رصد نیمروزی بازار ارز، سکه و طلا؛

ریزش قیمت سکه و طلا /دلار مرز حساس را حفظ کرد

کدخبر: ۴۵۱۷۴۴
امروز سه شنبه 11 آبان 1400 قیمت دلار و قیمت درهم اندکی ریزش کردند و همین امر عاملی برای کاهش قیمت طلا و سکه شد.
ریزش قیمت سکه و طلا /دلار مرز حساس را حفظ کرد

به گزارش اقتصادنیوز ، بازار ارز تهران چند روزی است که تحت تاثیر اخبار برجام قرار دارد و معامله گران ارزی، در لاک دفاعی فرو رفته اند. روز دوشنبه ورق در  بازار ارز برگشت و قیمت ها بعد از چند روز متوالی از  کاهشی بودن در آمدند و وارد فاز صعودی شدند. 

 قیمت دلار عصر دیروز با 27 هزار و 580 تومان به کار خود پایان داد که در واقع نسبت به روز یکشنبه 120 تومان بالاتر رفته بود. روند صعودی قیمت دلار  در بازار ارز امروز 11 آبان 1400 متوقف شد و قیمت دلار بار دیگر کاهش یافت .اما این افت قیمت انقدر زیاد نبود که مرز حساس 27 هزار و 500 تومان از دست برود. به عبارت دیگر قیمت دلار  امروز با 30 تومان کاهش بر روی 27 هزار و 550 تومان قرار گرفت و در نیمه روز قیمت دلار با 27 هزار و 530 تومان خرید و فروش شد.

مقاومت قیمت درهم در مرز حساس 

قیمت درهم روز گذشته عاملی برای افزایش قیمت دلار بود. درهم روز گذشته بالای 7 هزار و 500 تومان قرار گرفت و با 30 تومان افزایش با قیمت 7هزا و 530 تومان بسته شد. در شروع معاملات بازار ارز امروز قیمت درهم مانند قیمت دلار اندکی افت را به ثبت رساند و با 7هزار و 510 تومان معامله شد. 

با ضرب کردن قیمت درهم در نرخ تبدیل (3.673) عدد 27 هزار و 584 تومان به دست می‌آمد که 54 تومان از قیمت دلار بازار بیشتر بود. 

بازار ارز دو

ریزش قیمت سکه و طلا با افت قیمت دلار و درهم

قیمت طلا  در بازار داخلی ایران روز گذشته تحت افزایش قیمت دلار   به 1 میلیون و 172 هزار و 800 تومان صعود کرد. این صعود در حالی اتفاق افتاد که قیمت اونس طلا نسبت به روز یکشنبه تغییر خاصی نکرد و با ۱۷۹۴ دلار معامله شد. این فلز گران بهای جهانی در بازار امروز کاهش یافت و به۱۷۹۳ دلار رسید. 

در بازار داخلی امروز قیمت طلا 18 عیار نسبت به دیروز  4 هزار و 600 تومان ارزان شد و بر روی 1 میلیون و 168 هزار و 200 تومان قرار گرفت. سرنوشت دیگر فلز زرد رنگ داخلی هم امروز  مشابه قیمت طلا بود. قیمت سکه در بازار دیروز روند افزایشی را دنبال کرده بود اما در بازار امروز وارد فاز نزول شد و  با ۵۰ هزار تومان کاهش،  با قیمت  11 میلیون و 790 هزار تومان نرخ گذاری شد.

حباب قیمتی سکه حدود 1.4 درصد به دست آمد که به طرز غیر متعارفی کوچک بود. اگر قیمت سکه در این سطوح قیمتی برای دلار مرز 11 میلیون و 800 هزار تومان را از دست می‌داد، می‌توانست نشانه این باشد که انتظارات کاهشی در بازار سکه بسیار قوی هستند. به هر روی قیمت سکه صبح امروز در مقابل از دست رفتن مرز حساس مقاومت کرد و در پایان معاملات نیمه اول روز روی 11 میلیون و 805 هزار تومان قرار گرفت.

سایه اخبار برجام همچنان بر سر بازار ارز

در شبکه‌های اطلاع‌رسانی مبادله ارز آمده منابعی آگاه اعلام کردند، زمان دقیق شروع دور جدید مذاکرات امروز به صورت رسمی اعلام می‌شود، اما حتی در صورت اعلام شدن زمان شروع دور جدید امکان دارد قیمت دلار واکنش جدی نشان ندهد، یا اینکه افت قیمتی را ثبت کند و طی چند روز برگشت کند.

پیش از این نیز این احتمال مطرح شده بود که با شروع دور جدید، احتمالا نوسان گیران دوباره به استفاده از اخبار برجامی و ایجاد نوسان مصنوعی روی می‌آورند و امکان دارد نوسان قیمت دلار تشدید شود.

از طرفی تحلیل‌هایی وجود دارد مبنی بر اینکه دولت بایدن به دنبال یک تفاهم غیر رسمی است که در آن مذاکرات ادامه دارد و هیچ یک از طرفین به دنبال وخیم‌تر کردن اوضاع نیستند، در صورتی که نوسان‌گیران با این پروسه هماهنگ شوند، احتمالا قیمت دلار بی‌ثبات می‌شود و استفاده از اهرم اخبار شدت می‌گیرد، عملکرد بانک مرکزی برای کنترل قیمت در آن مقطع اهمیت زیادی خواهد داشت.

اخبار روز سایر رسانه ها
    تیتر یک
    اخبار بیشتر در سرویس اقتصادی
    کارگزاری مفید