خبر تازه وزارت امور خارجه ایران در باره تاریخ شروع دوباره مذاکرات و تنش آبی در دریای عمان بین ایران آمریکا دو اتفاقی است که تمام فضای رسانه‌ای ایران را تحت‌تاثیر قرار داده است.

*** معاون سیاسی وزیرخارجه ایران اعلام کرد که مذاکرات از هشتم آذرماه از سر گرفته می‌شود. این خبر توانسته گمانه‌زنی‌ها در مورد آینده مذاکرات را وارد فاز تازه‌ای کند. آمریکا می‌گوید که مذاکرات باید از همانجا که متوقف شده ادامه پیدا کند اما به نظر می‌رسد طرف ایرانی ترجیح می‌دهد در مورد آنچه قبلا در توافقات حاصل شده بود تغییراتی ایجاد شود. موضوع دیگر که در برنامه امروز مرور روزنامه‌ها به آن پرداخته‌ایم گمانه‌زنی‌ها در مورد میزان موفقیت این دور از مذاکرات است.

هم زمان با خبر آغاز مذاکرات هسته ای گروه مشاوره ای اوراسیا مستقر در نیویورک که بر مساله ریسک سیاسی در جهان تمرکز دارد و همینطور مسائلی از قبیل بازارهای در حال ظهور و همینطور اقتصادهای پیشتاز و توسعه یافته و ژئوتکنولوژی و مساله انرژی در جهان را پوشش می دهد،  اعلام کرد: «احیای توافق هسته‌ای ایران در سال آینده بعید است، زیرا پیشرفت سریع هسته‌ای ایران و درخواست‌های حداکثری احتمال احیای توافق ۲۰۱۵ را دور از دسترس خواهد کرد». این گروه در ادامه تاکید کرده است که احتمال توافق در سال ۲۰۲۲ را ۳۰ درصد می داند. 

*** دیروز  سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد که  آمریکایی‌ها چندروز پیش می‌خواسته‌اند بار نفتی یک نفت‌کش ایرانی را بدزدند اما نیروی دریایی سپاه جلوی آن را گرفته و نفت‌کشی را که نفت ایران بدان منتقل شده‌بود، توقیف کرده‌اند و به ایران بازگردانده‌اند اما وزارت دفاع آمریکا و برخی مقام‌های این کشور می‌گوید ایران یک نفت‌کش ویتنامی را توقیف کرده و به آب‌های ایران برده‌اند و گزارش سپاه را درباره تلاش آمریکا برای دزیدن نفت ایران رد کرده‌اند. این ماجرا تحلیل‌های متفاوتی به دنبال داشته و هنوز انتظار انتشار جزئیات بیشتر درباره ماجرا وجود دارد.

*** گزارش وزارت دفاع آمریکا می‌گوید که ارتش چین ممکن است به قدرت هسته‌ای سه‌گانه، شامل قابلیت پرتاب موشک‌های مجهز به کلاهک هسته‌ای از زمین، هوا و دریا دست یافته باشد. پنتاگون، وزارت دفاع آمریکا، در گزارشی که روز چهارشنبه ۱۲ آبان به کنگره این کشور ارائه کرد، گفته است که افزایش قدرت هسته‌ای چین سریع‌تر از پیش‌بینی سال گذشته و هدف آن برابری و یا سبقت گرفتن از قابلیت‌های هسته‌ای آمریکا تا اواسط قرن میلادی فعلی است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.