوت کرده است، یکی از همان نمایندگانی است که در خط مقدم جریان سازی تندروها ایفای نقش می‌کند و رفتارش تا آنجا پیش رفت که در توئیتی خطاب به رئیس جمهور سابق نوشت:« رهبر انقلاب باید دستور بدهند هزاربار شما را اعدام کنند تا دل مردم عزیز راضی شود». تهدیدی که با واکنش صریح رهبر انقلاب مواجه شد و ایشان در دیدار حضوری با حسن روحانی و اعضای ستاد ملی مقابله با کرونا، فرمودند:« هتک حرمت حرام است و انتقاد با هتک حرمت تفاوت دارد ضمن اینکه امروز کشور بیش از هر زمان دیگری به همکاری و اتحاد و انسجام نیاز دارد.»

همچین او که تا پیش از این بر ریاست کمیسیون امنیت ملی تکیه زده بود، در اظهار نظری جنجالی درباره علت رای نیاوردن خود گفته بود:«  طرف مقابل من آقای جلال زاده که رای آورد چند ماه است که به طور جد برای کسب ریاست کمیسیون کار می کند و نفر به نفر رایزنی کرده و به صورت چند نفری برای کسب ریاست کار کردند. اقای نیکزاد نایب رئیس مجلس شخصا با اعضای کمیسیون امنیت ملی تماس گرفته  است و از انها درخواست کرده تا به اقای جلال زاده رای بدهند و چون ایشان ممکن است معاون اول رئیس جمهور جدید بشود حرف هایش برای برخی از آقایان اهمیت پیدا کرده است و جایگاه نیکزاد در نظر و رای نمایندگان، تاثیر گذاشته است.

او در مردادماه امسال درحالی که دولت روحانی روزهای پایانی خود را می گذراند، در نطق میان دستور خود با بیان آنکه «آمریکا حاضر نیست محتوای برجام ۱۳۹۴ را بپذیرد» مدعی شد: آمریکا حاضر نیست تحریم‌های‌ تسلیحاتی را براساس قطعنامه ۲۲۳۱ لغو کند. رئیس جمهور به مردم نگفته است که آمریکا برای تعهد خود برجام حداقلی و برای تعهدات ما برجام پلاس و برجام موشکی و منطقه‌ای را در مذاکرات وین آورده است. آقای رئیس جمهور به مردم نگفته است که بیانیه پایانی وزراء ۱+۵ این است که ما باید در مناسبات امنیتی منطقه با آمریکا همکاری کنیم و این یعنی پذیرش برجام منطقه‌ای. به مردم نگفتید که شرطی که برایتان گذاشتند که اگر بیانیه را نپذیرید همه چیز منتفی است یعنی باید با دغدغه‌ها و علایق اروپا و امریکا در مورد کشورهای منطقه همکاری کنیم.»

البته خبرسازی‌های ذوالنوری تنها به این مورد ختم نشد و در ماجرای بررسی صلاحیت اسماعیل خطیب، وزیر پیشنهادی اطلاعات  هم پشت تریبون مجلس رفت و در روزی که پایداری ها در مخالفت با خطیب به صف شده بودند، در مقام موافق با صلاحیت خطیب ایستاد؛ اما، ادعای او مبنی بر اعمال فشار توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی مبنی برای اجرای حکم عوامل توهین و برهم زدن مراسم سخنرانی وی در ۱۵ خرداد سال ۱۳۸۵ تکذیب شد.

سردمدار گاف های غلط املایی

اگر قرار باشد برای ادعاهای عجیب  و غلط های املایی، رکوردی تعریف کنیم قطعا کاپ قهرمانی را باید به دست محمدجواد کریمی قدوسی نماینده مشهد سپرد. او هر از گاهی با ادعایی جدید به صدر اخبار می آید.

کریمی قدوسی  که در زمان مجلس دهم هم پرحاشیه بود و حتی ادعایی مبنی بر افغانی الاصل بودن او مطرح شده بود، در پارلمان یازدهم هم به مسیر خود ادامه داد تا او نیز یکی از نماینده های جنجالی مجلس باشد.

او در اوایل آغاز به کار مجلس یازدهم در توئیتی نوشته بود: «آقای روحانی ۱۲۰۰ دسترسی به بازرسان آژانس با هدف جاسوسی آنها از سایت ها و اشخاص نتیجه‌اش شد ترور دانشمندان در گذشته و خرابکاری در نطنز و صدور قطعنامه در چندی قبل؛ این است برجام و بستن پرونده PND پس کی باید عبرت بگیرید؟!» توئیتی که به خاطر اشتباه عجیب این نماینده پایداریچی در املای کلمه «PMD» مورد توجه قرار گرفت.

