سردار جلالی: با جنگ هیبریدی روبه‌رو هستیم

سردار غلامرضا جلالی در همایش پدافند غیرعامل و مدیریت بحران با بیان اینکه واقعیت این است که ما تا قبل از سال ۸۲ و حتی در زمان جنگ، فاقد یک نقشه جامع دفاع غیرنظامی بودیم، اظهار کرد: ما به ویژه در زمینه حفاظت از مردم و دارایی‌هایشان و تداوم کارکردهای زیرساخت های حساس، حیاتی و مهم، ضعف‌هایی داشتیم و تصمیمات در این زمینه اقتضایی گرفته می‌شد.

وی با بیان اینکه نخستین گام برای مصون‌سازی، شناخت ماهیت، اهمیت و نوع عملکرد تهدید است، تاکید کرد: واقعیت این است که برخلاف گذشته که انسان ها هدف جنگ بودند، امروز انسانها به محور جنگ‌ها تبدیل شده است؛ بنابراین، راهبردها تغییر کرده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور ادامه داد: امروز کشورهای متجاوز و مستکبر با هدف قرار دادن زیرساخت های حیاتی که تامین کننده نیازهای اساسی مردم است به دنبال ناتوان کردن دولتها در تامین نیازهای اساسی جامعه هستند تا زمینه ناامیدی، نارضایتی و ناآرامی را فراهم شود. به طوری که در حال حاضر با نوع جدیدی از جنگ به نام جنگ هیبریدی یا ترکیبی روبه‌رو هستیم.

وی با بیان اینکه با توجه به اهمیت مردم، یکی از مهمترین جنبه‌های دفاع، دفاع از مردم در برابر تهدیدات است، اظهار کرد: پدافند مردم‌محور بر این دیدگاه استوار است که اتکای صرف به قدرت نظامی ، تضمین‌کننده پیروزی نیست بلکه مردم، نهادها و ارگانهای اجتماعی نیز باید یاریگر دفاع باشند. دفاع مردم‌محور ریشه در این تئوری دارد که قدرت و اقتدار اساساً از درون و متن جامعه تولید می‌شود و مردم منبع اصلی قدرت ملی کشور هستند.

 جلالی ادامه داد: بنابراین و به‌منظور حفظِ آرامش جامعه در شرایط اضطراری، صیانت و حفاظت از مال مردم و اداره و سازماندهی جهت تسهیل در مدیریت‌بحران وکاهش آسیب‌های احتمالی ناشی از وقوع تهدیدات نوین و اقدامات خصمانه دشمن در شرایط اضطراری، تدوین نظام عملیاتی پدافند مردم‌محور در دستور کار سازمان پدافند غیرعامل کشور قرار گرفت و به تصویب شورای عالی پدافند غیرعامل رسید که در آن نقش و وظایف همه دستگاه‌ها و نهادها مشخص شده است.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور با بیان اینکه در راستای اتصال نظام عملیات غیرنظامی کشور با نظام عملیات نظامی، نظام عملیاتی آمادگی و رزمایش‌ها در دستگاه‌های اجرایی را تدوین و به تصویب رساندیم، تاکید کرد: این نظام نامه اهدافی همچون؛ ارتقاء سطح آمادگی و قدرت پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی کشور در شرایط بحرانی، ایجاد درک مشترک برای مسئولان از وضعیت‌های غیرعادی، افزایش سرعت‌عمل و قدرت پاسخگویی به حوادث و سوانح و تمرین مدیریت و فرماندهی شرایط اضطراری را دنبال می‌کند.

رئیس سازمان پدافند غیرعامل کشور تصریح کرد: در الگوهای نوین دفاعی و برای دستیابی به دفاع کامل، دیگر موضوع پدافند غیرعامل به عنوان پیوستی در عرصه‌های مختلف تلقی نمی‌شود بلکه امروزه به دلیل پیشرفت تکنولوژی و پیچیده‌شدن زیرساختها و به دنبال آن، بروز تهدیدات نوین، اصول پدافند غیرعامل جزو ذات هر طرح و اقدام توسعه‌ای باید قرار بگیرد.

 جلالی با اشاره به همه‌گیری کرونا در کشور، یادآور شد: این پاندمی، اهمیت تهدیدات زیستی را بیش از پیش نشان داد. این ویروس منحوس نشان داد که دیگر نمی‌توان با الگوهای قدیم به مقابله با تهدیدات زیستی رفت. برای مقابله با تهدیدات در عصر جدید، نیروهای مسلح با توجه به جایگاه خود باید به ساختار، برنامه‌ها و آموزش‌های مشخص و مخصوص به خود در عرصه پدافند زیستی مجهز شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.