به گزارش اکوایران، نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل که برای شرکت در کنفرانس کوپ26 مربوط به مسائل اقلیمی سازمان ملل به شهر گلاسکو سفر کرده است، در گفت‌وگو با روزنامه بریتانیایی تایمز ادعا کرده که مواجهه جهان در برابر ایران باید شبیه برنامه موسوم به «جنگ ستارگان» رونالد ریگان در جریان جنگ سرد با شوروی باشد.

در 23 مارس 1983، رونالد ریگان، از ابتکار دفاع استراتژیک موسوم به «جنگ ستارگان» علیه اتحاد جماهیر شوروی رونمایی کرد که شامل ماهواره‌های مسلح به موشک‌های هسته‌ای و لیزرهای قوی در حال گردش در مدار زمین بود که هرگونه حمله هسته‌ای به آمریکا و متحدانش را رصد می‌کرد و در صورت وقوع حمله به طور خودکار مهاجم را هدف قرار می‌داد.

ronald reagan final speech

حال نفتالی بنت درگفت‌وگوی مذکور مدعی شده که اسرائیل درگیر یک جنگ سرد با ایران شده و کابینه او به دنبال بالا بردن هزینه این جنگ برای ایران است. بنت در این مصاحبه گفته که رونالد ریگان، رئیس‌جمهور وقت ایالات متحده، اقدام به بمباران مسکو نکرد اما با سیاست‌ فشار خود باعث تغییرات بنیادین در شوروی و فروپاشی آن شد.  در واقع سیاست آمریکا در زمان رونالد ریگان، موجب افزایش هزینه‌های دولت وقت مسکو در رقابت نظامی در برابر آمریکا شد که این مسئله در نهایت منجر به فلج شدن اقتصاد این ابرقدرت شد و عملا موجبات پایان دادن به جنگ سرد را فراهم کرد.

به نظر می‌رسد که طی هفته‌های اخیر  نشانه‌های مبنی بر پیروی بنت از «جنگ ستارگان» آشکارتر شده است. انتشار خبر تصویب بودجه یک‌و‌نیم میلیارد دلاری برای جنگ احتمالی با ایران و برنامه‌ریزی برای «حمله تمرینی» که برخی مراحل آن در اوایل سال آینده میلادی آماده خواهد شد، از جمله این نمونه‌هاست. این در حالی است که رسانه‌ها در اسرائیل  افزایش بودجه نظامی و برنامه‌های ارتش اسرائیل برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران را با آب و تاب فراوانی پوشش می‌دهند.

در چنین شرایطی و با ارائه چنین برنامه‌ای، در حاشیه کنفرانس کوپ 26، نفتالی بنت به صورت جداگانه با سران کشورهای فرانسه، بریتانیا و استرالیا دیدار کرده و در باره پیشرفت سریع برنامه غنی سازی حکومت ایران هشدار داده است.

AP21305688103908