با این حال، غلط املایی کریمی قدوسی به همین جا ختم نشده و او در جدیدترین توئیت خود، خطاب به قوه قضائیه نوشت: «ریاست محترم قوه قضائیه ملت تقاضا دارند دادگاه برگزار شده برای سیف و عراقچی که منجر به صدور حکم قطعی شد برای معرفی خیانت کار بزرگ به ملت پخش شود تا عامل و عامر اصلی سقوط ارزش پول ملی رسوا گردد.» کریمی قدوسی در این توئیت هم کلمه آمر را اشتباه نوشته است.

اما جنجال های کریمی قدوسی به همین جا ختم نشده است. او طلایه دار اظهارات کذب شده است. او در اردیبهشت ماه امسال، در اظهار نظری رسما حسن روحانی را به «خط گرفتن» از سرویس جاسوسی MI۶ متهم کرد و گفت: «یکی از پرونده‌های مهم در نهاد ریاست‌جمهوری نفوذ ام‌آی‌سیکس انگلستان از طریق اسماعیل سماوی خواهرزاده رییس‌جمهور بود. این سرویس جاسوسی مرتب به خواهرزاده روحانی زنگ می‌زد و خط و مشی و مواضع رییس‌جمهور را به خواهرزاده‌اش دیکته می‌کرد. پرونده این فرد همچنان در دادسرای رسانه در جریان است. امیدواریم قوه قضاییه در خصوص این پرونده به مردم اطلاع‌رسانی کند و بگوید که چگونه رییس‌جمهور برای بازداشت خواهرزاده خود، قوه قضاییه را تهدید می‌کرد.»

موضوعی که با واکنش پایگاه ریاست جمهوری مواجه شد و یک منبع آگاه گفت:« حتی هم‌جناحی‌های ایشان هم عمدتا روی اظهارات ایشان حساب باز نمی‌کنند و اذعان دارند که وقتی ایشان ادعایی علیه کسی مطرح می‌کند، به اعتبار تجارب متعدد دروغگویی و خلاف‌گویی ایشان در گذشته، ادعایش فاقد صحت، عقلانیت و حتی ظرافت‌های مرسوم دروغگویی است.»

ادعای ملاقات شهید فخری زاده با امانو و گفت‌وگوی مداخله‌جویانه سفیر انگلستان با کمال خرازی از دیگر ادعاهای تکذیب شده کریمی قدوسی است.

پشت پا زدن آقاتهرانی به درخواست مردم

از روزی که ماجرای طرح صیانت مطرح و اصل هشتاد و پنجی شد، تا همین امروز نگرانی مردم درباره فیلتر شدن اینستاگرام و اینترنت به قوت خود باقی مانده است. طرحی که هرچه کارشناسان با آن مخالفت می کنند، اصرار نمایندگان به تصویب آن بیشتر می شود. مرتضی آقاتهرانی، مرد شماره یک پایداری ها در مجلس نیز بارها به دفاع تمام قد از این طرح پرداخته است و اخیرا هم گفته است:« در یک روز ۲۰ هزار فحش به من داده شد، در یک روز ۱۲۰ هزار پیج علیه ما راه انداختند، اگر ۱۰۰ میلیارد پیج هم ساخته می شد ما کار خودمان را خواهیم کرد.»

از واگذاری جزایر ایران به چینی ها تا سیلی به مامور راهور

احمدی بیغش از دیگر نمایندگان جنجالی مجلس است که با اظهارنظرهایش بارها به سوژه رسانه ها تبدیل شده است. یکی از اظهارات جنجالی این نماینده نزدیک به احمدی نژاد مربوط قرار ۲۵ ساله ایران و چین است. او در تیرماه سال گذشته روبروی دوربین صدا و سیما از واگذاری جزایر ایران در خلیج فارس به چین ذیل قرارداد ۲۵ ساله خبر داد و بمبی را در شبکه‌های مجازی منفجر کرد. هر چند در فاصله کوتاهی این اظهارات توسط خود او تکذیب شد.

اما جنجال های احمدی بیغش به همین جا ختم نشد و بار دیگر در نطق میان دستور خود قالیباف را به فکر پاستورنشینی دانست و از نمایندگان ترک زبان به دلیل سکوت در واکنش به شعرخوانی جنجالی اردوغان انتقاد کرد.

