شرایط معافیت مالیاتی برای ایثارگران  در قانون

هر شخص حقیقی ایرانی مقیم داخل یا خارج ایران نسبت به کلیه درآمد‌هایی که در داخل یا خارج ایران کسب می‌کند، مشمول پرداخت مالیات بر درآمد است. همچنین هر شخص حقوقی ایرانی نسبت به کلیه درآمد‌هایی که در داخل یا خارج ایران بدست می‌آورد، باید مالیات بپردازد.

در مقابل مطالب فوق، معافیت‌های مالیاتی برای برخی از قشر‌های جامعه بنابر دلایل مختلفی اتخاذ می‌شود که در قانون هم به آن اشاره شده است. ایثارگران، جانبازان و آزادگان یکی از اقشار جامعه هستند که به استناد مقررات زیر از پرداخت مالیات معاف می‌شوند.

با استناد به مفاد ماده (۵۶) قانون جامع خدمات رسانی به ایثارگران، صد در صد حقوق و فوق العاده شغل و سایر فوق العاده‌های مستمر و غیر مستمر شاهد، جانبازان، آزادگان از پرداخت مالیات معاف هستند.

طبق استناد به مفاد بند «ز» ماده «۸۸» قانون برنامه ششم توسعه، فرزندان شهدا از کلیه امتیازات و مزایای مقرر در قوانین و مقررات مختلف برای شخص جانباز پنجاه درصد (۵۰%) و بالاتر به استثنای تسهیلات خودرو، حق پرستاری، کاهش ساعت کاری و حالت اشتغال برخوردارند. امتیازات ناشی از این بند شامل وابستگان فرزند شهید نمی‌شود.

به موجب بند الف ماده ۸۸ قانون توسعه، دولت موظف است کلیه مطالبات معوق خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران (جانبازان و آزادگان) مانند پاداش پایان خدمت، وجوه مربوط به ذخیره مرخصی استفاده نشده و کلیه مطالبات قانونی آنان را به طور کامل حداکثر در دو سال اول اجرای قانون برنامه مطابق بودجه سنواتی تأمین و توسط بنیاد پرداخت کند. به نحوی که در پایان سال دوم اجرای قانون برنامه هیچگونه مطالبات معوقی در حوزه ایثارگران و خانواده شهدا باقی نمانده باشد.

به موجب تبصره بند الف، مطالبات مذکور در این ماده در خصوص جانبازان و آزادگان مشمول قانون حالت اشتغال نیز بر حسب مورد باید توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران و دستگاه مربوطه در طی دو سال اول اجرای قانون برنامه طبق بودجه سنواتی تأمین و پرداخت شود.

با استناد به مفاد بند «ذ» ماده «۸۸» قانون برنامه ششم توسعه، رزمندگان با حداقل ۱۲ ماه حضور در جبهه هم از پرداخت مالیات معاف هستند. بنابراین قانون شرایط معاف بودن ایثارگران، جانبازان و آزاده‌ها را مشخص کرده است و باید دستگاه‌ها بر اساس این قوانین، شرایط معاف بودن مشمولان طرح را مشخص کنند، چون ممکن است خیلی از ایثارگران، جانبازان و آزاده‌ها از این قوانین اطلاعی نداشته باشند و به علت آگاه نبودن، اعتراضاتی به نهاد‌ها در خصوص مطالبه خود انجام دهند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.