دو عضو کنگره آمریکا خواهان عذرخواهی از ایرانیان بازداشت شده در مرز آمریکا با کانادا

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، دو عضو کنگره آمریکا خواستار عذرخواهی از ایرانیان بازداشت شده در مرز آمریکا با کانادا شدند.

پرامیلا جایاپال و سوزان دِلبِن دو عضو دموکرات کنگره آمریکا در نامه‌ای خطاب به اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا خواستار عذرخواهی این نهاد فدرال از آمریکایی های ایرانی تباری شدند که در سال ٢٠٢٠ در مرز کانادا -آمریکا بازداشت شده بودند.

این آمریکایی های ایرانی تبار در ژانویه ٢٠٢٠ چند روز پس از آنکه نیروهای آمریکایی در اقدامی جنایتکارانه خودروی حامل شهید سلیمانی را در بغداد هدف قرار دادند، هنگام ورود به واشنگتن از مرز کانادا بازداشت شدند و چند ساعتی را در حبس به سر بردند.

پرامیلا جایاپال و سوزان دِلبِن در نامه خود خواستار عذرخواهی علنی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا از این افراد شدند و تاکید کردند: زنان، کودکان و مردانی قصد ورود قانونی و یا بازگشت به آمریکا را داشتند و نباید به طور خودسرانه و غیرقانونی تنها به دلیل مذهب، قومیت یا ملیتشان هدف بازداشت و سوال و جواب قرار می گرفتند.

بنابر این گزارش، اداره حفاظت مرزی آمریکا در آن زمان مدعی شده که این افراد را به دلیل ملیت یا مذهبشان بازداشت نکرده و به کارکنانش نیز چنین دستوری نداده است. این سازمان تنها از بازداشت آنها برای ساعات طولانی به مدت ١٢ ساعت انتقاد و اعلام کرد که این اتفاق به دلیل شلوغی مرز و تعداد زیاد مسافرانی بوده که یک روز پر ترافیک قصد ورود به آمریکا را داشتند.

یک ماه پس از این حادثه و توضیحات ادعایی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا، مارک مورگان کمیسر موقت این اداره اعلام کرد که به دنبال حمله پهپادی آمریکا و ترور سردار سلیمانی، مقامات مرزی در ایالت واشنگتن زمانی که مسافران ایرانی و ایرانی-آمریکایی را بازداشت کردند، "کمی بیش از حد تعصبی رفتار کردند."

وی همچنین مدعی شد که آنها به سرعت این اقدامات را اصلاح کردند اما این دو عضو کنگره آمریکا در نامه خود خواهان ارائه جزئیات بیشتر درباره ابعاد ماجرای این بازداشت شده اند که در روزهای ٥ تا ٦ ژانویه ٢٠٢٠ (اواسط دی ماه ٩٨) اتفاق افتاده بود. آنها به علاوه ضرب الاجل پنج ژانویه ٢٠٢٢ را برای ارائه عذرخواهی رسمی اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا از افراد بازداشت شده تعیین کردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.