علی اصغر عنابستانی، نماینده مردم سبزوار را هم می توان یکی از نمایندگان جنجالی مجلس یازدهم دانست. نام او که در بهمن ماه سال گذشته زمانی که قصد عبور از خط ویژه را داشت، با ممانعت سرباز راهور مواجه شده و به صورت او سیلی زد، تا مدت ها درصدر اخبار سیاسی قرار داشت.

اظهارات ضد زن خانم نماینده!

برخلاف مجلس دهم که زنان آن تلاش زیادی برای اخذ تابعیت فرزندان مادران ایرانی یا پیگیری هایی برای ورود زنان به ورزشگاه و ممنوعیت ازدواج دختران زیر ۱۳ داشتند، زنان مجلس سکوت کرده و اقدام خاصی از جانب آنان مشاهده نمی شود. با این حال، در حالی که نگاه های منفی به کودک همسری از سوی فعالان سیاسی و اجتماعی وجود دارد، زهره سادات لاجوردی، نماینده مردم تهران درباره اینکه اصلاح‌طلبان درخصوص کودک همسری مدت‌ها کار کردند تا سن ازدواج را افزایش بدهند حال برنامه شما برای مباحثی چون کودک همسری چیست گفت:« این موضوع از جمله مسائلی بود که بدون در نظر گرفتن اولویت‌ها مطرح شد و به هیچ عنوان مسئله اساسی و مهم در کشور ما نبود. آنچیزی که اسلام با آن مخالف است ازدواج اجباری بوده که ما با آن در هر سن و سالی مخالف هستیم.»

وی همچنین مطرح کرد:« اگر یک دختری به بلوغ فکری و جسمی رسیده باشد از نظر ما مشکلی ندارد فلذا ما نمی توانیم برای ازدواج سن تعریف کنیم. در کل همه اینها مسائل فرعی است چراکه ما زنان زیادی داریم که سن ازدواج برای آنها گذشته یا زنان سرپرست خانواری که با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کنند فلذا پرداختن به مسائل حاشیه ای مانند کودک همسری اشتباه است چراکه این موضوع دغدغه اصلی زنان نبود.»

از کل کل با قالیباف تا درخواست برای استخدام آقازاده در وزارت نفت

محمدرضا صباغیان، بافقی نماینده مهریز و بافق از دیگر نمایندگانی است که به دلیل کل کل های خود با قالیباف معروف شده است. او در تذکری خطاب به قالیباف گفته بود:« آقای قالیباف اینجا مجلس است، اینجا پادگان نظامی نیست. ما همه نماینده مردم هستیم، شما نماینده برتر نیستید. ما می‌خواهیم شما طبق آئین نامه داخلی عمل کنید. مشکل این است که جنابعالی یک حزب تشکیل دادید، کسی در مجلس نمی‌تواند حرف بزند، یک فراکسیون کردید. آئین‌نامه داخلی حق ماست.»

همچنین در روزهای اخیر، نامه ای منتشر شد مبنی بر سفارش استخدام دختر یک نماینده در وزارت نفت. اگرچه در نامه اسمی از سفارش کننده برده نشده بود، اما پیکان اتهام به سمت پدر این دختر که نماینده مجلس است، نشانه رفت. نامه ای که نشان می دهد مسئولان وزارت نفت به دستور جواد اوجی، وزیر نفت، دختر رمضانعلی سنگدوینی، را استخدام کرده اند. موضوعی که با واکنش های بسیاری رو به رو شده و در نهایت این دستور لغو شد.

نماینده ای که سوار بر لودر شد!

ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف‌آباد از نمایندگانی است که در مجلس نهم مواضع تند و تیز کمتر از او مشاهده می‌شد و تقریبا اظهار نظرهایش در چارچوب‌های نظری و منطقی به پیش می‌رفت اما در مجلس دهم با تغییر مواضع قابل توجهی رو به رو شد تا آنجا که در آخرین سال مجلس دهم می‌توان او را در دسته طیف تندرو مجلس تعریف کرد.

او که توانست برای حضور در مجلس یازدهم از فیلتر شورای نگهبان عبور کند، در چند روز گذشته به دلیل تخریب دیوار دانشگاه آزاد هیاهو به پا کرده است.

حکایت همچنان باقیست...

جنجال های مجلس یازدهم در یک سال و چندماه گذشته حکایت از آن دارد که این مجلس و مجلس نشینان بعید است قصد آرام گرفتن و متمرکز شدن بر حل مسائل اساسی کشور را داشته باشند، فضا حکایت از آن دارد که حاشیه در این پارلمان کم نخواهد بود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.