بایدن از سران کشورهای دنیا عذرخواهی کرد

برگزاری نشست آب‌وهوایی سازمان ملل (موسوم به کوپ26) در شهر گلاسکو که با حضور بیش از صدوبیت کشور برگزار شده، همراه با هشدار مقامات ارشد کشورها نسبت به خطرات تغییرات اقلیمی بود.

بمب ساعتی آخرالزمانی

به گزارش خبرگزاری سی‌ان‌بی‌سی، بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلستان، که عهده‌دار سخنرانی افتتاحیه این نشست بود، نسبت به شکست این کنفرانس هشدار داد و گفت این مسئله باعث خشم و بی‌صبری غیرقابل کنترل در جهان می‌شود.

جانسون با استفاده از استعارات سینمایی، وضعیت کره زمین را که به طور دائمی در حال گرم شدن است را به حالتی توصیف کرد که گرفتار یک بمب شده است که سیاره را ویران خواهد کرد و جیمز باند، باید این موضوع را خنثی کند. او به رهبران جهان هشدار داد که تقریبا ما در چنین موقعیتی قرار داریم و باید آگاه باشیم که بمب‌ ساعتی آخرالزمانی تخیلی نیست و کاملا واقعی است.

جانسون در سخنانش اشاره‌ای هم به سخنان اخیر گرتا تونبرگ، فعال نوجوان محیط زیستی مشهور و اهل سوئد داشت و اظهار کرد: « اگر به تعهداتمان در این زمینه پایبند نباشیم و در رسیدن به اهدافمان شکست بخوریم، در آن صورت همه این‌ها حرف مفت خواهد بود».

عذرخواهی بایدن از دنیا؛ وعده پیشتازی آمریکا

از سوی دیگر جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا  به دلیل اقدام دونالد ترامپ رئیس جمهور پیشین این کشور در خروج از توافق تغییرات آب و هوایی، از سران کشورهای دنیا عذرخواهی کرد و گفت: مبارزه با این بحران باید به عنوان یک فرصت اقتصادی تلقی شود. او با اشاره با ورود مجدد به این توافق، به عنوان یکی از اولین اقدامت دولتش گفت خروج دولت قبلی از این توافق باعث شد که دنیا در این شرایط دشواری قرار گیرد و او از این بابت متاسف است.

1

بایدن ضمن رد ادعای ترامپ گفته مجموعه فعالیت‌ها برای جلوگیری از عوارض تغییرات آب وهوایی در عین آن که شدت خواهد گرفت، ضربه ای هم به اقتصادها وارد نمی‌کند. او وعده داده که آمریکا در این زمینه پیشتاز باشد و اقدامات عملی در پیش گیرد. او گفته به عکس ادعاهای مطرح شده، ادامه مسیر کنونی باعث خسارت به اقتصاد می‌شوده و اکنون ما در نقطه عطفی در تاریخ جهان قرار داریم.

رشد تولید زغال‌سنگ در چین هم‌زمان با نشست گلاسکو

کنفرانس کوپ 26 در شرایطی با حضور عموم سران دولت ها برگزار شده که یک غایب بزرگ داشت: شی جین پینگ، رئیس جمهور خلق چین که از زمان شیوه ویروس کرونا تاکنون از کشور خارج نشده است. با این حال همزمان با برپایی اجلاس اقلیمی گلاسگو، گزارش‌ها مبنی بر این است که چین تولید زغال سنگ را افزایش داده است. بدین ترتیب چین در پی تشدید بحران انرژی و کمبود برق تولید روزانه زغال سنگ خود را به بیش از یک میلیون تن افزایش داده است. مقامات چین برای کاستن از فشار موجود و بهبود شرایط طی هفته‌های اخیر مجوز بازگشایی چندین معدن زغال سنگ را صادر کرده‌‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.